Ga naar inhoud

Konijn dood gevonden, ik denk door gas


Zonnebloem

Aanbevolen berichten

Ik heb net één van mijn konijnen dood in haar mandje gevonden, echt niet leuk! Bijna al mijn konijnen hebben

chronische snot, alleen zij heeft het nooit gehad, en zij gaat dood!. Toen ik haar oppakte, was ze al helemaal koud en stijf. En, wat me opviel was dat haar buik dik en opgezet was en ik voelde de luchtbubbels gewoon onder mijn handen. Ik hoorde ze ook duidelijk. Ik denk dat ze gas had in haar maag. Dit ook omdat ze gisteren nog springlevend was. Ik heb haar wel in haar mandje zien liggen eerder op de dag, maar te zien aan wat ze heeft gegeten aan groente, heeft ze vrijdagavond nog wortel gegeten. De groente van zaterdagochtend heeft ze laten liggen. En nu zit ik te denken, ze was met haar mandje aan het gooien. Dat zal wel van de pijn zijn geweest dan? Ik weet niet meer precies wanneer dat was...

Wat ik me afvroeg, weet iemand hoe gas in de maag wordt veroorzaakt? Gas in de darmen komt het meest voor, maar ik

denk echt dat het haar maag is want die voelt als een ballon. En ze was zo mooi! En lief! Ze heeft niets anders gegeten dan

normaal, maarrr we zijn op het moment aan het verhuizen. Zou het dan de stress zijn geweest? Ik voel me echt een beetje

dom dat ik het niet eerder heb gemerkt. Ik vond het wel opmerkelijk stil vandaag in konijnenland, dat is dan ook weer

verklaard. Hoe lang duurt het voor een konijn sterft aan gas, en dan in de maag, weet iemand dat? Pff, nou even een kop

thee drinken maar. Mooie lieve Babe, I got you Babe, zong ik altijd voor je, ga maar huppen bij je pappa en mamma over

de regenboogbrug. En nu mijn andere konijnen maar goed in de gaten houden...

Link naar reactie
Delen op andere sites

O ja, ik geef ze nooit kool, of boerenkool, of andere dingen waar ze gas van kunnen krijgen. Maar ik lees dat ze ook door andere

dingen gas kunnen krijgen zoals haken of stress. Ik denk niet dat ze haken had, heeft ze nooit gehad en ze eet veel hooi. Ze

was wel veel aan het drinken en ik zie nu dat haar waterflesje helemaal leeg is. Nou misschien is er iemand die me kan helpen

met mijn schuldgevoel want ik ben natuurlijk ook druk aan het inpakken en dan heb je zoiets niet meteen door. Ze was trouwens

niet langharig maar wel aan het ruien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi. Wat verschrikkelijk om je beestje zo te moeten vinden, veel sterkte met het verlies!

Gas kan inderdaad verschillende oorzaken hebben, waaronder stress maar ook haarballen in de maag. Dan gaat het voer er ook nog eens omheen en in zitten. En die bal wordt dan te groot om goed door te voeren naar de darmen. Dat gaat dan in de maag gisten en dan krijg je ook gas. Het kan ook een combi van beide zijn. Hoe dan ook, het blijft beroerd. Zelf ook helaas mogen ervaren. 1 keer heb ik haar erdoor gekregen en een paar jaar later had ze het weer, en dat heeft ze helaas niet gered. Voel je ajb niet schuldig, al weet ik dat dat moeilijk is. Maar zoiets kan zo snel gaan, dat is niet te voorspellen. Of je moet het direct zien, maar sommige konijnen zijn meesters in het verbergen van pijn dat je het vaak te laat opmerkt. Kun jij niks aan doen.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt en ik wil je nogmaals veel sterkte wensen met het verlies.

aangepast door Domino
Link naar reactie
Delen op andere sites

Schuldig voelen? Niet doen!

Bij konijnen gaan de meeste processen gewoon behoorlijk snel en je kunt er nu eenmaal niet 24 uur per dag bij blijven zitten om op te letten of alles wel goed gaat!

En als jij zegt dat ze gister nog springlevend was, dan had je ook geen reden om bezorgd te zijn, toch?

Achteraf zijn er altijd dingen waarvan je denkt: "was dat eigenlijk wel normaal?"

Wat er precies gebeurd is, kan ik je niet zeggen. Je bent hier lang genoeg op het forum om te weten wat konijnen wel en niet nodig hebben, mogen eten. Je bent altijd goed voor je konijntjes geweest, dus nee... schuldig voelen hoeft niet!

Ik wens je heel veel sterkte met dit verlies! *Knuffel*

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjullie wel hoor, ik weet wel dat er meestal al snel niks meer aan te doen is. Maar ja, ik had er graag op tijd bij zijn geweest. Ik

vind het nog het ergst dat ze urenlang in haar eentje pijn heeft gehad. Nou nu voelt ze dat niet meer gelukkig. Ze zag er wel héél

mooi uit, echt zo'n mooi dametje was het. Bah echt jammer en triest!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gas is het zelfde als koliek bij paarden....

Konijn kan niet boeren, anders was het probleem niet aan de hand.

Vaak gebeurd het door een voedings verandering, een te veel aan groen, of veel groen wat slap is...zoals sla, andijvi ( risico) gras, spinasie. konijn heeft veel al erg veel pijn gaat stil zitten en knarsen tanden, binnen 24 uur veel al dodelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat het door de verhuizing komt. Ik weet het natuurlijk niet zeker, maar ik ben héél voorzichtig altijd met groentes. De

kamer is nogal chaos en de konijnen staan in de woonkamer en maken alles mee. Helaas kan ik ze niet ergens zetten waar ze er

niks van merken. Ik heb ze ook een beetje verschoven en wat kleiner gezet. Ze krijgen ook wat minder aandacht nu.

Het gekke is, Babe zit heel dicht bij ons, een paar meter van de bank, en ik heb niks gehoord van haar. Gas is toch erg pijnlijk

en ik heb niet horen tandenknarsen. Ze lag er ook heel vredig bij, helemaal heldere, open ogen, geen schuim rondom de bek.

Ze zag eruit of ze sliep, op haar zijtje. Als konijnen pijn hebben, zitten ze toch rechtop vaak. Ze liggen dan meestal niet op

hun zij. Dus troost ik me met de gedachte dat de dood haar snel overvallen heeft. Het ironische ook, ik had een snuggle safe

besteld en die kwam gisteren aan met de post. Toen was ze al dood waarschijnlijk en ik wist niet dat ze ziek was, maar toch...

En wat ik ook lastig vind, wie weet was het toch iets besmettelijks, ik heb er nog 6. Ze zijn vandaag allemaal héél stil. Ik ga

maar even kijken en oren voelen.

Als ik niet aan het verhuizen was geweest, had ik het vast gemerkt, zit ik nu te tandenknarsen! Nou ja, rust in vrede, Babe.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .