Ga naar inhoud

Poep


ElizabethCullen

Aanbevolen berichten

Mijn konijntje van ongeveer 3 jaar oud heeft de hele tijd poep op zijn kontje zitten. Ik maak het redelijk vaak schoon maar het komt steeds opnieuw. Als ik geen stro in zijn kooitje zie liggen doe ik er altijd een beetje bij, want ik hoorde dat dat goed was voor de vertering. De poep is vaak erg nat en ons hele huis stinkt er naar. Soms maakt hij kleine geluidjes als we het eraf halen. Dus waarschijnlijk doet het ook pijn. Weet iemand wat dit betekend?

Groeten Elizabeth

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kan aan het voer liggen. Ik weet niet wat je geeft?

Als 1 van mijn konijnen dunne poep heeft stop ik met groenvoer, krijgt hij heel weinig biks en juist heel veel hooi.

Ik las laatst ergens dat SS goed voer is voor konijnen die veel last hebben van plakpoep.

Jaren terug had ik ook een konijn die konstant van die stukken vast had zitten. Wat een ramp was dat. Steeds maar weer wegknippen en dat gaf haar best veel stress. Helaas wist ik toen nog niet dat het voer de oorzaak kon zijn.

Wat wel wil helpen is je konijn met zijn achterkant even in een bak lauw warm water zetten, zodat het ergste kan losweken.

Het ene konijn laat dit beter toe dan het andere.

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een van mijn konijnen heeft dit ook gehad, maar dat was puur omdat ie te dik was; konijnen produceren ook een natter soort keutels (blinde darm keutels) dan diegene die in het hok liggen, maar normaal gesproken eten ze die zelf op. Mijn konijntje kon het simpelweg niet zelf schoon maken door zijn dikke buik! Dit zou dus, naast teveel / verkeerde voeding ook nog een optie kunnen zijn.

Een goede manier van schoonmaken (vind ik ;p) :een teiltje vullen met een laagje lauwwarm water en gewoon even laten weken, dan laat het veel makkelijker los. Daarna goed afdrogen, zodat ie geen kou vat.

aangepast door Vloems
Link naar reactie
Delen op andere sites

wat voor keutels zijn het? poep of stinkende blindedarmkeutels? Die kunnen erg stinken en dan ligt het toch aan het voer als ze dit niet opeet.

Als het een mannetje is kan dat het ook zijn, mannetjes zijn soms toch net iets meer lui in het zichzelf schoon houden. Daarbij kan het zijn dat het konijntje te dik is om zichzelf schoon te houden....

een konijn MOET altijd hooi ter beschikking hebben en brokjes het liefst op vaste tijden, niet continue een bakje brokjes in het hok

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gaf mijn konijntje altijd gemixt dwergkonijnenvier, maar omdat de dokter zei dat het misschien daardoor kwam zijn we begonnen met biks geven, dat is ongeveer al 2 of 1 maand zo, en het gaat gewoon door. En sorry haha, ik bedoelde hooi :P

Hoeveel biks krijgt je konijn? En hoeveel weegt je konijn ongeveer? Misschien geef je per ongeluk wel te veel, daar kunnen ze ook plakpoep van krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hooi moet een konijn onbeperkt krijgen, dus het is erg belangrijk dat een konijn altijd hooi heeft, vooral bij een konijn die plakpoep/diarree heeft dat ie genoeg hooi eet. Zou je ongeveer aan kunnen geven hoeveel hooi je konijn eet, één handje vol per dag, meer, minder? En inderdaad, hoeveel biks krijgt je konijn, en hoe vaak per dag? Welk merk biks heb je? Hoeveel weegt je konijn? Geef je naast biks/hooi ook nog ander eten, zoals groenten? Hoeveel hiervan en hoe vaak? Zit je konijn binnen of buiten? Zit je konijn alleen? Antwoord op deze vragen zou ons meer informatie geven, waardoor we jou weer beter advies kunnen geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat geef je je konijntje te eten?

Stro is eigenlijk bedoeld als isolatie, niet als voeding ;)

Konijnen kunnen prima stro eten hoor, daar is niks mis mee. Daar zitten ook vezels in. Het is wel aan te raden om er ook hooi bij te geven. Maar het is een misverstand dat stro niet om te eten is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

wat voor keutels zijn het? poep of stinkende blindedarmkeutels? Die kunnen erg stinken en dan ligt het toch aan het voer als ze dit niet opeet.

Als het een mannetje is kan dat het ook zijn, mannetjes zijn soms toch net iets meer lui in het zichzelf schoon houden. Daarbij kan het zijn dat het konijntje te dik is om zichzelf schoon te houden....

een konijn MOET altijd hooi ter beschikking hebben en brokjes het liefst op vaste tijden, niet continue een bakje brokjes in het hok

Tenzij het konijn in kwestie binnen zit natuurlijk. Dan is hooi absoluut niet noodzakelijk en zelfs onnodig.

En eigenlijk moeten konijntjes hooi eten en kruiden. Da's hun natuurlijke voeding. Wat groenten erbij kan geen kwaad, als ze het gewoon zijn en als je iets hebt tegen kilo's kruiden en zo aanslepen kan je biks overwegen, maar eigenlijk zijn hooi en kruiden de beste en meest natuurlijke voeding voor een konijn. Jonge konijntjes hebben natuurlijk wél krachtvoer nodig en je moet je nijnen laten wennen aan een overstap, maar enkel brokken geven is ook schadelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .