Ga naar inhoud

Yara en Bengel en hun eetgedrag..?


Daniellespring

Aanbevolen berichten

Hallo lieve allemaal,

Ik heb wat vraagjes over het eetgedrag/patroon van mijn konijntjes.

Zij krijgen 's morgens een halve portie biks, 's avonds rond 6 een bak met andijvie, boerenkool, witlof, cherrytomaatje, stukje komkommer en 's avonds laat de andere portie biks.

Wanneer ik in hun ren kom begint Bengel met Yara op te jagen. Hij trekt een sprintje richting haar waarop zij ook een sprintje trekt maar dan van weg van hem. Hij bijt haar niet maar hij wil haar even niet in de buurt hebben. Ik denk dat dit te maken heeft met de dominantie, hij zal wel vinden dat hij als eerste mag eten. Ik geef Yara altijd een blaadje of stukje groenvoer of een stukje biks zodat ze ook wat om op te knagen heeft. Bengel blijft dan even bij de voerbak zitten en uiteindelijk komt Yara er wel bij en eten ze samen.

Elke keer heb ik medelijden met Yara, ik heb er over nagedacht om twee voerbakjes te maken maar Bengel jaagt haar ook op als ze niet in de buurt is van de voerbak. Dus ik denk dat dit niet gaat helpen.

Heeft iemand hier advies voor, of moet ik dit gewoon lekker ze gang laten gaan. Hun gewicht is allebei goed en het is dus niet zo dat de 1 meer voer binnen krijgt dan de ander.

Volgende vraag gaat over het niet direct alles opeten van hun voer. Als ik 's morgens om een uur of 10 11 de eerste portie biks geef komt eerst de bovenstaande situatie. Vervolgens gaan ze hard chillen maar is hun bakje niet leeg.

Als ik 's middags eens ga kijken komt het regelmatig voor dat hun bakje nog niet helemaal leeg is en dat er nog wat biks in liggen. Uiteindelijk als ik 's avonds het groenvoer breng zijn wel alle biks op.

Dit verhaal is het zelfde met de bak groenvoer. Deze krijgen ze rond 6 uur, als ik om tien uur ga kijken ligt er zeker nog de helft van in de bak. 's Avonds rond 12 uur is wel zo goed als alles op.

Nu vraag ik me af: is dit normaal? Zijn er meer konijntjes die niet alles in 1x opeten en het gewoon lekker over de dag verdelen. Ik geef ze afgewogen biks en een ze hebben ook de hele dag hooi tot hun beschikking.

Bedankt!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met het achter elkaar jagen rond etenstijd heb ik geen ervaring. Juan en Monita eten trouw uit 1 bakje. Soms probeert de ene wel eens een stukje af te pakken van de andere maar daar blijft het dan ook bij.

wat ik wel merk is dat ze nooit alles in 1 keer opeten. Ze beginnen eraan en na een minuut of 3 gaan ze wat hooi eten. ze wisselen dan een hele tijd af tussen wat brokjes/groenten en hooi en bedelen om aandacht.

Ik geef wel eten in 2 keer: zo tussen 10 en 11 krijgen ze groenten en tussen half 7 en half 8 hun brokjes. Tegen de avond zijn de groenten wel altijd op, maar als ik zo in de namiddag eens langs ga dan ligt er vaak nog in het bakje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .