Ga naar inhoud

Keutelvragen


lovespeedy

Aanbevolen berichten

  • 3 weken later...

Mijn konijn laat het dus ook liggen. (9weken oud) vind er telkens 1tje. hij eet gemengd voer wat ik van de fokker heb mee gekregen.

Vanavond ga ik hopefarms trio halen. Maar mocht hij dan na een tijdje nog steeds zijn bdk's niet allemaal opeten, moet hij dat echt alleen op hooi?

ben er bang voor dat als ik hem alleen op hooi zet hij niet goed groeit omdat hij nog zo jong is. :$

Link naar reactie
Delen op andere sites

olive:

Ik heb sinds de berichten in deze thread nog wat geëxperimenteerd en ik ben er onderhand vrij zeker van dat verse groente/fruit het probleem waren. Ik kan hem nu gerust weer biks geven, zelfs met die van mindere kwaliteit komt het probleem niet terug. Echter, als ik wortel, appel, peer of rozijn geef dan gaat het mis. Verder gingen er bij mij ook een aantal dagen overheen tussen de verandering van dieet en het verdwijnen van het probleem, dus geef niet te snel op.

Wel is het zo dat ik probeer hem zoveel mogelijk hooi probeer te laten eten en nog steeds nooit veel biks in één keer geef, sowieso niet meer dan wat hij in één keer achter elkaar wegschrokt. Volgens mij kan het geen kwaad om hem (tijdelijk) alleen op hooi te zetten. In de natuur eten konijnen alleen gras en geen energierijk voedsel en daarnaast bewegen ze nog meer ook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Olive:

Ik heb na deze thread nog wat geëxperimenteerd met voeren en ik ben er vrij zeker van dat het groenvoer (wortel, appel, peer, rozijn) het probleem was. Ik kan hem gerust weer biks geven, hoewel ik hem niet veel geef (overigens zelfs met het mindere kwaliteit voer komen de problemen niet terug). Het is wel zo dat er een aantal dagen overheen ging vanaf het moment dat ik stopte met groenvoer voor het probleem weg was, dus geef niet te snel op. In die tijd gaf ik hem alleen hooi, maar achteraf gezien was dat waarschijnlijk niet nodig.

Overigens kan alleen hooi volgens mij geen kwaad. Ook de konijnen buiten eten vrijwel alleen gras en die hebben meer beweging en kou, dus meer energiebehoefte. Wel belangrijk is natuurlijk dat je konijn goed eet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier was de groente ook het probleem en sommige kruiden ook. Brandnetel kon hij bijv ook niet hebben, dus zodra ik hooi met brandnetels had, liet hij zijn bdk's ook liggen.

In het geval van jou (Olive) zal het aan het gemengde voer liggen. Toen ik ze net had wist ik ook niet dat gemengd slecht was en gaf ik dat, maar daarvan liet hij zijn bdk's ook liggen en kreeg hij zelfs diarree..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb gister voor het eerst wat biks door z'n "oude" voer gegooit. vanochtend lagen de keutels er weer.

Maargoed het zal vast niet van de een op de andere dag goed gaan helaas. Want ik maak me er nogal druk over.

Ik geef hem ook veel minder hardvoer als wat hij normaal kreeg. dus even afwachten maar..

Maakt echt niks uit dat hij minder hardvoer krijgt okal is hij nog jong?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oe hoeveel hij weegt kan ik je niet precies zeggen. :$ als ik thuis ben zal ik gelijk even kijken.

hij kreeg een bakje vol per dag. de fokster zei dat een jong dier gewoon veel mag eten.

Hij krijgt sinds gister heel weinig nog geen handje vol.

( maar ik hem hem ook pas een week)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm ja,vind het alleen een beetje lastig worden. want te weinig biks is dan ook niet goed, maar teveel ook niet omdat hij dan zn bdk's niet opeet. moet ik nu gewoon normale porties gevens met zijn nieuwe voer kijken of hij hierdoor wel zijn bdks op eet? (door het nieuwe voer)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jonge konijnen mogen in principe zoveel eten als ze willen.

Ik denk dat het voornamelijk gaat om wat ze eten.

Ik wil graag even reageren op dat groenvoer. Je hebt het namelijk over wortel, appel, peer en rozijn.

Op zich kun je dit prima geven als extraatje/snoepje, maar geen van deze dingen zijn groen, toch?

Echt groenvoer is dus meer iets als andijvie, wortelloof (vinden ze fantastisch bij mij!), witlof en boerenkool. (En in de zomer ook gras en paardebloemen!)

Misschien dat verandering van voer ook zorgt dat de bdk's blijven liggen. Ik zou gewoon doorgaan met erdoor mengen.

Als ze weer opgegeten worden, zou ik langzaam beginnen met het opbouwen van een beetje echt groenvoer en dan kijken hoe dat gaat.

Hooi is trouwens het belangrijkste voer. Als hij dat maar onbeperkt heeft, kan wat minder biks geen kwaad volgens mij.

aangepast door Polomeisje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nog nooit jonge konijnen onbeperkt laten eten, ja hooi onbeperkt maar de rest niet. Jasper at met 4 maanden oud zo'n 150g groenvoer en kreeg minimaal biks. Hij is gewoon normaal groot geworden en is super gezond.

Een konijn dat z'n bd keutels laat liggen, zet ik een dag op alleen hooi en ga dan langzaam weer groen en biks geven. Als er bd keutels blijven liggen dan minder ik de biks tot ze weer worden opgegeten. Bd keutels zijn veel belangrijker dan biks, vergeet dat ook niet...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jonge konijnen mogen in principe zoveel eten als ze willen.

Ik denk dat het voornamelijk gaat om wat ze eten.

Ik wil graag even reageren op dat groenvoer. Je hebt het namelijk over wortel, appel, peer en rozijn.

Op zich kun je dit prima geven als extraatje/snoepje, maar geen van deze dingen zijn groen, toch?

Echt groenvoer is dus meer iets als andijvie, wortelloof (vinden ze fantastisch bij mij!), witlof en boerenkool. (En in de zomer ook gras en paardebloemen!)

Misschien dat verandering van voer ook zorgt dat de bdk's blijven liggen. Ik zou gewoon doorgaan met erdoor mengen.

Als ze weer opgegeten worden, zou ik langzaam beginnen met het opbouwen van een beetje echt groenvoer en dan kijken hoe dat gaat.

Hooi is trouwens het belangrijkste voer. Als hij dat maar onbeperkt heeft, kan wat minder biks geen kwaad volgens mij.

Witlof is ook niet groen ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Nou heb het even aangekeken. hij krijgt gewoon heel weinig voer nog steeds, hopefarms trio.

in de ochtend nog niet eens een bodem vol en savonds maar ietjes meer.

onbeperkt hooi en water heeft hij natuurlijk wel.( ik geef hem ook nog steeds geen groente)

Maargoed hij eet ze dus nog steeds niet op. Het blijft trouwens niet aan ze kont plakken!

Hij mag hier los in kamer lopen en zie ik ze dus in z'n geheel liggen.

Wat moet ik nou doen ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Konijnen eten hun bdk volgens mij alleen 100% vers, toen ik dit probleem had hielp 'voeren' met bdk ook niet. Ik zou zeggen: alleen hooi geven en veel geduld, hoe frustrerend het ook is. Als ik het goed begrijp zou elk konijn dit moeten kunnen leren en is het nog te vroeg om je zorgen te gaan maken.

Eet hij verder overigens goed van zijn hooi? En eet hij wel af en toe bdk of helemaal nooit? Die van mij at prima van zijn hooi en hij at af en toe wel bdk (je kan ziet dat hij de mond naar de anus brengt en vervolgens een tijdje kauwt) en bij mij kwam het na een tijdje voeren met alleen hooi dus gewoon goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .