Ga naar inhoud

5 van mijn 7 konijnen eten slecht, wat moet ik nu?


Polly

Aanbevolen berichten

Mijn konijnen zitten in een groep van 5, 2 ex rammen en 3 voedsters. En een koppeltje ex ram en voedster. Uit mijn groep van 5 eten Levi en Loeky al een paar dagen slecht. Zie mijn andere topic. Ook heb ik wormen ontdekt bij Loeky. Sinds gister zitten ze alle 7 aan de panacur. Vanavond hadden de ander 3 uit mijn groep niet zo'n zin in brokjes. Een aantal hapjes en toen liepen ze weer weg. Ging nu net hun groente gegeven en er is toch aardig van de brok gegeten. 1 wilde wel groente eten en 1 een paar happen en de ander helemaal niet. Wat kan er met ze zijn. Zijn ze van slag door het ontwormen. Levi en Loeky zitten al een aantal dagen samen in hun nieuwste bovenste hok, wat ze er sinds een weekje er nu bij hebben. Ze kunnen hier alle 5 in en uit. Ze zitten nu dus het liefs samen daar. Al komen de andere wel af en toe buurten. Of vind ik Loeky soms in de ren beneden en Levi heel soms in hun andere hok. Maar heeft iemand een idee wat er nu met ze aan de hand kan zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Net getemperatuurd ze heeft 38,3. dat is dus goed. (Bounty het konijn dat niet wilde eten)Heb haar net 2 spuiten dwangvoer gegeven. Ik haal haar liever niet naar binnen en dus weg uit mijn groep als dat niet noodzakelijk is. Dat heeft de vorige keer voor groote problemen gezorgd binnen de groep. Heb toen opnieuw moeten koppelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het wel apart, heb ze eerder ontwormt vorig jaar voorjaar en toen bleven ze wel gewoon eten. Brood durf ik niet zo goed omdat Bounty heel vaak last heeft gehad van verstoppingen. Het leek nu eindelijk de goede kant op te gaan met haar. En ze zijn niet gek als ik in de verhaar periode wortel voer met weet ff niet hoe dat spul heet erop halen ze er ook vaak hun neus voor op. Vooral zij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vannacht nog mijn bed uit geweest om bij mijn konijnen te kijken. Vanmorgen wilde Bounty nog niet eten. Ik heb haar getemperatuurd 37,2. Ze zit nu dus binnen en ik heb haar gedwangvoerd . Ik heb een kruikje in haar hok gelegd. Hoop dat haar temperatuur weer gauw gaat stijgen en ze gaat keutelen. Heb ook de Da gebeld om te vragen of ik de metocloral drops ernaast mocht geven. Daar moest ik gelijk mee gaan beginnen, al raade hij aan om alleen vandaag nog panacur te geven en dan te stoppen bij Bounty. Ik wilde voor alle 7 een kuur van 2 weken volmaken. Is het het verstandig om bounty maar een driedaagsekuur te geven, wat vinden jullie?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanmiddag weer getemperatuurd 37,9 en ze heeft gekeuteld. Ook heeft ze al wat groente op en wat brokjes. Levi zit nu ook binnen. Hij eet nog steeds slecht en ik vind hem erg mager. Heb hem getemperatuurd 36,4 s morgens en vanmiddag 37,1. nog geen keutels, maar hij eet wel basilicum en peterselie en ik heb hem toch maar dwangvoeding gegeven omdat hij zo mager is. Ook hij heeft een kruikje in zijn hok. Straks weer temperaturen en ik denk nog maar wat gras proberen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sjonge, wat een ellende.

Ik ben blij dat je ze goed in de gaten houd. Ik merk zelf al dat als je meer dan één konijn hebt, je soms dingen later opmerkt. Zeker als ze niet keutelen. Dat zie je gewoon niet direct.

Bij mij eten ze ook geen voedsel met medicijn erop/erin. Ze laten zich echt niet foppen.

Ik heb volgens mij van Dollie begrepen dat er ook een pasta is. Dan hoef je naar verhouding minder volume van te geven omdat die iets geconcentreerder is.

Verder heb ik er geen ervaring mee, met Panacur.

Sterkte en hou ze maar goed in de gaten!

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Polomeisje.

Dank je. Ja het is inderdaad zo dat je bij meerdere konijnen later dingen op merkt. Of ze keutelen is in zo'n groep helemaal niet te zien. Ook de hoeveelheid voer die ze binnen krijgen weet je niet. Bij Levi was het dan ook nog eens zo dat met voeren van brok hij wel met zijn kop in de voerbak ging hangen( heb een hele grote ronde voerbak waar ze met z'n 5en omheen kunnen zitten.) , maar niet at. Maar voor een leek, leek het dan net of ie wel aan het eten was. Gelukkig was mijn moeder( zij zorgde voor ze toen we op huwelijksreis waren) wel zo scherp dat ze het zag. Ze zorgt altijd zo top voor mijn nijntjes. Als zij voor ze zorgt, dan kan ik ook echt met een gerust hart op vakantie. Mijn schoonmoeder zorgde de dagen ervoor voor ze, maar had niks gemerkt. Weet ook niet of het toen al zo was hoor. Maar in z'n groep moet je extra alert zijn en weten hoe je konijnen zich horen te gedragen, zodat je op tijd merkt als er iets mis is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

oh ja wat die panacur pasta betreft, dat heb ik een keer uitgerekend. Voor 6 konijnen 2 weken lang, was iets van 120 euro geloof ik. Vind het lief dat je meedenkt en voor minder konijnen zeker een goed idee om te proberen, maar voor nu 7 word me ff te gek.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Levi weer getemperatuurd 38,0 gelukkig. En er liggen keutels, nog wel misvormd, maar ze liggen er! Hoop alleen nog dat hij beter gaat eten. Al heeft ie wel zijn wortel op en een paar brokjes. Bounty heeft al heel wat keuteltjes geproduceerd en heeft haar blaadje witlof, andijvie en wortel op en weer wat brokjes gegeten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bounty en Levi zijn de nacht goed door gekomen. Ze hebben vannacht aardig wat groente weg geknabbeld. En Bounty ook brokjes. Heb ze beide getemperatuurd vanmorgen Bounty 38,3 en Levi 37,6. Heb voor Levi weer zijn kruikje warm gemaakt. Hij gaat er zelf echt opliggen, dus daar ben ik blij om. Ze eten allebei dus wel, maar kan merken dat ze niet lekker zijn. Ze moeten dus nog binnen blijven.

Hoe moet het nu verder met mijn groep. Ik weet dat als ik ze te lang gescheiden hou er weer problemen komen. Wat is nu verstandig, het gaat vanaf morgen weer zeker 2 weken vriezen, dus ben bang dat ze de komende 2 weken niet meer naar buiten kunnen. Maar nog 2 weken binnen, ik denk dat mijn man dan gek word. Ook omdat we dan weer opnieuw moeten koppelen, dan moeten er maar konijnen weg vind hij als het niet meer gaat als groep. ( We hebben van de zomer ook 2 zieke konijnen gehad, daarna moesten we opnieuw koppelen. Boven in de logeerkamer, maar dat was de laatste keer dat dat kon.) Hij heeft het nu toegelaten dat ze op de slaapkamer staan,(hij slaapt dan beneden) maar 2 weken binnen is eigenlijk geen optie aangezien ik ook rekening met hem moet houden. Ze zitten nu op onze onverwarmde slaapkamer, (met het raam een stukje open) in de hoop dat ze nog wel terug naar buiten kunnen. Wat moet ik nu doen? Een warmte lamp in het hok buiten een idee?

Hebben jullie tips ideeën?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb dat afgelopen jaar ook 3x moeten doen met een voedster die steeds ziek werd en naar binnen moest, en steeds opnieuw de herkoppeling moeten doen. Ze zijn nu kleffer dan ooit :mdr:, niet opgeven en daarna toch proberen de tijd ervoor te nemen. Hun gezondheid is nu het belangrijkste en als ze hun temperatuur niet goed houden zou ik ze in deze koudere periode echt niet naar buiten zetten. Kun je je man niet lief aankijken.....neem aan dat ie wel begrijpt dat je zieke diertjes niet in de kou kunt laten staan ( letterlijk ). Ik hoop dat ze snel weer beter worden :yes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ rabbitmams miriam

Mijn man snapt wel dat een ziek konijn niet naar buiten kan. Hij dacht overigens wel dat ik dit te snel deed, maar heb hem verteld dat de DA ook zei dat ze naar binnen moesten. Hij zei: het punt is nog niet eens zozeer dat ze binnen zitten, maar dat er straks weer herkoppeld moet worden. We hebben dit al vele malen binnen gedaan, badkamer, gang, 2x de logeerkamer compleet ingericht als konijnen verblijf. Dat is nu geen optie meer. En de vraag is dan of het weer goed komt. En dat niet alleen, hij weet hoeveel tijd en energie dit mij kost en hij vind het eigenlijk niet gezond om voor konijnen zo ver te gaan. Weer dagen in de weer, slecht slapen enz enz. Helaas is dit 5 tal al geen perfecte groep. De dames zijn niet kapot van onze laatste aanwinst. Ik moet zeggen dat de groep na de eerste keer koppelen en stuk beter was dan na de 2de keer koppelen. Ik vind het moeilijk ik ben gek op mijn Loeky geworden, maar soms denk ik dat het voor haar beter is om een eigen ventje te hebben en dat betekend dat ze weer terug zou moeten naar Aniek.

Maar goed we gaan eerst Bounty en Levi er weer bovenop helpen en dan zien we wel hoe het verder gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja kan me je gevoel wel voorstellen. Het groepje wat ik heb, de dames konden in het begin helemaal niet met elkaar overweg. Ik had vanalles geprobeerd, zelfs een dierentolk ( ja mensen , en ik ben blij dat ik het gedaan heb :yes:).

Net als ze weer gekoppeld waren en de rust kwam eindelijk een beetje in de groep, werd ze weer ziek. Nu na de derde en laatste koppeling zitten ze steeds met hun drieëen tegen elkaar en elkaar wassen. Ik heb ze 3 dagen in een neutrale ruimte gehad en toen terug gezet in het buitenhok en sindsdien is het dikke mik. Zo zie je dat het ook heel anders kan gaan dan eerdere koppelingen.

Ja je man heeft ook wel een punt, het vreet ook tijd en energie als je de koppeling goed wilt krijgen ( als het een beetje stroef verloopt ) , blijft moeilijk he........

Inderdaad, maar eerst die 2 weer 100% gezond en dan kijken wat de beste optie is. Misschien gaat het dan wel heel anders dan je nu denkt, toch? In ieder geval zal ik duimen dat ze beiden weer snel gezond zijn!

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ rabbitmams miriam.

Bedankt voor je reactie, dat geeft me toch een beetje meer hoop voor de volgende koppeling. Ik heb via e mail ook contact gehad trouwens met een dierentolk. Helaas liep het in haar prive leven even niet zo lekker, dus heeft ze nog niks voor me kunnen betekenen. Ze zei dat ze het pas kon doen als haar hoofd weer leeg was. Ze zou dan contact met me opnemen. Ik hoop dat ze dat nog gaat doen. Mag ik vragen hoe ze jouw geholpen heeft? Kon ze het gedrag van de dieren verklaren? Ben eigenlijk wel benieuwd. Hoelang waren jouw konijnen steeds van elkaar gescheiden als je konijn ziek was? Heb gehoord dat ze elkaar soms al na een paar dagen niet meer herkennen.

Mijn zieke konijnen blijven in elk geval nog 2 weken binnen en dan afhankelijk van hoe het met ze gaat en wat het weer gaat doen kijken we verder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .