Ga naar inhoud

hoe een abces aan te pakken


Celinemorret

Aanbevolen berichten

Hoi iedereen,

Mijn konijntje heeft (naast de SAS die hij had/heeft en nu van aan het herstellen is) een abces bij zijn middenoor. Tenminste, daar heeft de eerste dierenarts het vooralsnog op gehouden daar zij er pus uit had gehaald.

Ze willen nu om de 2 dagen antibiotica inspuiten (niet in de bult zelf though) om het te bestrijden, maar ik lees hier en daar al dat er wel meer nodig is om het aan te pakken. Ik wil maandag ook overleggen met de arts of het niet nodig/mogelijk is het abces open te maken en de pus te verwijderen.

Zijn er dingen die ik zelf nog kan doen? Ik lees her en der over het aansmeren met middelen van de buitenzijde. Heeft iemand daar ervaring mee?

Zou het ook een gezwel kunnen zijn? Aangezien er zanderig pus in zat dacht de eerste arts dat niet, maar het is ondertussen zo hard geworden dat ze er geen pus uit hebben kunnen halen met een naald.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een abces kan niet ontsmet worden. In een abces zit troep, pus.

Het zal gedraineerd moeten worden, anders wordt het erger en kan het in het ergste geval een sepsis (bloedvergiftiging) veroorzaken. Ik zou dat niet zelf doen, maar door een DA.

Als het open gemaakt is, uitgespoeld is en alle rommel eruit is, moet het open blijven. Maak je het dicht, dan gaat het ontsteken. Er blijven mogelijk restjes achter en je moet die de kans geven om eruit te komen. Het moet dan vanzelf dichtgroeien.

Het moet dagelijks, misschien wel 2 per dag uitgespoeld worden. Gewoon met lauwwarm water, geen betadine of ander spul erin.

Wel is het aan te raden, maar ook dat moet natuurlijk aan je DA overgelaten worden, om te behandelen met een AB kuur. Dus die zou ik zeker doen! De AB kan het abces zelf niet verhelpen, het is immers ingekapseld en zal het nooit bereiken, maar de kans op sepsis kun je hier zeker mee afremmen.

Nogmaals, ik ben geen DA, maar zo worden abcessen behandeld.

aangepast door Rian
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb 2 keer een abces moeten behandelen bij konijnen. Het is heel belangrijk om het open te houden en goed te spoelen (dit moest ik overigens wel met een betadine oplossing). Het probleem bij konijnen is dat ze het enzym missen dat pus afbreekt, daardoor is het heel belangrijk om steeds alle pus te verwijderen. Daarnaast is het belangrijk om een AB kuur te geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moest een tijd geleden bij de poes ook een abcesholte uitspoelen met betadineoplossing. Op het werk wordt juist gezegd dat het alleen met lauwwarm water moet, misschien is het inmiddels achterhaald om het met betadine uit te spoelen? Ik weet het niet. Zou je al ergens een wetenschappelijke studie erover moeten vinden. Het kan geen kwaad, met betadine, maar de toegevoegde waarde ervan is waarschijnlijk niet bewezen.

aangepast door Rian
Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja met Kodi hetzelfde.

Hij kreeg antibiotica en verder pijnstilling. Daarnaast moest ik twee/drie keer per dag het abces 'open maken' en schoonspoelen met een water-betadine oplossing. Voordeel bij Kodi was dat ze bij zijn abces twee openingen hadden gemaakt. Zo kon ik het water aan de bovenzijde inspuiten en kwam de pus en het water er onder weer uitzetten. De wondjes moesten open blijven. Twee keer heeft de DA het weer netjes opengemaakt, omdat ik het niet aandurfde (was te dicht gegroeid). Al met al ben ik aardig wat weekjes bezig geweest met Kodi. Op het laatst was het abces netjes schoon, maar helaas stak er toen een ander ouderdomskwaaltje op. Helaas is Kodi kort nadien toch ingeslapen.

Het schijnt dat de bacteriën (micro-organismen) in een abces er slecht tegen kunnen als het abces 'ademt'.

In een afgesloten ruimte gedijen zij beter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

AH ok, thanks voor de reacties! Vooralsnog krijgt hij dus onderhuidse injectie antibiotica. Het lijkt al wel dat het iets is afgenomen. Vrijdag was het enorm hard (leek een gezwel, keihard), maar het is nu wat zachter geworden. Ik vroeg aan de dierenarts of er naast die injectie nog iets verder mee moest gebeuren, maar toen zeiden ze dat het toedienen van anitbiotica an sich voldoende moest zijn... Ik vond dit eigenlijk wat vreemd, daar ik overal op internet lees dat er wel meer moet gebeuren om er definitief mee af te rekenen.

Moet morgen terug voor controle en een volgende antibiotica injectie en ga dan nog eens voorstellen of het kan dmv openhalen en dan schoonhouden (zoals ik van jullie hier hoor). Het btreft hier het Dierenziekenhuis Drechtsteden, je zou toch verwachten dat een dierenarts weet hoe je een abces bij een konijn moet aanpakken. Ze zeiden overigens wel dat het lastig was om in zn geheel te verwijderen, omdat het bij z'n middenoor zit... Nja, ik ga ht gewoon eens voorstellen morgen. Wie weet!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja Safira dat is inderdaad het beste, maar helaas niet altijd mogelijk.

Bij Kodi liep het abces door tot diep in de nek. Daar lopen de zenuwen, bloedvaten en spieren vrij dicht bij elkaar en dus is het 'snijden' daar niet veilig. In zo'n geval wordt vaak de keuze gemaakt het abces 'leeg' te maken en schoon te maken en houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Hij heeft het helaas niet mogen redden :( Afgelopen woensdag hebben we 'm een spuitje moeten geven. Het kon niet operatief verwijderd worden omdat het bij z'n middenoorbot zat. Daarnaast zou het een heel zware operatie worden en wist de arts niet of hij daar uit zou komen gezien z'n leeftijd. Hij had ook nog twee plekjes op z'n rug en buik die ze niet vertrouwde. Ik heb hem dus (op haar aanraden) nog wat dagen pijnstillers gegeven, maar moest toen het moeilijke besluit nemen. Blijft zo'n rotbeslissing om te nemen! Voelde me echt schuldig naderhand al wist ik met mijn verstand dat ik niets anders had kunnen doen. Ik troost me nu met de gedachte dat hij geen enorme pijn heeft gehad voor hij stierf en waan mezelf gelukkig dat ik het lieve beestje 8 jaar in m'n leven heb gehad :')

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .