Ga naar inhoud

E. Cuniculi


Mandyb

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Ik heb even een vraagje.. ik weet niet zeker of ik mijn vraag hier moet plaatsen of bij huisvesting maar als het hier verkeerd staat hoor ik dat vanzelf wel!:)

Ik ben vanmorgen met één van mijn konijntjes naar de DA geweest omdat ze behoorlijk raar deed. Mijn vermoeden werd door de DA bevestigd en ze heeft (zeer waarschijnlijk) E. Cuniculi. Omdat ze niet zo lang geleden ziek is geweest en toen behoorlijk is afgevallen heeft ze weinig reserve.. Ik heb haar daarom ook vanmiddag binnen gehaald in een onverwarmde ruimte. Nou zat zij buiten samen met Twixy. Hem ga ik ook voor de zekerheid dus behandelen tegen E. Cuniculi hoewel hij hier gelukkig momenteel geen last van heeft en zich nog lekker normaal gedraagt voor zijn doen.

Nou dus mijn vraag eigenlijk.. moet ik hem ook binnenhalen of niet? Moet ik hem bij Nikita zetten binnen? Of kan ik hem beter in zijn verblijf buiten laten? Wat zijn jullie adviezen en wat zouden jullie doen?

Groetjes Mandy

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel moeilijk om hierin advies te geven. Ik had namelijk vorig jaar hetzelfde aan de hand met mijn konijntjes. Omdat het mannetje nogal stressgevoelig is heb ik die dus buiten gelaten. Maar mijn EC konijntje miste hem wel.

Misschien toch apart laten omdat het zieke konijntje toch moet bijkomen van zijn ziekte. Goed warm houden is bij EC konijntjes wel van belang en je kunt hem pas in het voorjaar weer naar buiten toe doen.

Welke medicatie krijgt hij nu?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zeker erbij zetten, hier ook een nijn gehad met E.C en die had juist veel steun aan zijn vriendinnetje.

Wel goed in de gaten houden natuurlijk hoe ze het doen als ze op een nieuwe plek komen.

Heel veel sterkte met je konijn , ik weet wat een ellendige ziekte het is

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn vrouwtje is een tijdje geleden ook ziek geweest (is helaas ook niet beter geworden). Ik heb haar alleen binnen gehaald omdat ze ook niks at en niet keutelde. Dit kon ik beter in de gaten houden als ze alleen was. Mannetje was wel erg van slag.

Hoop dat het snel beter gaat met jouw konijntje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zij krijgt nu Panacur, pijnstiller en medicatie om haar darmen op gang te houden (aangezien ze de afgelopen dagen niet super heeft gegeten zelf en ze er vrij snel last van heeft dat haar darmpjes stil vallen), dus gewoon voor de zekerheid.

En uiteraard dwangvoed ik haar wat bij. Mijn DA vond het nog niet direct nodig om antibiotica te geven omdat ze nog niet heel slecht is.. als ze nou achteruit gaat of niet beter wordt moest ik langskomen om antibiotica af te halen. Of is het beter om daar so wie so direct mee te starten want dan leg ik het morgen aan mijn DA voor en haal ik het morgen op...?!

Hij krijgt alleen Panacur voor de zekerheid..

Heel moeilijk om hierin advies te geven. Ik had namelijk vorig jaar hetzelfde aan de hand met mijn konijntjes. Omdat het mannetje nogal stressgevoelig is heb ik die dus buiten gelaten. Maar mijn EC konijntje miste hem wel.

Misschien toch apart laten omdat het zieke konijntje toch moet bijkomen van zijn ziekte. Goed warm houden is bij EC konijntjes wel van belang en je kunt hem pas in het voorjaar weer naar buiten toe doen.

Welke medicatie krijgt hij nu?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hem in zijn eigen verblijf gelaten. Ik ben net nog bij hem geweest en hij voelt goed warm aan en eet lekker!:)

Dit omdat ik merkte dat het voedstertje binnen momenteel redelijk goed eet en aangezien hij haar aan de kant drukt tijdens het eten kan ze nu even bijkomen/bijeten. Het opnieuw koppelen voorzie ik geen problemen mee.. ze zijn daar allebei heel makkelijk in:)

Ik kan het altijd morgen even aankijken en hem eventueel morgenmiddag op het "warmst" van de dag binnen halen!

Bedankt voor de tips en adviezen!:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

bij deze ziektes is het moelijk om hem aan je andere konijn te koppelen daarom zou ik hem erbij zetten zodat het vertrouwde blijft tijdens het uitzieken van zijn ziekte zorg er wel voor dat de overgang tussen de temperaturen niet te snel gaat maar bouw het langzaam op... veel sterkte hoop dat je hier wat aan heb!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoiihoiii, wat vervelend

bij deze ziektes is het makkelijk als het konijn in een vertrouwde omgeving is, zet aarom vooral het konijn erbij binnen is natuurlijk wel wat beter ivm met het toezicht en de temperatuur let wel op dat je eht konijn dan pas in het voorjaar weer naarbuiten kan zetten door de temperatuurs verschil.. kijk ook goed uit met het naar binnenplaatsen met de temperatuur zodat het konijn niet opeens een enorme warmte boost krijgt succes en sterkte

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou trouwens gaan voor alle medicijnen die nodig zijn en niet afwachten tot het minder goed gaat.

Met deze ziekte kun je namelijk niet afwachten maar moet je gelijk handelen.

Je kunt beter nu alle medicijnen geven dan wachten tot je nijn zieker wordt en dan alsnog beginnen dan loop je

achter de feiten aan lijkt me niet handig.

En dat het snel slechter kan gaan heb ik zelf helaas ondervonden ondanks alle medicijnen.

Welke klachten had jouw konijn ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

De konijntjes gaan pas in het voorjaar ( mei) ergens weer naar buiten zodra de temp. het toelaat!:)

Ik heb met de DA gebeld en ik heb nog AB in huis en ik word straks teruggebeld voor de dosis die ze ervan moet hebben.

Je hebt helemaal gelijk! Het kan nooit echt kwaad in deze situatie en kan er beter nu al mee beginnen dan dat ik ga afwachten en het te laat is.

Ik merkte aan haar dat ze moeilijk begon te lopen maar omdat ze maar een klein dwergje is dacht ik dat het lag aan de laag stro in haar verblijf ( die had ik helemaal gevuld met stro) en dat ze daar moeilijk overheen kwam. Tot dat ik na een dag of twee heb besloten om haar op een vlakke ondergrond te zetten. Toen deed ze het iets beter maar ik vertrouwde het toch niet. Maandagmorgen viel me op dat ze haar hoofd steeds naar beneden liet zakken. Ik vertrouwde het niet en had voor maandagmiddag nog een afspraak bij de DA gemaakt. Ze laat haar hoofdje dus hangen(iets scheef), loopt behoorlijk wankel en is niet echt stabiel, ze valt daardoor heel af en toe wat om maar ze sleept gelukkig niet echt met haar achterpoten. En ze is behoorlijk blind geworden.. bij de DA in de spreekkamer hebben we haar even op de grond laten lopen en ze sprong/liep zo tegen mijn schoen aan..:frown:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah gossie, wel goed dat je er snel bij was, nu maar hopen dat ze er weer lekker snel bovenop komt.

Blijf haar maar goed in de gaten houden , het gaat zo vaak mis met deze ziekte, tis echt een naar iets.

Gelukkig zijn er ook verhalen met een goede afloop maar het blijft altijd iets dat terug kan komen dus ook al komt

ze er nu bovenop dan altijd in je achterhoofd houden dat het terug kan komen.

Wil je niet bang maken hoor, maar aangezien ik het pas ook meegemaakt heb en er zoveel over gelezen heb wil ik je er in ieder geval voor waarschuwen dat het geen makkie is deze ziekte. Maargoed je zult er zelf ongetwijfeld al veel erover gelezen hebben.

Hoe gaat het nu verder met haar?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad het is heel belangrijk dat ze goede medicatie krijgen.

Maar ook warmte is belangrijk want door het ziek zijn hebben ze gewoon alle kracht nodig om beter te worden.

Dus ik zou hem toch naar binnen halen op een koele plek weliswaar.

Behandelen met Fenbendazol (= Panacur )

Metacam (= pijnstiller en ontstekingsremmend middel)

Antibioticum (Duplocilline of baytril ) En eventueel vitamine erbij geven. Zeker als ze haar blinde darmkeutels niet op eet.

Ik heb inmiddels 4 EC konijnen van mijn eigen gehad en er zit nu eentje sinds kort in de opvang.

Bij mijn laatste EC konijntje wilde de konijn kundige dierenarts die ik daarvoor speciaal bezocht geen AB voorschrijven omdat ik bij de eerste symptomen meteen naar hun toe ging. Heb er 3 keer om gevraagd maar nee het was overbodig en kon altijd later nog.

Diertje kreeg toen een dag later longontsteking. Het was net als nu dus een koude winter.

IK het weekend een andere dierenarts bezocht de dierenarts die ik kende via de dierenbescherming. En toen het diertje meteen naar binnen gehaald. Hij heeft toen 3 dagen injecties gehad, de bovenstaande medicatie en moest gedwangvoerd worden. Het leek beter te gaan maar kreeg toen weer een terugval. Ik ben 6 weken zeer intensief met dit beestje aan het zorgen geweest en heb helaas uiteindelijk de strijd verloren.Maar wat ik wel geleerd heb is dat ik nu op mijn strepen ga staan en zo'n beestje meteen goed ga behandelen en niet zo halfslachtig met doe maar alleen panacure.

Dus mijn advies is toch extra warmte geven. En de hele behandeling inzetten.

Oh ja masseren van de achterhand helpt ook goed en eventueel heel voorzichtig ook het nekje maar dat vind ik zelf een beetje eng.

Heel veel succes ermee!

En nog even dit EC konijnen kunnen beter worden en daarna nog lekker weer rondrennen en huppelen het kan wel terug komen door bv stress maar als je er dan snel bij bent is het vaak ook snel weer geblust is mijn ervaring. Heb twee konijnen die na behandeling nog jaren lekker hebben rondgehuppeld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hoop dat ik er snel genoeg bij was, ik denk nu wel bij mezelf.. was ik nou maar die 2 dagen ervoor al naar de DA gegaan:frown:

Bedankt voor het waarschuwen! Zo weet ik dat ik er altijd rekening mee kan/moet houden.

Het gaat redelijk met haar.. beetje wisselvallig..

Het lijkt alsof ze vanmorgen een beetje een dipje heeft.. ze eet wel groente, en ik zag haar vanmorgen bij het hardvoer bakje kauwen maar dat was maar heel kort. Ik heb er niet echt duidelijk zicht op of ze hooi eet ja of nee.. hoewel toen ik haar gisteravond vers hooi gaf begon ze 2 of 3 sprietjes te eten. Maar met haar scheve hoofdje gaat dat nu natuurlijk vrij lastig dus ze was er al snel klaar mee.

Toen ik daarstraks bij haar kwam zat ze wat te klappertanden/knarsen ik dacht dat ze misschien pijn had en heb haar een uurtje eerder dan anders alvast haar pijnstillers gegeven. Toen ik haar weer terugzette daarna wou ze zich wel wassen en begon ze haar voorpootjes "schoon te schudden" maarja zo wankel als ze is lukte dat natuurlijk niet.

Ik heb zo'n medelijden met haar en voel me zo moede/hulpeloos:frown:

Ah gossie, wel goed dat je er snel bij was, nu maar hopen dat ze er weer lekker snel bovenop komt.

Blijf haar maar goed in de gaten houden , het gaat zo vaak mis met deze ziekte, tis echt een naar iets.

Gelukkig zijn er ook verhalen met een goede afloop maar het blijft altijd iets dat terug kan komen dus ook al komt

ze er nu bovenop dan altijd in je achterhoofd houden dat het terug kan komen.

Wil je niet bang maken hoor, maar aangezien ik het pas ook meegemaakt heb en er zoveel over gelezen heb wil ik je er in ieder geval voor waarschuwen dat het geen makkie is deze ziekte. Maargoed je zult er zelf ongetwijfeld al veel erover gelezen hebben.

Hoe gaat het nu verder met haar?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ belleke

Ze zit nu binnen in de gang waar het ongeveer 9 graden is.. zou dat te warm zijn?( Ik heb niet de indruk dat ze het te warm heeft) Of te koud?

Ik heb haar toevallig net haar blindedarm keutels zien opeten. Ze krijgt natuurlijk ook groente en wat fruit daar zit ook vitamine in. Hoe zou ik haar anders vitaminen kunnen bijgeven?

Ze krijgt 1x panacur per dag, 1x metacam en 1x antibiotica is dat normaal of kan het beter vaker per dag dat ik de dosis over 2x verdeel?

Ze krijgt nu sinds gisteren antibiotica.. maar dat kon volgens de DA weer van invloed zijn op haar darmpjes en dat ze daar misschien wat diarree van kon krijgen. Ik houd het in de gaten.

Ik kan wel eens proberen de achterhand wat zachtjes te masseren.. haar nekje durf ik ook niet aan.

Het is zo lastig nu met dwangvoeden dat ze haar hoofdje zo naar beneden laat hangen:(

Heb je enig idee hoe lang het kan duren voordat je iets van verbetering gaat zien? ( en dan bedoel ik niet direct dat ze haar hoofdje recht houdt, maar dat ze bijv. alleen al wat stabieler zou worden met lopen e.d.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gaf de medicatie twee keer per dag.

Op het flesje staat de dosis wel.

Panacure kreeg ik het advies van dat ik 2 weken met 2x daags 20 mg/kg LG en daarna langere tijd op 2x daags 10 mg/kg LG moest geven.

Metacam en de AB dat kan enrofloxoral zijn de dosis daarvan is 0,5ml per kilogram lichaamsgewicht gaf ik ook twee keer. Van Baytril weet ik de dosering niet zo. Trouwens niet alles tegelijk geven. Ik begon met metacam en daarna gaf ik de AB en later dan de Panacure. Als dit natuurlijk mogelijk is. OOk hield ik vaste tijdstippen aan.

Bij diarree kan je hooithee geven. Maar ik moet zeggen dat al mijn konijnen met deze medicatie gelukkig nooit diarree hebben gehad.

Het nekje moet na een week toch wel iets verbetering laten zien. Het rondlopen heb ik alleen maar positief ervaren omdat ze dan toch de spieren trainen. Maar ik heb ook wel konijntjes gezien die dan gingen tollen. Ik had ze in een kleine bak met zacht spul erin zodat ze niet echt konden tollen en zich zeer doen.

Het kan zijn dat het nekje nooit meer helemaal recht komt maar als ze er verder geen last van hebben maakt dat niet uit. Als ze gewoon ermee kunnen blijven rennen en doen en vrolijk zijn dan hebben ze nog een leuk konijnenleven.

Ik weet niet wat je moet doen of je het vriendje wel of niet erbij moet zetten. Misschien dat andere je hierin kunnen raden.

Ik heb toen voor niet gekozen ivm met het niet weten of ze genoeg at, keutelde enz. Maar ook voor haar rust.

Maar weet niet of ik het goed deed.

Dat kunnen andere mensen die het wel gedaan hebben je misschien vertellen.

Sterkte ermee!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren was ze wat depri, en ik heb dus gistermiddag haar maatje bij haar gezet. Nou ze vindt het geweldig ( hij trouwens ook)!!:mdr: Ze is actiever en doet veel meer haar best nu. Ze probeert veel achter hem aan te gaan om hem te wassen waardoor ze dus ook weer haar spieren traint door te lopen/springen. Ook als hij zn hoofdje weg draait omdat hij niet gewassen wilt worden draait zij haar hoofdje mee om erbij te kunnen, wat dus misschien ook wel weer een goede oefening is voor haar nekje. Toen ik gisteravond haar medicijnen gaf deed ze erg haar best om haar hoofdje rechtop te houden ( wat ook redelijk lukte) i.p.v te laten hangen wat ze 's middags deed. Vanmorgen heeft ze zelf wat biks gegeten en ze begon ook wat hooi te eten. Ik ben momenteel blij met alles wat ze zelf eet! En ze drinkt nu ook weer uit haar waterflesje en probeert haar hoofdje dan ook rechtop te houden. Ze zit veel tegen hem aan zodat ze ook wat steun heeft aan haar hoofdje. Zodra ik vind dat het te druk wordt zet ik ze even appart. Maar momenteel zijn ze redelijk rustig en is het volgens mij goed te doen voor haar. Ze probeert zichzelf ook te wassen, dan schud ze haar voorpootjes uit en probeert ze ze langs haar hoofdje heen te halen.. alleen dan valt haar hoofdje iets weg en valt ze om.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn dat het wat beter gaat met ze. Gezien mijn ervaring met EC let op de pootjes (onderkant, zijkant), die kunnen beschadigen omdat ze deze waarschijnlijk anders neerzet. Probeer zoveel als mogelijk groenvoer te geven, EC kan de niertjes beschadigen waardoor blaasgruis kan ontstaan. Ook met SS voer kan dit gebeuren. Ik hoop dat je er gewoon snel genoeg bij bent geweest, want het kost heel veel energie. Ook voor jou. Beterschap met je nijnsels en ik hoop dat ze snel opknapt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .