Ga naar inhoud

Help :(


Wanda86

Aanbevolen berichten

Mijn teddy widder Buddha eet al een tijdje niet goed. Ben eerst naar de DA geweest om te kijken of hij niet weer haakjes had (in juni het laatst daarvoor geholpen) er waren wat kleine haakjes die weg geveild konden worden, toen hij heeft hij een prik gehad om z'n darmen in werking te zetten en een pijnstiller.. Na 2 dagen nog weinig resultaat want hij at nog steeds niet goed, ik weer terug.. Weer in ze bekje gekeken voor eventuele wondjes van het veilen, er was niets te zien.. Medicijnen mee gekregen (weer pijnstiller en darmwerking), toen begon hij na 3 dagen weer wat biks (SS) te eten, maar nu is hij daar ook weer mee gestopt..

Hij eet alleen nog wat kleine beetjes hooi, drinkt wel regelmatig, keutelt ook nog wel maar natuurlijk veel minder als voorheen. Normaal moest ik 2x per dag zijn biks bakje bij vullen en at hij witlof...

Ik weet me even geen raad meer en om nou gelijk weer naar de DA te gaan is ook zo stress vol voor hem :(

Hopelijk kunnen jullie me helpen en anders gaan we weer naar DA.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee flesje is op.. Hij is verder wel erg levendig.

Een half konijnen bakje per keer, dat geef ik hem al bijna 2 jaar.

Die had verder geen idee :s en wou hem weer zien maar wou het nog ff aankijken omdat hij al 2x in een korte tijd is geweest en erg stresserig is.. Het rare is dat hij soms ook weer begint te eten en ik dan denk dat het beter gaat maar dan de dag erna is het weer het tegenovergestelde

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is veel te veel biks. Voor SS is de richtlijn 10-15 gr per kg lichaamsgewicht. Dus weegt je konijn bijvoorbeeld 2 kg dan geef je hem 20-30 gram per dag. Dat is ongeveer een bodempje van een voerbakje.

Misschien dat hij zich nu niet lekker voelt omdat hij dus toch ergens pijn heeft en hij geen medicatie meer hiervoor krijgt.

Als hij levendig is en toch wel wat eet is het in ieder geval nog niet levensbedreigend. Maar dat kan het wel worden als het slechter gaat, zover moet je het dus niet laten komen. Je kunt toch ook telefonisch iets met je dierenarts afspreken, bijvoorbeeld om de medicijnen te herhalen.

Zit je konijn binnen of buiten? Hoe is zijn temperatuur?

Ik zou in ieder geval dagelijks zijn hok schoonmaken zodat je een goed beeld hebt van de keutelproductie en op tijd kunt ingrijpen als dit minder wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben SS voer gaan geven om dat hij vanaf begin af aan niet echt super dol op hooi was/is, heb ook allerlei kruidenhooi in huis.. Maar vond biks lekkerder.. Nu was het bijna 50/50..

Ja en ik wil hem en mezelf er voor behoeden dat het fout gaat, ik ga de DA morgen ochtend vroeg gelijk weer bellen en desnoods weer langs.

Moet ik niet gaan dwangvoeren???

Bedankt voor al de tips, ga gelijk beginnen met z'n kooi.. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zolang hij zelf hooi en witlof eet zou ik niet gaan dwangvoeren. Dat is namelijk ook erg stressvol en komt niet ten goede voor de darmen. Wat je wel kunt doen is SS oplossen met lauw water en hem dat op een schoteltje voorzetten, kijken of hij het zelf eet.

Is hij verder nog andere groenten gewend? Vaak doet peterselie en wortelloof het ook goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe is er op haakjes gecontroleerd?

Een dierenarts zal namelijk de achterste kiezen alleen onder narcose goed bekijken.

Als dit niet gedaan is, is er een kans dat er achterin een haakje over het hoofd is gezien en dat deze in bijv. de wang of de tong prikt.

Dit moet echt goed nagekeken worden, omdat dit wondjes kan veroorzaken die kunnen gaan ontsteken en daar kan je konijn flink ziek van zijn.

Het af en toe wel eten kan komen door de pijnstilling.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan het niet aan de darmen liggen? Mijn moeder had dit ook met haar konijn. (werkte niet goed). Ze is ook naar de da gegaan, en heeft ook dat spul gekregen om de darmen op gang te krijgen. Alleen werkte dat niet echt geweldig. Mijn moeder heeft haar toen gedwang voederd. Maar als de darmen niet in orde zijn helpt dit ook niet goed. Heb je de darmen laten nakijken? (veel voorkomend probleem bij konijnen)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ben gister ochtend gelijk naar de DA gegaan... Nogmaals ze kiezen nagekeken, zag er allemaal prima uit. Toen is er een foto gemaakt van z'n buikje, hij bleek dus een verstopping te hebben en gassen in z'n maag en darmen.. :( (gelukkig wel eindelijk de oorzaak)

Heb een laxeer middel gekregen die ik met olvarit moet mengen, cisaral (voor ze darmen) en metacam (pijnstiller) Gister gelijk mee begonnen, en vanacht was hij tot mijn grote verbazing hooi aan het eten en had hij aardig wat gekeuteld, waar hij beide nu nog mee bezig mee... Ben erg blij dat het eindelijk weer de goede kant op gaat met me kleine vriend.

Iedereen erg bedankt voor de hulp!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ben gister ochtend gelijk naar de DA gegaan... Nogmaals ze kiezen nagekeken, zag er allemaal prima uit. Toen is er een foto gemaakt van z'n buikje, hij bleek dus een verstopping te hebben en gassen in z'n maag en darmen.. :( (gelukkig wel eindelijk de oorzaak)

Heb een laxeer middel gekregen die ik met olvarit moet mengen, cisaral (voor ze darmen) en metacam (pijnstiller) Gister gelijk mee begonnen, en vanacht was hij tot mijn grote verbazing hooi aan het eten en had hij aardig wat gekeuteld, waar hij beide nu nog mee bezig mee... Ben erg blij dat het eindelijk weer de goede kant op gaat met me kleine vriend.

Iedereen erg bedankt voor de hulp!!

Ik zou je willen adviseren om te kijken of je da op de kkda lijst staat van dit forum. Ik vind het namelijk vreemd dat jouw da de verstopping niet kan voelen, terwijl mijn da dat wel kan. Een foto om een verstopping te kunnen vinden vind ik nogal een prijzig en vooral stressvol iets..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nicky-the,als een verstopping hoog gelegen is kan ik mij voorstellen dat het gemist kan worden. Maar ik ben geen dierenarts. TS als jouw konijn niet te vet of te mager is met de SS die je nu geeft gewoon zo houden.

Je hebt een langharig konijn verstopping kan ook veroorzaakt worden door haren.

Lust je konijn ook geen takken en blad?

Goed dat je volgehouden hebt en uiteindelijk het probleem gevonden is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .