Ga naar inhoud

wat is er met mijn mannetje aan de hand??


cocochanel

Aanbevolen berichten

Hoi hoi

Sinds eergisteren 23.01.12 vond ik mijn mannetjeskonijn van bijna 8 anders dan anders hij had zijn voer niet opgegeten en ja hij was anders... Maar een flinke dot hooi erbij ingegelegd..

Gisterochtend deed ik zijn rolluikje voor de nacht open en normaal gesproken zit daar een blij konijntje wat aan het schooieren is om een snoepje... Maar hij zat een beetje in zijn nachthok.. gistermiddag toen ik terug was uit mijn werk meteen weer naar hem toe gegaan en tot mijn verbazing had hij nog steeds niet gegeten en gedronken.. pakte hem op terwijl hij niet echt handtam is... Meestal rent hij wel paar keer rond voor je hem kan pakken en dan is een grom geen uitzondering... Maar dit keer kon ik hem pakken en toen voelde ik dat hij flink is afgevallen beetje doffe natte ogen en ja oogt niet fris... Meteen DA gebeld en kon met een half uur komen.. wat onderzoekjes en heb pijnmedicatie en soort van antibiotica voor de darmen meegekregen.. en voer wat ik hem met de spuit kan geven.. hij moest wel naar binnen want hij had maar 36 nog wat.. dus daarna meteen naar de welkoop hok gehaald en heel lekker voer.. maar hij ligt er maar een beetje.. toen ik net de waterfles voor hield en erin kneep heeft hij wel even gedronken wou hem ook niet meteen teveel laten drinken...

Vind het echt verschrikkelijk in april wordt hij 8 en hij is bij mij geboren...

Nou sorry voor mijn lange verhaal maar misch kent iemand deze situatie en kan die mij tips geven...

Alvast bedankt voor het lezen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat heb je precies voor de darmen meegekregen? Een konijn wat niet eet heeft een serieus probleem. Als ze te lang niet eten kunnen de darmen stil gaan liggen en dan ziet het er slecht uit voor je konijn. Heeft de dierenarts geen oorzaak kunnen vinden? Er kan vanalles zijn namelijk. Hij kan problemen met zijn gebit hebben, een verstopping, of misschien wel een tumor. Ik denk dat het wel belangrijk is om snel de oorzaak van dit probleem te vinden.

Hopelijk heb je hier wat aan. Succes in ieder geval! Wil je ons op de hoogte houden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

De beste tip is inderdaad eerst te weten komen wat hem mankeert.

Voelt zijn buik soepel, voelt het hard en/of opgeblazen?

Als je aan zijn buik luistert met je oor, hoor je dan nog borrelende geluidjes, is het stil of zijn de geluiden zo hard dat je ze zo hoort?

Eet hij nog wel gras, paardebloem en/of groente?

Cisaral kun je sowieso geven. Dit is om de darmwerking te stimuleren.

Pijnstilling is ook goed. Konijnen stoppen vaak met eten als ze pijn hebben, dus ze beginnen ook niet zomaar weer met eten. Dan moet de pijn wel weg zijn.

Tips om hem zelf nog te laten eten: allerlei soorten groente, peterselie, stukje appel, klein stukje banaan, gras, blaadjes uit de tuin, kruiden, wilgentakken, kruiden...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij krijgt carprofen drops tegen pijnbestrijding.. metocloral drops voor een bacterie ofzo die kan komen in de darmen als hij niet eet.. en ik voer hem om de 2u met critical care 15ml.. maar heb alles geprobeerd de lekkerste snoepjes waar hij echt gek op is stukjes wortel maar hij doet niks hij ligt alleen maar in zijn hok.. heb net met een andere DA gebeld wat ik moest doen.. en zij zegt dat ik het nog even aan moet kijken.. hij heeft echt nergens meer intresse in.. zijn buikje voelt normaal aan dat heeft de DA gisteren ook allemaal gevoelt ze heeft zelfs in zijn bekkie gekeken naar de kiezen maar daar zag ze ook niks aan... Wat hij wel doet zodra ik met het spuitje zijn eten er in spuit begint hij te tandenknarsen.. dus hij heeft echt iets onder te leden..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tandenknarsen is meestal pijn. Misschien met de da overleggen of je meer pijnstilling mag geven? Maar zowiezo mis ik een darmstimulerend middel..

Hoeveel dwangvoer geef je per keer? Als je te veel geeft achtereen, kan je een maagovervulling krijgen en dat is ook niet fijn voor ze.

Waar mijn konijnen gek op waren toen ze ziek waren, was geraspte wortel waar ik extra water bij had gedaan dat het net niet onder stond. Verder vonden ze gemengd voer en luzerne ruiten lekker. Je zou ook peterselie kunnen proberen, deze even tussen je vingers wrijven zodat het lekker gaat geuren. Peterselie is eetlust opwekkend, maar geef niet te veel want het kan ook vocht ontrekkend werken.

Beterschap.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou volgens mij is mijn mannetje langzaam aan het doodgaan... Ben hem de hele dag al aan het dwangvoeren maar net met de laatste voeding deed hij zijn tanden niet eens van elkaar en alle voeding sijpelde zo z'n mondje weer uit.. heb hem nu lekker op mijn borst liggen met een dekentje erover en af en toe schokt hij een keer of een diepe zucht.. ik heb het er zo moeilijk mee... Ben echt al heel de avond flink aan het janken.. mijn kereltje hoop zo dat hij geen pijn heeft de DA vertelde me dat hij geen pijn kon hebben omdat hij pijnstillers krijgt.. als hij morgen nog haalt ga ik meteen weer richting DA want naar mijn idee moet hij juist opknappen van de medicatie i.p.v achteruit gaan... Is er nog iemand met tips??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het klinkt niet goed wat je zo verteld, het kan best zijn dat hij aan het uh.. ja overlijden is. Het is in ieder geval heel fijn dat je hem bij je houdt, dan is hij in ieder geval niet alleen. Geef je om de 12 uur pijnstiller? Dan zal de pijn in ieder geval niet heel erg hevig voor hem zijn.

Het klinkt misschien heel stom dat ik dit zo schrijf, maar het klinkt mij ook niet goed als ik het zo lees, en dan is het naar mijn idee beter om hem lekker bij je te houden zodat hij niet alleen is. Ik hoop dat hij het red en dat je morgen nog naar de dierenarts kan en dat hij weer kan opknappen, maar hou altijd rekening met het ergste.

Heel veel succes in ieder geval!!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het klinkt niet goed wat je zo verteld, het kan best zijn dat hij aan het uh.. ja overlijden is. Het is in ieder geval heel fijn dat je hem bij je houdt, dan is hij in ieder geval niet alleen. Geef je om de 12 uur pijnstiller? Dan zal de pijn in ieder geval niet heel erg hevig voor hem zijn.

Het klinkt misschien heel stom dat ik dit zo schrijf, maar het klinkt mij ook niet goed als ik het zo lees, en dan is het naar mijn idee beter om hem lekker bij je te houden zodat hij niet alleen is. Ik hoop dat hij het red en dat je morgen nog naar de dierenarts kan en dat hij weer kan opknappen, maar hou altijd rekening met het ergste.

Heel veel succes in ieder geval!!!!

Ik krijg van je laatste bericht inderdaad het idee dat dit zijn laatste minuten/uren zijn.. Ik weet niet of er nog iets te doen is, maar als dat zo is, zal je nu moeten bellen en niet morgen..

Sterkte..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou hij is indd overleden.. hij lag mooi op mijn borst en is vrij vlot dood gegaan.. heb de DA nog gebeld maar die zij dat ik niet langs hoefde te komen omdat het toch einde verhaal was..ik heb ook niet zitten wachten tot morgen want ik ben gistermiddag meteen naar de DA gegaan daar heeft hij prikken gehad en ik heb medicatie mee gekregen heb hem vandaag om de 2u 15ml critical care gegeven hij heeft nog 2x pijnstilling gehad.. en nog een andere spuit vanochtend..heb vanmiddag aan het eind van de middag de DA gebeld omdat ik vond dat hij achteruit ging zij vertelde dat ik het nog even aan moest kijken en dat hij voldoende pijnstillng kreeg en dat ook even de kans moest geven.. heb vanavond heel de avond met hem op de borst gelegen toen hij bezig was te overlijden heb ik de DA dus weer gebeld en zij vertelde toen dat ik niet langs hoefde te komen omdat het aflopende zaak is.. gevraagd of hij niet in een coma ofzo kon zakken maar toen vertelde ze dus dat hij dan alsnog niks zou voelen.. dus ik heb zeker niet in een afwachtende houding gezeten... Ik ben blij dat hij heerlijk bij mij zijn laatste adem heeft uitgeblazen hij is bij mij geboren en overleden op de leeftijd van 7 jaar en 9 maanden.. iedereen ontzettend bedankt voor het meeleven en de tips

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is inderdaad nog snel gegaan dan. Je hebt je best gedaan, helaas mocht het niet baten.

Gelukkig heb je hem bij je gehouden en is hij niet alleen geweest. Ik wil je heel veel sterkte met het verlies wensen!! Hij heeft vast een hele fijne tijd bij je gehad.

Nogmaals heel veel sterkte!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .