Ga naar inhoud

Ik ben bang dat Kiddo myxomatose heeft?


kb1988

Aanbevolen berichten

Tja, ik zou ook mijn oog dicht doen, als iemand met een tube op mijn oog afkomt. Dat is een logische reactie.

Ik heb zelf JAREN geleden een konijn gehad met een chronische traanbuisontsteking en zijn ogen moest elke paar weken weer een aantal dagen achter elkaar zalven. Ik zette hem in ieder geval op schoot met zijn kont tegen mijn buik aan. Als ik zijn linkeroog moest zalven, hield ik met links zijn oogje open en met rechts bracht ik dan de tube over zijn kop naar het oog (mijn hand lag dus eigenlijk op zijn kop en ik benaderde het oog dus met de tube van bovenaf). Dan kneep ik wat zalf uit de tube op het oog en deed dan zelf heel voorzichtig het oogje dicht. Als hij het zelf doet, knijpt hij meteen het oog dicht en knijpt dus alle zalf er weer uit. Ik moest dan van de dierenarts dus het oogje zelf zachtjes dicht doen en dan heel voorzichtig de gesloten oogleden wat heen en weer bewegen (als het ware een hele zachte oogmassage) om de zalf te verdelen over het hele oog.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet de zalf proberen om in het 'zakje' onder het oog te doen en vervolgens het oogje dicht laten gaan. Dan verdeeld het zich goed.

Mijn konijn kreeg iritatie onder zijn oogje, van de oogzalf. Als jouw konijn dit ook krijgt, kun je wat vaseline om zijn oogje smeren en dan de oogzalf in het oogje. Op die manier kan de oogzalf niet meer op de huid om het oogje komen.

En verder is het echt door zetten. Laat je angst/onzekerheid niet merken, want dan worden de dieren ook angstig/onzeker.

De zalf eerst op je vingers doen is echter NIET aan te raden..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb het draagkooitje nu net in de tuin gezet, verwachtend dat Kiddo een grote afstand zou nemen, maar nee hoor, even nieuwsgierig als altijd loopt hij vrijwillig het draagkooitje in. Dus het zal wel geen probleem worden om hem de volgende keer mee te nemen.

Ik laat jullie vanavond weten hoe het is gegaan met het zalfje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zet zelf inderdaad ook altijd een paar dagen van te voren de reismand in de ren. Ze zien het dan als een veilig holletje.

Dit doe ik overigens ook met mijn kat.

Maar ik doe dit uiteraard niet alleen als ze naar de da moeten, maar ook gewoon eens tussen door. Zo linken ze het niet altijd aan de da.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tweede poging om zalf in te smeren ging gesmeerd, of in ieder geval beter. Ik hield hem bij me op schoot, met het hoofd van me af, want mijn armen zijn lang genoeg. Oogjes open gehouden en beide keren oog geraakt. Open houden viel nog mee, tegen mijn verwachting in. Nu lees ik achteraf iets over masseren? Dit heb ik niet gedaan, is dit wel wenselijk?

Na de behandeling heb ik Kiddo beloond, met een konijnenravioli. Ging mijn handen wassen en trof hem vervolgens boven mijn pluizige kleed in de slaapkamer aan het snoepje te knabbelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .