Ga naar inhoud

Takken voeren - Ongezonde loofbomen?


Elvje

Aanbevolen berichten

Wij hebben de takken helemaal gevonden :yes: De konijnen zijn er helemaal gek op (vallen er op aan alsof het hooi of voer is) en de keutels worden er ook mooier van.

Nu hebben we schuin voor het huis een treurwilg staan en in de wijk heb ik al meerdere treurwilgen gevonden, maar aangezien die allemaal in een woonwijk staan, wordt het niet bepaald gewaardeerd als ik de bomen snoei. Ik raap ze meestal van de grond, mooie verse takken en spoel ze af etc. Maar de voorraad begint een beetje op te raken...

Tijd voor een verrijking van het assortiment. Ik heb een bos op fietsafstand en doe nu hard m'n best om íets van bomen en platen te leren (ken daar dus echt hélemaal níets van...)

Ik weet inmiddels dat de beuk, de berk en de eik veilig zijn (best lastig te herkennen zonder bladeren aan de bomen) Maar ik vroeg me af of niet gewoon de meeste loofbomen veilig zijn. (Aan naaldbomen begin ik niet, aangezien er een aantal giftige tussen sta en met mijn 0,0kennis van bomen... vind ik dat wel riskant)

Kan ik niet gewoon alle loofboomtakken geven? Of zijn hier wel een paar uitzonderingen op?

Verder let ik natuurlijk op dat de takken niet groen uitgeslagen zijn etc. En niet oud natuurlijk, want anders zijn ze niet lekker (aldus mijn monsters) :P

(Sorry... ik kan alleen maar lange verhalen typen...)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een interessant topic! Ik loop al een tijdje met dezelfde vraag. Eigenlijk zou ik mijn 8-tal ook graag takken geven, maar ik weet niet waar wilgen staan. Nu er geen blad aan zit komen we er dus ook niet achter wat een wilg is.Nu lees ik dat de eik ook veilig is???? Die weet mijn zoon wel te staan, een fanatieke eikelverzamelaar in de herfst. En hoe zit het met de kastanje, is die ook veilig? En een walnotenboom? Tot nu toe heb ik ze niets gegeven, ben ZO bang dat ik ze iets verkeerds/gevaarlijks geef.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die lijst ken ik inderdaad, heb meerdere lijsten gebruikt, maar dan kom je dus alleen nog op wat fruitbomen (appel, peer, druif...), de Wilg, Eik, Berk en Beuk uit.

Ik vroeg me af of er niet gewoon nog veel meer loofbomen veilig zijn. Mijn gevoel zegt namelijk van wel...

@Jeannine, De treurwilg en de knotwilg is sowieso wel redelijk makkelijk zonder blad te herkennen. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

appeltakken

bamboe

berken -vooral jong schot

beuken, zowel haagbeuk als beukenhaag

braam -doornloze struiken

eik

els

framboos

kersen

krul -en kronkelhazelaar -onbespoten takken

perentakken

wilg (krulwilg, knotwilg, treurwilg, enz)

Dit is wat ik nog vond op Knagers.net

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is ook de lijst die op konijnenforum.nl staat en die is wel vaker uitgebreider...

Eik vinden ze hier trouwens wel lekker, als het inderdaad echt eik is haha ;) Het takje is vannacht 'verdwenen'.

aangepast door Elvje
Poging 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu er geen blad aan zit komen we er dus ook niet achter wat een wilg is.

Wilgen zijn de meest makkelijk herkenbaar bomen, samen met de berk.

Treurwilgen doen hun naam eer aan door hun hangende takken. Knotwilgen zijn te herkennen aan hun brede stamhoofd, waar de takken uit groeien (als ze niet geknot zijn). De krulwilg is te herkennen aan de krullen in de takken. Wilgen vindt je meestal langs de waterkant. Alle wilgen hebben flexibele takken, waardoor ze, voor zover ik weet, het meest geschikt zijn voor konijnen, omdat de takken niet splinteren.

Berken zijn te herkennen aan hun witte stam.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Elvje, ik haal altijd stiekem wat takjes (hier worden alleen de dunne takjes gegeten, omdat daar niet aan geknaagd hoeft te worden) van de bomen. Ik vind het zelf namelijk altijd erg moeilijk om op de grond gevallen takken te rapen. Hier staan de meeste knotwilgen langs grasstroken, waar veel honden worden uitgelaten. Ik zou nooit iets rapen, wat in de buurt ligt van hondepoep natuurlijk, maar ik kan niet zien, of een hond misschien toevallig over de tak heeft geplast. Ik durf het dus eigenlijk nooit aan om geraapte takken te geven, omdat ik altijd bang ben, dat zelfs goed schoonwassen niet alle eventueel aanwezige ziektekiemen of andere slechte dingen weg kan wassen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben al een tijd niet meer in Zwolle geweest, zeker niet met speciale aandacht voor bomen :P Maar aan het ziekenhuis De Wezenlanden staan (volgens mij) treurwilgen, zijn ook de makkelijkste bomen om te herkennen. En zoals Beestenbende zegt, zoek ze vooral in de buurt van water.

Gewoon eens gaan kijken in parken etc. :)

Volgens mij waait er vandaag heel wat van de bomen en kan ik morgen gewoon op strooptocht :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij ons staan wel veel van deze bomen, maar toch vind ik het een beetje raar om met mijn snoeischaar op pad te gaan:P

Hahaha, dat is voor mij dan weer een voordeel van het hebben van een konijn, dat het vertikt om te knagen aan takken. Die van mij wil alleen maar takjes, die ze gewoon op kan eten en dat betekent dus alleen hele dunne takjes. En die takjes breek ik zo met de hand van de boom af. Even kijken, of er niemand aankomt, takje breken, takje beetje oprollen en opbergen in mijn jaszak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Appelboom

Bamboe

Beuk (de nootjes in kleine mate en alleen de jonge blaadjes)

Beukenhaag

Berk

Braam

Druif

Eik + Eikels (niet de Amerikaanse en beperkt in verband met looizuur)

Esdoorn

Els

Framboos

Gras

Hazelaar (kronkel en krul)

Hazelnoot

Haagbeuk

Kersenboom

Lindeboom

Lijsterbes (de bessen met mate)

Meidoorn

Moerbeiboom

Paardekastanje

Perenboom

Ratelpopulier

Rozebottel

Vlier

Vlinderstruik

Wilg (alle soorten)

Ik hoop dat jullie er wat aan hebben

En inderdaad wilgen staan vlak bij water bij ons staan er heel veel want we hebben wel grote sloten hier

@Elvje , Geniaal haahah ik hoop dat je konijnen het lekker vinden en je moeder er nie achterkomt :whistle2:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .