Ga naar inhoud

geen hooi willen eten


jorien

Aanbevolen berichten

ik heb ook een konijn gehad wat echt geen hooi ging eten wat ik ook probeerde.

sommige zijn echt zo eigenwijs.

want mij voedster moest daarom elke 6 weken onder narcose voor haakjes.

ik ben toen wel over gestapt van ss naar HFST en trovet voeding en daardoor zaten er meer weken tussen de behandeling van haakjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier hebben ze het heel lang goed gedaan op kenner hooi (Welkoop/boerenbond). Totdat ze ziek werden en ik ze ging verwennen zodat ze maar wat zouden eten.. Tja.. Die aten dus nooit meer kenner hooi!!

Ik heb hier ook eerder een topic over gemaakt. Wellicht kun je dit topic even door lezen. Er staan heel veel tips en ervaringen in. Zo blijken alle konijnen voor Vitakraft alpenweide hooi te gaan. Dus ook mijn konijnen. Het is te koop bij AH XL, sommige kruidvat winkels, sommige faunaland winkels etc. Bij AH XL betaal je iets van 1,19 euro per kilo en bij de Faunaland is dit 1,65 euro per kilo.

Als je vitakraft mailt (vitakraft.nl) over dat je graag een proefzakje hooi wilt, dan krijg je dit ook..

Alle kruidenhooi soorten vinden ze ook lekker, maar dat is vanaf 2 euro voor 500 gram, oftewel 4 euro per kilo!!

Mijn konijnen vinden JR Farm bergweidehooi (zooplus.nl en zooplus.de) ook erg lekker, maar mijn ram liet daarmee zijn bdk's liggen. Dit heeft hij weer niet met de vitakraft alpenweide hooi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijnen wouden vroeger ook geen hooi eten. Ik heb toen ook vele soorten geprobeerd maar niets wouden ze. Dan heb ik mijn hooi uit de hooiruif gehaald en gewoon op de grond gelegd en dan aten ze het wel. Een beetje vreemd maar misschien helpt het ook bij jou :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

pluis krijgt ongeveer 60gram brokjes en een bakje groenten ( meestal een blaadje andijvie een half worteltje, partje appel en een plakje komkommer).ik heb verschillende soorten hooi gehaald, ook verschillende kruidenhooi, ander merk hooi en op verschillende manieren aangeboden.Pluis krijgt altijd smorgens zijn nieuwe brokjes, groenten en hooi.nu hebben we hem al 2 dagen alleen in de ochtend vers hooi gegeven en pas later op de dag zijn brokjes en groenvoer.maar als nog heeft hij geen hap hooi genomen..heeft iemand nog een tip?

Link naar reactie
Delen op andere sites

pluis krijgt ongeveer 60gram brokjes en een bakje groenten ( meestal een blaadje andijvie een half worteltje, partje appel en een plakje komkommer).ik heb verschillende soorten hooi gehaald, ook verschillende kruidenhooi, ander merk hooi en op verschillende manieren aangeboden.Pluis krijgt altijd smorgens zijn nieuwe brokjes, groenten en hooi.nu hebben we hem al 2 dagen alleen in de ochtend vers hooi gegeven en pas later op de dag zijn brokjes en groenvoer.maar als nog heeft hij geen hap hooi genomen..heeft iemand nog een tip?

Ik zou de appel en de wortel weg laten. Deze bevatten veel suikers.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ik heb hier een tekstje een keer opgeslagen volgens mij is die van BunnyBunch:

Goede voeding

Als jouw konijn slecht hooi eet, geef dan in ieder geval een goede kwaliteit droogvoer. Kies voor geperste korrels, niet voor gemengde konijnenvoeders. Meer over het samenstellen van het juiste menu voor je konijn lees je in het artikel over voeding . Een goede voeding voor konijnen die niet graag hooi eten is bijvoorbeeld Science Selective konijnenvoer . Dit voer bevat veel vezels en zorgt ook voor goede darmwerking en het afslijten van tanden. Helaas kan ook dit goede voer het hooi niet volledig vervangen. Blijf dus je best doen!

Eerst hooi, dan brokjes!

Veel mensen geven eerst de brokjes, en dan pas hooi. Grote kans dat jouw konijn eerst de brokjes op eet, dan lekker zijn buikje vol heeft, en pas veel later eens bij het hooi gaat kijken, wat dan inmiddels niet meer vers, en dus niet meer lekker is. Geef dus bij moeilijke hooi-eters eerst een plukje hooi, en een uurtje later pas brokjes! Geef ook de juiste hoeveelheid brokjes, weeg je konijn (of ga uit van het verwachtte volwassen gewicht) en pas de hoeveelheid droogvoer daar op aan.

Ververs het hooi regelmatig

Hoewel hooi voor ons niet slecht lijkt te worden zijn er konijnen die het alleen eten als het echt vers is. Dus als het net uit een nieuwe verpakking komt. Sluit de verpakking dus goed af en zorg zo dat het hooilanger vers blijft. Geef je konijn ook niet dagelijks of om de paar dagen een portie, maar geef liever meerdere keren per dag een kleine portie.

Plaats van het hooi

Als je hooi op de bodem van het hok legt kan het zijn dat jouw konijnen er over plassen en keutelen. Dit is natuurlijk niet fris en kan ook nog eens wormbesmettingen veroorzaken. Het best kun je dus het hooi aanbieden in een hooiruifje. Zorg dat dit wel een veilig ruifje is waar je konijn niet in vast kan komen te zitten. Ook moet het op de juiste hoogte hangen, zodat jouw konijn er makkelijk bij kan. Zelf merk ik dat mijn konijnen er de voorkeur aangeven hooi te eten terwijl ze op het toilet zitten, de plaats van het hooi bij mijn konijnen is dus ook naast de toiletbak. Probeer gewoon verschillende plaatsen uit en vind zo de voorkeur van jouw konijnen.

Verschillende soorten hooi

Er zijn heel erg veel verschillende soorten hooi te koop. Is jouw konijn een slechte hooi eter? Probeer gewoon alle verschillende soorten die er zijn! Je kunt natuurlijk voor het normale hooi kiezen, maar er is ook weidehooi en kruidenhooi in vele verschillende smaken. Brandnetel, paardenbloem, munt, kamille… je kunt het zo gek niet bedenken! Ook kun je bij een boer vragen of zij hooi verkopen. Dit is vaak een stuk verser dan het hooi uit de winkel. Zelf maken kan ook, maar let wel op dat hooi minimaal 6 weken moet drogen voor je het mag voeren!

Niet alleen de smaken verschillen, hooi is er ook in lange stengels, korte stengels, dunne stengels en dikke stengels. Dit verschilt per merk en soort. Probeer gewoon alle verschillende smaken en merken uit en leer zo de voorkeur van jouw konijn kennen. Hoe groener het hooi en hoe langer de stengels, hoe sneller een konijn er meestal van eet. Maar smaken verschillen, gewoon proberen dus!

Mengen

Om een konijn meer interesse in het hooi te laten krijgen is door het te mengen met andere lekkere dingen. Zo kun je verse kruiden door het hooi mengen, groenvoer of lekkere snoepjes of brokjes. Hopelijk neemt jouw konijn in de zoektocht naar de lekkere dingen dan toch een aantal plukjes hooi mee.

Op verschillende manieren aanbieden

Stop het hooi in wc rolletjes of keukenrolletjes, hang het op in een voederbal (wel onder toezicht, aan dit soort metalen voederballen kunnen konijnen zich verwonden!). Ook bestaan er verschillende speeltjes en producten gemaakt van hooi.

Nat maken

Als je het hooi een klein beetje vochtig maakt, gaat het wat meer ruiken. Sommige konijnen kun je hiermee toch verleiden wat meer hooi te eten! Let wel op dat je vochtig hooi niet te lang laat liggen, dit kan gaan schimmelen.

Hooi thee

Een ideaal middel bij diarree, thee maken van hooi! Je kookt water en legt er een pluk hooi in om te trekken. Je laat het afkoelen, haalt het hooi er uit en geeft het aan je konijn in een drinkfles of drinkbakje. Dit vervangt het hooi eten niet, maar zorgt er soms wel net voor dat je konijn de smaak te pakken krijgt!

Ik hoop dat je er wat aan hebt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

ondertussen aan weer een anders smaakje hooi begonnen, ik heb hem ook hooi thee gegeven en dit was al heel snel op;-)

ik heb ook zijn eetpatroon veranderd, ik geef hem s'morgens vers hooi en water en pas s'middags een klein beetje SS voer.

s'avonds krijgt hij dan nog een beetje SS en wat groenvoer.

groenvoer geef ik nu in een kleinere hoeveelheid.

ook heb ik het hooi uit ruif gehaald en uit zo'n hooibal, ik geef het nu in een lage bloempot....

ik heb wel het idee dat Pluisje nu al wat meer hooi eet dan eerst..... ik betrap hem nu af en toe met zijn snuitje in de bak met hooi.:-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

ondertussen aan weer een anders smaakje hooi begonnen, ik heb hem ook hooi thee gegeven en dit was al heel snel op;-)

ik heb ook zijn eetpatroon veranderd, ik geef hem s'morgens vers hooi en water en pas s'middags een klein beetje SS voer.

s'avonds krijgt hij dan nog een beetje SS en wat groenvoer.

groenvoer geef ik nu in een kleinere hoeveelheid.

ook heb ik het hooi uit ruif gehaald en uit zo'n hooibal, ik geef het nu in een lage bloempot....

ik heb wel het idee dat Pluisje nu al wat meer hooi eet dan eerst..... ik betrap hem nu af en toe met zijn snuitje in de bak met hooi.:-)

Wat goed dat de tips een beetje hebben geholpen!!

Ik hoop dat het zo door gaat en dat hij veel hooi gaat eten:yes:

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb ook een konijn gehad wat echt geen hooi ging eten wat ik ook probeerde.

sommige zijn echt zo eigenwijs.

want mij voedster moest daarom elke 6 weken onder narcose voor haakjes.

ik ben toen wel over gestapt van ss naar HFST en trovet voeding en daardoor zaten er meer weken tussen de behandeling van haakjes.

Ik heb ook een konijn die last heeft van haken op zn kiezen omdat zn kaken niet helemaal recht op elkaar staan, die ook weigert hooi te eten. En ik heb wel succes met SS. Afgelopen jaar ben ik maar 1x geweest. Maar HFST werkt beter?? Want als dat zo is ga ik ook overstappen. Dan hoeft hij niet zo vaak onder narcose.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .