Ga naar inhoud

Rosie is heel ziek..


~M~

Aanbevolen berichten

Een tijdje geleden kreeg mijn konijntje Rosie een grote bult onder haar kaak, wat dus een abces bleek te zijn.

De dierenarts heeft haar een nachtje opgenomen en het abces uitgespoeld. Hij heeft me antibiotica meegegeven

voor door haar drinkwater en zei dat het wel goed moest komen.

Ze was een paar dagen heel sloom, maar ik dacht dat het nog door het abces kwam en op zich at ze nog wel redelijk.

Maar gisteravond vond ik haar dus stil in een hoekje, ze had niets gegeten en zat helemaal onder de waterige diarree..

Ik heb haar direct naar binnen gehaald en gewassen en extra water gegeven, ze zag er zo slecht uit dat ik dacht dat ze het niet zou halen..

Omdat ik vandaag geen vervoer had kon ik niet naar de dierenarts maar ik heb hem vanmorgen wel meteen gebeld.

Hij zei dat ze waarschijnlijk niet tegen de antibiotica kon en dat ze daar zo'n diarree van kreeg. Ik moest meteen stoppen met de antibiotica en ik moest haar om de paar uur water geven met een spuitje en olvarit wortelhapje, dat heb ik gehaald bij de supermarkt.

Morgen kan ik een zakje dwangvoer (critical care) komen halen, dan heb ik wel vervoer.

Voor de rest kon ik niets doen volgens de dierenarts, ik moet wachten tot haar darmpjes weer tot rust zijn gekomen.

Maar ze ziet er zo slecht uit nu, de hele middag heeft ze heel stil gezeten en bijna niet bewogen en zit iedere keer helemaal onder de diarree.. Dus ik ben echt bang dat ze het niet gaat redden..

aangepast door ~M~
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je dierenarts klinkt niet erg konijnkundig. Een abces moet je vaak twee keer daags uitspoelen totdat er geen pusvorming meer is. Met alleen antibiotica kom je er dus niet. Ik raad je aan om langs een andere dierenarts te gaan. Een dierenarts die bij darmproblemen zegt dat er vrij weinig aan te doen is en je zo laat zitten is niet goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals boven al aangegeven kun je biks oplossen in wat water en daar een papje van maken. Dat kun je dan eventueel met een spuitje voeren, net als dwangvoer.

Hooithee maak je door water te koken en daar een flinke pluk hooi in te doen. Dit laat je dan afkoelen en kan je nijntje opdrinken.

Konijnen die ziek zijn kunnen zichzelf meestal slecht op temperatuur houden. Als je het hebt is het goed om een warme kruik in een doek of deken te wikkelen en bij haar te leggen. Niet te warm natuurlijk. Mocht je geen kruik hebben kun je ook gewoon een lege fles gebruiken en die regelmatig verversen met warm water.

Verder zou ik toch proberen om naar de dierenarts te gaan. Kijk even in de lijst op dit forum of jouw dierenarts wel komijnkundig is en zorg dat ze snel de zorg krijgt die ze nodig heeft.

Sterkte!

Link naar reactie
Delen op andere sites

De dierenarts die ik heb is inderdaad niet heel konijnkundig heb ik het idee,

maar de dierenarts die wel konijnkundig is zit nogal ver weg..

Ik kan proberen iemand te regelen die morgen voor me daar naartoe wil rijden

maar ik weet niet of dat gaat lukken.

Verder ga ik zo direct hooithee voor haar maken, en ze zit nu al lekker warm in een

handdoek gewikkeld en een laag stro, maar ik ga zo voor de zekerheid nog een warme

kruik erbij leggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja biks heb ik wel, alleen het probleem is dat ik hier alleen een spuitje van 1 ml heb liggen

en de 'biks-pap' is daar te dik voor, die zuigt hij niet op!

Ik heb het geprobeerd naar binnen te krijgen met een lepel maar dat lukt niet echt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanavond heeft ze een hele tijd naast de warme kruik gelegen en op een gegeven moment

kreeg ze een kleine opleving. Ze werd iets levendiger, ze heeft zelfs uit zichzelf wat van de

hooithee gedronken en zelfs wat andijvie en een paar biksjes gegeten! De diarree lijkt ook iets

minder, het zijn nu hele plakkerige keuteltjes maar niet echt meer dat waterige.

Nu is ze toch weer wat terug gezakt, ze zit weer stilletjes in een hoekje bij de kruik.

Nog even een vraagje over dat abces, wat is eigenlijk daar de behandeling voor?

Volgens mijn dierenarts moest het maar 1x uitgespoeld worden, maar het moet dus eigenlijk

veel vaker gebeuren? En is de antibiotica die ze kreeg echt nodig? Want ik ben er nu wel

zomaar mee gestopt, ik weet niet of dat het abces nu weer erger gaat maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gossie wat een verhaal!! Heb je ook pijnstiller mee gekregen. Ik denk dat dat ook wel nodig is want abcessen zijn vrij pijnlijk. Ik weet niet welke antibiotica je hebt meegekregen maar vaak werken die niet eens tegen abcessen. Meestal moet je injecties geven tegen abcessen met Duplocilline. Veel succes en ik hoop dat het goed komt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een tijdje geleden had mijn konijn ook een abces (wel op z'n knie en niet op z'n kaak) maar toen ben ik op zoek gegaan naar meer informatie over abcessen. Ik ben uiteraard ook naar de DA geweest, en die vertelde me dat pus bij konijnen niet weg te spoelen is, doordat het zo dik als pasta is. Abcessen gaan alleen weg als ze in zijn geheel verwijderd worden (operatief). Mijn konijn had erg veel pijn door het abces en kon zijn poot daardoor ook niet meer gebruiken. Uiteindelijk kon het abces alleen verwijderd worden door zijn poot te amputeren. Abces/pus duidt op de aanwezigheid van een bacterie, dus antibiotica is zowiezo nodig, anders kan de bacterie zich verspreiden door het lichaam en alle organen aantasten (dit was wat de DA mij vertelde). Helaas helpt antibiotica alleen ter voorkoming dat het abces groter word, maar het abces gaat er niet mee weg. AB door het drinkwater vind ik zowiezo wel vreemd, omdat de hoeveelheid die je nijn binnenkrijgt dan afhangt van hoeveel ze drinkt.

Kijk eens op de volgende site, daar staat veel informatie over oorzaken van abcessen bij konijnen en wat er aan te doen:

http://www.dierengebit.nl/abces/konijn-abces-inleiding.html (onder aan de pagina op pijltje naar rechts klikken voor verdere info; als je een zwakke maag hebt kun je misschien beter niet kijken).

Ik zou dus zeggen: zoek echt een konijnkundige DA, want een abces gaat (voor zover ik weet) niet vanzelf weg.

Veel succes en sterkte!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het ging ietsjes beter met haar vandaag, ze heeft zelf wat brokjes gegeten en ook wat gedronken. Maar nog wel heel weinig, dus ik heb haar daarnaast nog gevoerd met critical care. Ze verzette zich nu tegen het voeren, wat ze eerst niet deed, dus dat is op zich wel een teken dat ze weer wat sterker wordt:yes:

Ze zit wel heel de tijd te proberen om aan het abces te likken.

Ik heb een andere dierenarts gebeld, een die hier ook op de lijst staat. De assistente vertelde dat ze 1x in de week op donderdag ook spreekuur houden vlak bij mij in de buurt!:D Dus dan wordt het voor mij veel makkelijker om er naartoe te gaan. Morgenochtend vroeg kan ik er direct terecht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De dierenarts waar ik vanmorgen was had er in ieder geval wel meer verstand van. Hij heeft me uitgelegd dat een abces behandeld moet worden door spoelen en door antibiotica, maar dat het spoelen eigenlijk het belangrijkste is.

Op de antibiotica die ik van de andere dierenarts had gekregen stond geen etiket wat het was, dus ik moest daar proberen achter te komen en hem terugbellen. Dan gaat hij een ander antibiotica voor haar geven.

Ik heb spullen meekgekregen voor het spoelen en dat moet nu 2x per dag gebeuren.

Verder zei hij dat ik door moest gaan met wat ik al deed, met dwangvoeren en warm houden enzo, tot ze zelf weer gaat eten en weer normale keutels heeft. En ik heb ook pijnstilling meegekregen. Hij vond haar een lastig geval omdat het abces moeilijk te behandelen is:s

Eigenlijk zou de kies die het veroorzaakt getrokken moeten worden, maar dat is voor een dierenarts een lastige operatie en ze is daar nu ook te zwak voor. Mocht het voor een 2e keer terugkomen dan gaat hij de kies trekken, maar tot die tijd moet ze eerst weer aansterken.

Met Rosie gaat het nu nog hetzelfde, ze eet een klein beetje zelf en ik geef haar nog dwangvoeding. En ze heeft nog steeds heel plakkerige keutels. Maar ze ziet er wel weer wat levendiger uit en niet zo heel suf meer gelukkig:D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou als ik deze diagnose hoor....klinkt mij dat al heel wat beter in de oren.

Zoiets was het bij Kodi destijds ook....spoelen, openhouden en AB voor ondersteuning.

In ieder geval beterschap. Bereid je er maar vast op voor dat je voorlopig wel even bezig bent.

Een abces moet echt goed schoon zijn anders gaat het heel snel weer bergafwaarts.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het eten en drinken doet ze inmiddels weer zelf :).

Het spoelen lukt ook wel, ze vind het alleen niet erg leuk.

Het viel me vandaag wel op dat haar darmpjes aan het rommelen waren.

Is dat erg? Zou dat gas kunnen zijn? Ik las dat ze bij gas ook niet meer eten

en drinken en dat doet ze nog wel goed. Ik heb ook niet het idee dat ze pijn heeft

ofzo.

Misschien komt het gewoon van de diarree? Want die is nog steeds niet over.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De diaree zou van de antibiotica kunnen komen. Kodi's ontlasting was destijds ook wat dunner en stonk ook meer, maar het is verstandig dat inderdaad wel na te vragen. Dat darmpjes iets borrelen kan, maar als het heel duidelijk hoorbaar is, is het volgens mij niet goed.

Succes met de verzorging.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanmorgen ben ik weer naar de dierenarts geweest, omdat ik me een beetje zorgen

maakte over dat gerommel in haar buik en omdat er een nieuwe bult op haar kaak zat:s

Ze eet ook weer slechter en ik ben weer begonnen met dwangvoeren.

Het gerommel was niet erg, dat kwam volgens de dierenarts van de diarree en volgens hem

had ze geen gas. Als ze een tijdje alleen op water en hooi zou leven moet de diarree vanzelf over

moeten gaan. Maar omdat ze niet goed eet is het nogal lastig om haar op water en hooi te zetten.

Ze is ook veel te mager dus ze moet proberen aan te komen.

De bult onder haar kin bleek een 2e abces te zijn.. Er is nog een kies gaan ontsteken..:frown:

Ik heb met de dierenarts afgesproken dat we het nog 2 weken aankijken. De eerste

week van januari kom ik weer terug.

Als tegen die tijd de antibiotica nog niet aanslaat en ze is nog verder vermagerd,

dan wordt ze ingeslapen..:(

aangepast door ~M~
Link naar reactie
Delen op andere sites

Rosie is dood!!:(

Gisteravond was ze wat slap en lusteloos.. Vanmorgen toen ik haar wilde dwangvoeren

werkte ze niet mee. Het eten wat ik erin deed liet ze gewoon weer uit haar mondje lopen.

Ik heb met moeite iets erin gekregen maar het was voor mij een teken dat ze er genoeg

van had, dat ze niet meer wilde..

Vanmiddag moest ik werken en toen ik thuiskwam lag ze helemaal slap in haar kooi.

Ik heb haar direct op schoot genomen en tegen me aan gehouden, op een gegeven moment

begon ze te stuiptrekken en toen was ze dood..

Nog geen half uur nadat ik thuis was gekomen, net alsof ze nog op me heeft gewacht..

Ik ga haar zo missen, ze was een ontzettend lief konijntje..:(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .