Ga naar inhoud

Konijnensnot


Elieennn

Aanbevolen berichten

Hallo iedereen

Mijn mooi leeuwenkopje, Chester, is al enkele maanden ondertussen ziek.

De dierenarts zei dat het 'het konijnensnot' was. Ik kreeg een zelfgemaakt poeder mee

dat ik in zijn drinkwater moest oplossen, en dit voor 10 dagen. Hij was na deze kuur

volledig genezen maar jammer genoeg was het de week erna weer hetzelfde. Ik heb

hem nog een kuur gegeven op aanraden van de dierenarts, maar dat hielp niet meer.

Daarna heb ik hem voor twee weken bij de dierenarts moeten achterlaten die hem

dan enkele pikuurtjes heeft gegeven en dagelijks druppeltjes in zijn ogen deed.

Ik heb hem nu terug en hij was bijna volledig genezen, maar nu is het weer tweemaal zo erg!

Het liefst wil ik hem niet meer terug bij de dierenarts doen want Chester kwam volledig gestrest thuis

en ik wil hem dat niet terug aandoen!

Kan iemand mij helpen??? Hij niest veel, heeft (HEEL HARD) tranende ogen maar voor de rest is alles oké.

Hij eet normaal, keutelt normaal, er zit veel leven in. Ik weet niet wat te doen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als hij snot heeft, is er dan al een kweek gemaakt? Want dan kunnen ze precies bepalen welke antibiotica nodig is. En snot is meestal niet met een enkel kuurtje over.

Het kan een langdurig probleem zijn en als je niet uitkijkt kan het ook chronisch worden. Als dat kweekje nog niet gedaan is zou ik je willen adviseren dat wel te laten doen bij de da. na een week ong weten ze welke bacterie het veroorzaakt en kunnen ze gericht de juiste antibiotica gaan geven. Sterkte !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Naar mijn idee werkt dat poeder voor geen meter. Ik denk dat je het beste injecties kan laten geven met duplocilline. Maar dit moet uiteraard in overleg memet de dierenarts. Of je kan een kweekje laten maken om te zien welke bacterie er precies is. Laat het niet zo gaan hoor, dan heb je kans dat het chronisch wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik eerlijk ben vind ik dat wel heel apart. Bij een intenting gaat juist de weerstand wat naar beneden. Enige wat ik kan bedenken is dat z'n lijfje antistoffen ging aanmaken en daarbij misschien ook de snot antistoffen, maar dat zou ik eerlijk gezegd niet weten.

Elieennn, weet je wat voor spuitjes je konijn van de dierenarts heeft gehad? Wat voor middel dat was?

Ik heb zelf een konijn die ondertussen chronisch snot heeft. Op zich gaat het heel goed met hem maar je hoort hem altijd snurken en soms heeft ie een enorme niesbui. Ik heb echt alles bij hem geprobeerd maar helaas komt hij er niet meer vanaf.

Ik hoop voor je dat je nu het goede middel krijgt om het goed te bestrijden, meestal moet je wel langer dan 2 weken antibiotica gebruiken omdat het nogal hardnekkig kan zijn. Dan lijkt het inderdaad over, en als je dan stopt komt het des te harder terug.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben het met Domino eens. Een konijn dat ziek is zou ik niet eens inenten omdat je een zeer grote kans loopt op overlijden. Het konijn heeft dan namelijk niet genoeg weerstand om tegen de ziektes in de enting te werken, waardoor het konijn gewoon Myx en/of VHD krijgt..

Ik denk dat je dus heeel veeel geluk hebt gehad..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet of het werkt hoor.

Maar een kennis van mij gebruikt bij ''verkoudheid'' bij konijnen iets van Beaphar. Het was of Astricicline of Sivotine. Daar zit ook Antibiotica in. En dat kan je kopen bij een dierenwinkel. Maar zoals ik al zei, ik weet niet of het werkt. :s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet of het werkt hoor.

Maar een kennis van mij gebruikt bij ''verkoudheid'' bij konijnen iets van Beaphar. Het was of Astricicline of Sivotine. Daar zit ook Antibiotica in. En dat kan je kopen bij een dierenwinkel. Maar zoals ik al zei, ik weet niet of het werkt. :s

Dit is mijn idee hoor. Maar als je konijn echt snot heeft lijkt het mij beter om dat meteen goed aan te pakken, want als je dat poeder probeert en het blijkt bv niet te helpen ga je wat anders proberen. Vervolgens werkt dat ook niet of deels en ondertussen wordt die bacterie steeds "sterker". En dan heb je er een hele kluif aan om het weg te krijgen. Of het kan chronisch worden.

Dat spul van Beaphar heb ik nooit geprobeerd dus ik kan er niet eerlijk over oordelen. Maar ik heb het gevoel dat dat niet voldoende tegen echte snot werkt. Maar nogmaals, dit is hoe ik erover denk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is ook mijn gevoel over die middeltjes die vrij verkrijgbaar zijn bij de dierenwinkel, ik ben er altijd een beetje huiverig voor, misschien als je het in overleg me de DA doet maar ik denk dat die het ook niet zou adviseren. Mijn konijn heeft ook chronische snot, ze had het al toen we haar uit het asiel haalden en nu drie jaar later heeft ze het nog steeds, maar ze doet het nog best hoor. Het is hetzelfde als bij Domino, soms hoor je een behoorlijk geronk en geknor als ze ligt te slapen en af en toe heeft ze een enorme niesbui. Verder zorgt haar vriendje ervoor dat de natte vacht, veroorzaakt door traanoogjes, schoon wordt gehouden :he:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het was maar een idee. Ik weet alleen dat die kennis van mij voor een dierenwinkel werkt en in dat pand ook een DA zit. En die kreeg toen dat advies van die DA.

Maar ik heb echt geen idee. Ik heb nog geen snot gehad met mijn konijnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn aanraden is inderdaad even goed de behandeling af te stemmen met de Konijn Kundige Dierenarts (KKDA). Ik heb namelijk bij mijn vorige DA liters antibiotica meegekregen. En idd, elke keer als ik aan de slag ging, ging het super. Stopte ik was het terug.

Ik ben er te lang mee door gegaan en inmiddels heeft ze chronisch snot. Ze heeft geen vieze neus, maar enkel eens in de zoveel tijd een lekkere niesbui en een knorretje in haar ademhaling. Verder is mijn Fleur een levendig en blij konijn. Maar helaas als haar weerstand minder is, (ook nadat ze inentingen heeft gehad enzo), keldert haar kracht en heeft ze last van verkoudheid, en mijt).

Ik zou even kijken naar dit topic http://www.bunnybunch.nl/community/showthread.php?43652-Link-Geneeskrachtige-voeding-voor-konijnen , en geen in AANVULLING:

bijv. enchinacea of brandnetelbladeren. Kruiden en homeopatische middelen zijn nooit de hoofdmodus, altijd een aanvulling (al werkt het hier bij Fleur wel). Bestellen kan via Caviakruiden.nl

Veel sterkte, met het nijntje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is mijn idee hoor. Maar als je konijn echt snot heeft lijkt het mij beter om dat meteen goed aan te pakken, want als je dat poeder probeert en het blijkt bv niet te helpen ga je wat anders proberen. Vervolgens werkt dat ook niet of deels en ondertussen wordt die bacterie steeds "sterker". En dan heb je er een hele kluif aan om het weg te krijgen. Of het kan chronisch worden.

Dat spul van Beaphar heb ik nooit geprobeerd dus ik kan er niet eerlijk over oordelen. Maar ik heb het gevoel dat dat niet voldoende tegen echte snot werkt. Maar nogmaals, dit is hoe ik erover denk.

Helemaal mee eens, de bacterie wordt sterker en sterker naar mate je met de verkeerde middelen aan de slag gaat. De beaphar is ook een aanvulling, en ook ik het ervaring ermee haha, de beestjes lieten het mooi links liggen. Het ruikt verschrikkelijk, en door het water mengen had geen zin. Ze trokken beide hun neusjes van de vieze kleur bruin-water :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Echinacea had ik ook bij caviakruiden besteld, zowel de gedroogde plant als de pellets maar ze eet het echt niet :erf: Ik ga nu maar een flesje met echinacea druppels kopen, bij mijn chronisch snotkonijn is het ook zo dat het erger wordt als er sprake is van een verminderde weerstand of stress. Ben laatst toch weer naar de DA geweest omdat ze wel erg veel nieste, ze heeft net een kuur antibiotica achter de rug maar het is niet verbeterd. Hopelijk helpt de echinacea.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de hulpvolle reacties allemaal!

Maar nu zit ik toch met nog een bijkomende vraag hoor. Ik zie iedereen praten over een snotneusje en niesbuien.

Mijn konijn had ook eerst enkel een snotneusje met niesbuien. Maar na eventjes had hij ook etterende/tranende

oogjes. Het niezen en de snotneus zijn weg, maar die ogen willen maar niet genezen!

Het is verschrikkelijk om te zien want door de etter klit zijn haar rond zijn ogen in elkaar en krabt hij het haar en uiteindelijk zijn velletje kapot.

Ik was zijn ogen wel elke morgend, middag en avond uit. Het 'kapot-krabben' van zijn velletje is nu gedaan omdat ik zijn klitten in zijn haar eruit krijg met water en een kammetje. Maar de etter stopt niet.

Denken jullie dan ook wel aan het snot, aangezien hij geen snotneusje of niesbuien meer heeft?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou dan toch maar eens het gebit door een konijnkundige arts laten nakijken... Oogproblemen kunnen ook heel goed veroorzaakt worden door gebitsproblemen namelijk. Zeker als je verder geen symptomen van 'snot' constateert zou ik dit zeker laten checken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm, het zou misschien wel eens kunnen.

Hij is een maand geleden uit de zetel gevallen omdat hij gek aan het doen was. Hij bloedde even uit zijn mond

en heeft die dag niets meer gegeten, maar de dag erna was alles terug ok. Ik heb ook zijn tanden gecheckt.

Denk je dat het van zoiets zou kunnen komen ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zou kunnen, maar het kan ook dat z'n traanbuizen ontstoken zijn door het snotgebeuren. Ik denk dat het wijs is om eens een second opinion bij een andere dierenarts te laten doen. Kijken wat die ervan vind.

Mijn konijn had pas ook een ontstoken traanbuis, er kwam een soort melkachtige waterige vloeistof uit, maar als het te lang blijft kan het misschien ook wel gaan etteren. Ik heb daar druppels voor gekregen en het was vrij snel over.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad Domino, er komt nu ook zo'n soort vloeistof uit. Maar hij heeft er wel een kuur van ongeveer 3 weken

voor gehad met oogdruppeltjes.

Het beste zou inderdaad zijn om eens bij een andere DA te gaan. Vooral omdat het probleem al zo lang aansleept.

Mijn konijn heeft echt nog niet veel geluk had in zijn 3-jarig leven. Een weekje na de aankoop had hij schimmel in zijn

hangoortjes. Een jaar later ontstoken voetjes, en nu dit.

Gelukkig zei de DA dat hij een lang en gelukkig leven zou leiden aangezien hij steeds sterk genoeg is om volledig te genezen.

Ik hoop dat hij dit ook overkomt, want zo'n lief konijn heb ik nog nooit gehad. Het is net een hondje!

Ik ga morgen eens bellen naar een andere DA. Alvast bedankt voor jullie hulp allemaal. Ik heb hier veel aan gehad!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .