Ga naar inhoud

Socrates heeft een soort roos


Aurelia

Aanbevolen berichten

Mijn konijn heeft ook zoiets gehad maar toen vielen er ook plukjes haar uit.

Toen we naar de dierenarts gingen bleek het schurft te zijn. Daarvoor hebben we hem behandelt en toen is het weer helemaal goed gekomen.

Maar ik weet niet of jou konijn hetzelfde heeft als mijn nijn.

Misschien kan je net zoals Domino zegt en foto maken van de plekjes.

En je kan natuurlijk altijd even een bezoekje brengen aan de dierenarts.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De dierenarts ziet me weer aankomen:p. Socrates heeft natte haren op z'n billen en staart zitten. Het ligt niet aan het hok, want dat is gewoon droog. Ik denk dat het door het bijten komt. Het is zo jammer dat ze niks kunnen zeggen. Morgenvroeg toch maar even naar de dierenarts.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Net terug van de dierenarts. Het is erger dan verwacht. Ten eerste heeft hij inderdaad waarschijnlijk mijt, maar ook zijn zijn voortanden te lang dus die moeten worden geslepen. Daarnaast heeft meneer waarschijnlijk een blaasontsteking. De DA denkt dat door de lange voortanden hij pijn heeft en moeite met eten. Daardoor is zijn weerstand omlaag gegaan en heeft hij mijt en blaasontsteking opgelopen. Morgen wordt hij geopereerd aan zijn voortanden. Dan checken ze meteen even uitgebreid zijn vacht en zijn blaas (toen straks was zijn blaas leeg dus ze gaan het morgen weer proberen). Pfff, blij dat ik naar de DA ben gegaan. Even gestresst nu

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal het doorgeven! Meneer heeft net gelukkig wat stukjes banaan gegeten. Hij is namelijk erg afgevallen. Vind het wel spannend morgen maar het is goed, beter voor hem en alles. En gelukkig willen m'n ouders meehelpen met het betalen van de operatie, dat geeft wel wat lucht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De operatie is niet zo geweldig gegaan. Ik werd gisteren gebeld terwijl ik in college zat met de mededeling dat ze zijn tanden moeten trekken. Daarnaast groeien zijn kiezen veel te snel. Ze hebben die nu bijgeschaafd maar als het een probleem blijft moet Socrates elke maand/2 maanden onder narcose om ze bij te schaven en of dat nou een goede optie is. Daarnaast is zijn kaak te klein. Kennelijk een genetisch foutje.

En nu zit hij weer thuis. Ik moet hem 2x per dag pijnstilling toedienen voor de aankomende 5 dagen, daarnaast moeten we hem en Gaby (het andere konijn) gaan behandelen voor vachtmijt. Daarmee beginnen we avond. Ze moeten 3x gewassen worden met een soort shampoo, elke week 1x. Tot die tijd liever de konijnen apart laten zitten. Dat is op zich niet zo heel erg, want Socrates wil nu alleen gelaten worden. Hij zit in een hoekje van de kooi verstopt, eten en drinken hebben we er maar gewoon bijgezet. Ook moest ik per acuut overgaan op andere voeding en dat heb ik gedaan. Zowel Gaby als Socrates zijn het daar (nog) niet mee eens maar ik hoop dat ze er vandaag wel van gaan eten. Dat is alleen nog mijn zorgenpuntje: Socrates heeft alleen nog maar een paar strengeltjes hooi gegeten. Drinken doet hij wel, best wel veel dus dat is wel goed. We houden het goed in de gaten. Dit weekend zou ik met mijn vriend naar mijn schoonouders gaan maar we hebben afgezegd. Ik wil eerst zeker weten dat het goed komt met Socrates. Gelukkig begrepen ze het :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom neem je geen stronghold tegen de vachtmijt? Dat is een pipet die je in hun nek moet leegknijpen en na 4 weken herhalen. Dat lijkt mij een stuk minder stressvol dan 3 keer wassen. Of is dat echt niet mogelijk volgens de da? Hopelijk komt het nog goed met zijn gebitje. Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lief van je schoonouders, dat ze begrepen, waarom je af moest zeggen.

Het is wel even schrikken, als je opeens al deze ellende over je heen krijgt.

Ik begrijp alleen niet helemaal, waarom je je konijnen wassen moet. Ik heb zelf 2 konijnen gehad met ernstige vachtmijt en die moest ik gewoon behandelen met Stronghold (pipetjes tegen vlooien voor puppies en kittens) tot het over was. Maar goed, ik weet natuurlijk niet, watvoor mijt Socrates precies heeft en of Stronghold daar wel tegen zou werken.

Ik zie trouwens, dat je wel pijnstilling hebt meegekregen, maar geen antibiotica. Of bleek hij toch geen blaasontsteking te hebben?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, het was inderdaad schrikken. Heb op school ook even keihard zitten janken. Daarna weer naar college gegaan maar toen iemand vroeg hoe het telefoontje was gegaan begon ik weer te huilen. Gelukkig heb ik lieve klasgenootjes en een docent die me hebben getroost. Ik denk dat de tranen niet alleen voor Socrates waren maar sowieso. Er speelt op het moment nog meer in mijn leven en dat telefoontje was gewoon even de druppel.

Socrates heeft vachtmijt en volgens de dierenarts moesten we ze dan wassen. Ik weet het verder ook niet, ben nog erg nieuw op dit gebied dus ik doe maar braaf wat de dierenarts zegt. Hij heeft inderdaad geen antibiotica gehad. Het bleek gelukkig geen blaasontsteking te zijn pfff.

Zorgenpuntje blijft het eten. Als het echt niet lukt geef ik Socrates maar een stukje banaan. Volgens de dierenarts moest fruit nu wat gemeden worden maar niks eten lijkt me ook geen optie. Misschien heeft hij nog last van het trekken en wil hij daarom niet hard voer eten en een banaan is zacht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, zo'n telefoontje kan inderdaad de laatste druppel zijn. Wel heel fijn, dat je zo goed opgevangen bent.

Ik kan me heel goed voorstellen, dat je manneke nog niet eten wilt. Wat je kunt proberen is zijn biks tot een papje maken door er kokend water op te gooien (als je SS geeft kun je gewoon lauw water gebruiken). Als je dan een lekker (afgekoeld) papje hebt, kun je hem dat geven. Dan hoeft hij zijn gebit niet echt te gebruiken, omdat hij het naar binnen kan slobberen. Misschien eet hij dan wel en dan krijgt hij de benodigde voedingsstoffen binnen. Als hij echt niet zelf gaat eten, zul je moeten gaan dwangvoeren.

Ik wil je niet nog meer stress bezorgen dan je al hebt, maar helaas is het niet altijd goed om braaf te doen, wat een dierenarts zegt. Niet elke dierenarts heeft genoeg verstand van konijnen om echt goed te kunnen zeggen, wat goed is. Zelf lijkt mij, dat wassen Socrates nog meer onnodige stress gaat opleveren. Je moet hem in korte tijd 3x wassen, terwijl zo'n pipetje Stromghold maar 1x in de 3 of 4 weken gegeven hoeft te worden. Misschien kun je nog eens overleggen met je dierenarts nu je deze info hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal maandag even contact opnemen met de dierenarts. We hebben ze gisteren beide gewassen en of dat nou een succes was, leuk vonden ze het niet. Volgens m'n vriend moeten we braaf de dierenarts volgen dus ik sta nu een beetje in een tweestrijd. Maar even bellen kan nooit kwaad.

Dat met dat biks ga ik proberen. Handig, had ik zelf nog niet aan gedacht. Thanks!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Graag gedaan hoor! Is toch ook niet raar, dat je daar zelf nog niet aan gedacht had. Het is allemaal nieuw en je hebt een hoop stress en zorgen. Daarom is zo'n forum ook zo handig. Naast het weken van biks kun je ook nog iets anders proberen. Namelijk babyvoeding. Dat moet dan specifiek Olvarit Wortelhapje zijn. Ik heb dit ook weleens gegeven. Ik deed er kokend water bij en mengde alles goed tot een papje. Als het afgekoeld was, gaf ik het aan het konijn in een voerbakje of op een schoteltje. Qua voedingsstoffen heeft een konijn er weinig tot niks aan, maar het helpt de darmen op gang te houden. Als een konijn niet eet, kunnen zijn darmen stil komen te liggen en dan ben je verder van huis.

Tja, ik kan me voorstellen, dat je vriend dat zegt. Ik heb ook altijd gedacht, dat elke dierenarts verstand heeft van konijnen, maar geloof mij, dat is absoluut niet het geval. Ik heb een dierenarts gehad, die een konijn van mij controleerde op haakjes door de onder- en bovenkaak van links naar rechts en weer terug over elkaar heen te bewegen. Terwijl zelfs ik weet, dat je eigenlijk alleen maar zeker kunt weten, of er wel of geen haakjes zijn door de kaak onder narcose te bekijken.

Er schijnen zelfs dierenartsen te zijn, die zeggen, dat een konijn nuchter moet zijn voor hij/zij onder narcose gaat. En dat terwijl een konijn dus nooit nuchter mag zijn en niet eten al vrij snel dodelijk kan zijn. Ook schijnen er dierenartsen te zijn, die Frontline voorschrijven aan een konijn met vachtmijt en dat terwijl Frontline puur vergif is voor een konijn. Hier op het forum is dan ook een lijst te vinden van konijnkundige dierenartsen. Die lijst is gestart juist omdat er zoveel dierenartsen niet konijnkundig zijn. Ik zal even zoeken................

http://www.bunnybunch.nl/community/showthread.php?19037-Lijst-met-konijnkundige-dierenartsen-(vernieuwd)

Je zegt zelf al, dat Socrates en zijn vriendin het niet leuk vonden om gewassen te worden (wat ik me heel goed voor kan stellen), dus dan kan het zeker geen kwaad om toch eens even te overleggen met je dierenarts. Zo'n pipetje geven is 2 minuten werk, inclusief vangen. En naderhand hoef je het konijn niet te föhnen of wat dan ook. Je dient de pipet toe en klaar!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .