Ga naar inhoud

Saar heeft een kaakabces


Polomeisje

Aanbevolen berichten

Dat dacht ik vanmorgen ook: misschien is het wel handig als ze een beloning krijgt als ze d'r medicijnen op heeft.

Ik wilde haar dus een rozijntje toestoppen, maar daar had ze even geen behoefte aan. Andijvie ook niet, want ik was stom.

Gelukkig heeft ze het later wel lekker opgegeten.

De strijdlust is er nog wel hoor. Al vond ze vanmorgen weglopen een beter idee. Ze zit in de keuken op een deken, de vloer is wat glad. Maar Saar heeft vanmorgen zeker 5 rondjes door het huis gemaakt toen ik met de medicijnen kwam. Haar andere tactiek was nu omdraaien en tegen me aan kruipen, zodat ik er niks meer mee kon. Heb rustig aan gedaan en haar maar lekker geknuffeld.

Op een gegeven moment lijkt ze door te hebben dat ik haar eerder met rust laat als ze meewerkt. Hoop ik tenminste. ;)

Ik zal haar iets meer buiten de kooi geven, dat is wel een goed idee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 60
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Net even overlegd met de DA over het naar buiten doen. Ze gaf aan dat wat infectie betreft het niet zo'n punt is waarschijnlijk, er zijn ook geen vliegen nu.

De kou was wel een probleem, niet zozeer voor Saar zelf, maar als ik zou spoelen en ze moet dan buiten zitten terwijl het vriest, dan kan dat gespoelde deel heel koud worden of aanvriezen en dat doet heel zeer.

Daar had ik nog niet eens aan gedacht eigenlijk. Dan nog maar een paar weken binnen blijven dus.

Ik heb ook even gevraagd of ik betadine bij het spoelen kon gebruiken. Spoelen is vooral bedoeld om het open te houden zei ze, maar als ze het niet oplikt mag ik dat wel doen.

Nu is Kobus weer even op ziekenbezoek. Lief om ze zo samen te zien. :love:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vooral niet te veel betadine gebruiken hoor...mijn DA gaf aan dat het water slechts heel licht gekleurd mocht zijn.

Spoelen is inderdaad om open te houden maar ook om schoon te maken. Door het vocht blijft de 'wond' (of hoe je het ook moet noemen) zacht en groeit het minder snel dicht. Het spoelwater komt overal in de 'abceszak' en neemt (als het goed is) dus ook eventueel nieuw geproduceerde pus (smeerkaas) mee op de weg naar buiten.

Kodi beruste zich ook in zijn lot en liet de behandeling toe, als ik maar niet te lang bezig bleef.

Maar goed heel eerlijk, dat was ook een ontzettend lief rammeke. Zelfs medicijnen gingen er moeiteloos in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Natuurlijk is er vandaag ook weer het één en ander gebeurd, dus hier een update.

Gisteren viel het me ineens op dat Saar haar boventanden er heel raar uit leken te zien. Toen ik beter keek, zag ik dat de stifttanden voorbij de voortanden groeiden. Ze steken nu ongeveer 1 mm onder de boventanden uit.

Vanmorgen ging het spoelen niet zo goed. Ik had het idee dat ik er niet in kon spuiten. Misschien al dichtgegroeid?

Ik voelde later eens en er zit nog net zo'n bult als eerst. Heb ook nog geen smeerkaas gezien.

Vanmiddag dus de DA maar gebeld. Ik kon vanavond nog langskomen.

Het abces was niet dicht, maar de 'ingang' is gewoon niet erg groot. Dit maakt het spoelen lastig. Ik heb nu een opzetstukje meegekregen dat dun en gekromd is, waarmee ik makkelijker moet kunnen spoelen. Ze deed het voor en er kwam ook niks uit. Dat is eigenlijk eengoed teken, want dan zou er geen nieuwe pus aangemaakt zijn door het abces. Wat ik voelde is de wand van het abces, die is in verhouding met de holte erin erg dik. Een cm aan beide kanten ofzo,dus dat is ook normaal.

De stifttanden zijn inderdaad niet normaal. Waarom dit gebeurt is niet helemaal duidelijk, maar Saar heeft eerder een verandering van de stand van de kaak gehad na een operatie. Dat zou het kunnen zijn. Ik moet het in elk geval in de gaten houden.

Net zag ik nog een paar bdk's liggen en een nattige flats ernaast...

Zeker teveel andijvie gevoerd. Ik verwen haar ook wel een beetje nu.

En vanmiddag was ze weer aan het kauwen en kauwen op, ja op wat, op hooi denk ik. En dat ging zo door totdat ze een paar brokjes at. Toen kon ze het kennelijk wegkrijgen.

Ik denk dat dit nog niet de laatste operatie was, helaas. Nou ja, eerst maar zien dat dit geneest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, die tanden is echt vervelend weer. Hopelijk slijt het toch vanzelf weer goed af. Ze lijkt er nu nog weinig last van te hebben, maar ik weet dat tanden heel snel kunnen groeien.

De keutels zijn nu gelukkig weer normaal.

Ik ben gestopt met de pijnstilling, ik had niet het idee dat ze die nog nodig had. Ze lijkt echt nergens last van te hebben. Je ziet er ook niks van als ze gewoon zit of ligt, dat vind ik ook wel mooi.

Vanmorgen heel even geworsteld, toen ging de Flagyl vlotjes naar binnen. Van de prikjes van de Duplo merkt ze weinig.

Het spoelen met dat tuitje gaat echt super! En Saar liet het in de handdoek nu ook over zich heen komen.

Alleen in de handdoek krijgen is nog worstelen.

Ik ben zelf maar weer aan het werk gegaan. Ik ben nog niet beter, maar voel me een stuk beter dan gisteren en eergisteren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze heeft er nu zo te zien totaal geen last van.

Vanmiddag heeft ze een uurtje in de tuin rond mogen rennen. In huis komt ze nauwelijks van haar plekje.

Nu lig ik lekker met haar op de bank. Ik een bakje chips, zij een bakje andijvie.

Alleen één van onze poezen is een beetje jaloers, want Saartje zit op háár plek!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou het misschien te warm voor haar zijn binnen, omdat ze niet van haar plekje komt? Ze heeft natuurlijk wel een wintervacht. Voor haar is het zeker lekker dat ze haar pootjes heeft kunnen strekken, maar denk dat de overgang van binnen naar buiten nu niet zo'n goed idee meer is. Ik weet niet hoe warm het gister bij jullie was en hoe warm het in huis is, maar grote temperatuurverschillen is niet zo goed voor konijnen. Ik heb nu ook twee zieke konijnen binnen zitten en op een onverwarmde slaapkamer in de hoop dat ze hun wintervacht niet verliezen en als de temperaturen weer ruim boven nul blijven ze weer naar buiten kunnen.

aangepast door Polly
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, ik zit inderdaad erg te twijfelen elke keer als ik er eentje naar binnen of naar buiten wil doen.

Ik heb geen idee hoe snel een konijn z'n wintervachtje kwijtraakt of wat er eigenlijk gebeurt als je er eentje van buiten een (paar) uur naar binnen haalt.

Bij ons binnen is het meestal zo'n 18 graden. Saar staat op een koude tegelvloer in de keuken, waar geen verwarming aan is.

Buiten was het gisteren rond het vriespunt.

Als het echt vriest doe ik het ook niet meer. Kobus is een paar keer op bezoek geweest toen het binnen ca. 15 graden was en buiten 5 graden. Dat lijkt me nog redelijk.

Misschien moet ik haar maar snel naar de badkamer verhuizen, daar is het een stuk koeler. Alleen zit ze dan in haar uppie daar. Is wel veel minder gezellig. Nu krijgt ze zo af en toe een aai over haar bolletje. Maar als ik Kobus er voor een nachtje bij wil zetten moet ze daar wel heen denk ik. Sowieso om weer aan buiten te wennen... Hmm, lastig.

Ik denk trouwens dat de vloer, tegels en hout, ook niet aanlokkelijk is om overheen te lopen. Ze gaat wel uit zichzelf op het dekentje zitten en maakt nu zo heel af en toe een ommetje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

dat is inderdaad een moeilijke keuze als je 1 konijn binnen heb zitten en de andere buiten.

ik weet ook niet hoeveel verschil van tempratuur er mag zijn.

buiten vriest het nu dus als het binnen bv 15 graden is dan is het al een groot verschil.

heel veel beterschap nog voor jullie allebei.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja lastig is dat als de ene buiten zit en de andere binnen, helemaal met deze temperatuur verschillen. Je wilt dat ze graag contact met elkaar houden en zeker niet eenzaam zijn. Het is dan misschien wel sneu voor haar in de badkamer, maar misschien kwa temperatuur wel beter. Maar kun je daar 2 konijnen houden. En kan je rammetje er al bij lopen zonder toezicht of vertrouw je dat niet? Ik zat te denken of je hem anders niet geleidelijk ook naar binnen kon halen aangezien ik denk dat Saar nog 2 weken binnen zit door dit weer. Niet zomaar in een keer naar binnen, maar met tussen posen. Wat niet wat de temperaturen bij jullie doen, maar als het rond vriespunt is overdag buiten, dan overdag naar de schuur(is meestal net weer een aantal graden warmer) en dan na paar dagen overdag naar de badkamer. Hoe warm zou het daar zijn? Weet niet of dit mogelijk is. Misschien dat andere over dit idee anders denken, ben benieuwd.

Het kan inderdaad dat ze de vloer niet prettig vind om over te lopen. Sommige konijnen doet het niks en die huppelen overal overheen en andere vinden het te glad en eng en blijven liever op hun kleedje. Ik dacht dat bij groote temperatuur verschillen tussen binnen en buiten(hoeveel graden precies weet ik niet,10 en meer?) dat het niet verstandig was om ze langer dan 10 min binnen te houden. Maar dit ging meer om dat het geen kwaad kon als je je konijn naar binnen moest halen voor extra verzorging, dat mits het niet langer dan 10 min was het niet zo'n kwaad kon. Mocht ik er compleet naast zitten verbeter me dan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

's Nachts laten we het hier afkoelen naar 13 graden. We hebben een oud huis, dus anders stoken we ons een ongeluk.

De badkamer zit in een uitbouw en daar kan het zo'n 8 graden zijn als het 's nachts vriest buiten. Ik zal er weer eens een thermometer neerzetten.

Ik vertrouw ze samen wel. Eind van de week geven ze hier 10 graden nachtvorst op, dan wil ik ze ook samen in de badkamer zetten. Vooral omdat het voor een "klein" konijntje alleen best koud zal zijn.

Alleen nog even kijken of ik ze misschien los in de badkamer kan laten. Dat ze niet achter de wasmachine kruipen bijvoorbeeld.

En Saar is zindelijk, maar Kobus nog niet... Dat wordt dus tijd voor hem om dat te leren, hihi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 graden lijkt me wel goed voor een konijntje dat van buiten komt. Het mooiste is om hem over te plaatsen op het moment dat de temperatuurverschillen tussen buiten en binnen het kleinst zijn. Dus denk zelfs nog even eerder dan de nacht dat het 10 graden onder nul word. Het zou mooi voor ze zijn als ze daar ook los kunnen, maar dan moet het inderdaad wel konijnproof zijn;)

aangepast door Polly
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanmorgen heb ik de badkamervloer een beetje opgeruimd.

Vanmiddag als mijn vriend thuis is mag hij ze allebei in de badkamer laten. Dan is het huis 13 graden en zal het buiten nog wel vriezen, maar dat is dan het warmst wat het buiten gaat worden vandaag. Vannacht is het -7.3 geweest, het gaat nu dus wel hard naar beneden.

Ik denk dat ze daar dan gewoon de komende dagen samen mogen zitten. Het lijkt me dat ze die wintervacht dan wel houden.

Ik kan er ook nog een raampje open zetten, dus dan kan het nog wat kouder worden.

Vanmorgen met spoelen trouwens wel iets van opgedroogde smeerkaas gezien, om het zo maar te zeggen. Het gaatje waar ik in moet spoelen zit wel bijna dicht. Verder heb ik het idee dat het best goed gaat met het abces.

Haar tandjes wilde ik vanmorgen ook even checken, omdat ik ook daar het idee heb dat dat weer wat normaler is. Helaas dacht Saar daar anders over, dus ik kon niks zien. Misschien vanavond nog maar eens kijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, ze zitten los in de badkamer, maar twijfel of dit wel zo handig is. Heb er een apart topicje voor geopend.

Vanavond kon ik niet meer in het abces komen met spoelen. Morgen dus de da even bellen dat 'ie nu wel dicht zit.

Heb Saar d'r tandjes niet meer gecheckt. Kan de da dan morgen ook mooi doen als ze daarheen moet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Saar is weer thuis. Mijn vriend had haar vanmiddag opgehaald, dus ik heb ze niet gesproken.

Morgen bel ik even om te vragen hoe het met haar tandjes was.

Net weer iets raars gehad. Ze zat weer te kauwen en kreeg iets niet weg. Inmiddels weet ik uit ervaring dat een brokje of stukje johannesbrood nog wel eens helpt. Dus haar een brokje toegestoken.

Dat pakte ze graag aan. Maar een minuutje later kwam dat brokje er helemaal nat maar ongekauwd weer uit...

Toen wilde ze geen ander brokje meer aanpakken, maar wel doorkauwen.

En ineens een kokhalsbeweging, ik schrok me rot. Bekje wijd open gesperd en dan 1 keer zo'n kokhalsbeweging.

Vervolgens kauwde ze nog 3 keer, pakte haar natte brokje op en at het op en stak vervolgens haar koppie in de bak voor meer...

Ik ben zo bang dat ze zich nog eens verslikt... Ze heeft al een paar keer een brokje er weer door haar neus "uitgespuugd", maar dan is ze heel benauwd en het is heel akelig om te zien. Je kan dan ook niks doen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanmorgen naar de dierenarts geweest voor controle.

Het abces ziet er goed uit, is geslonken en geneest zoals het zou moeten.

Ik moet wel 2 keer per dag blijven spoelen en ik moet zelf even aangeven wanneer ik zou willen stoppen met de AB, dan wil ze eerst even controleren of dat kan. Voorlopig komende week nog spoelen en AB geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .