Ga naar inhoud

kontje schoonmaken


anouk

Aanbevolen berichten

halllo

wie kan mij ff helpen ,ik heb geprobeerd bij nijntje het kontje schoon te maken er zat wat plakkerige poep aan zag ik,maar erg goed lukt het niet ,we hebben eerst met zijn twee geprobeerd ,(nijn helemaal in de stress)

vervolgens heb ik hem op schoot in mijn arm genomen,toen ging ze heel rustig liggen en kon ik eigenlijk best goed het schoonmaken ,maar het zat zodanig in de haartjes dat ik het er niet uit kreeg,ook met een vochtig washandje niet ,heb het er zoveel mogelijk uitgehaald maar niet alles ,lukte gewoon niet ,nog iemand tips om dit eruit te krijgen

verder eten en drinken ze prima

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ons eerste konijn was heel gevoelig aan diaree en wij wasten zijn kontje irekt onder de kraan met lauw water. We hielden hem half-zittend, half op zijn rug, met alleen zijn kontje onder de kraan. Ik gebruikte altijd een beetje Lactacyd om hem proper te maken, daar zit geen zeep in. Dan dadelijk op een handdoek zetten en een beetje droogwrijven.

Ik denk wel dat je genoeg met je konijn moet vertrouwd zijn om dit te doen, anders riskeerd het te hard te spartelen en zich te bezeren. Kobe heeft het nooit erg gevonden, maar hij vond het ook niet erg om opgepakt te worden en kende het ritueel. Ik weet dus niet of dit een geschikte manier is voor een jong en nieuw konijn. Misschien dat anderen net afraden om het zo te doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

dan denk ik indd dat dit niks is nog voor mijn nijntjes ze zijn zo bang nog ,en nu dus nog erger maar ja zal het toch schoon moeten maken,

willen helemaal nog niet opgepakt en normaal zou ik dit ook nog helemaal niet doen maar zou niet weten hoe ik het anders moet doen

Link naar reactie
Delen op andere sites

hey anouk

ik heb dit de afgelopen dagen bij floes ook een aantal keren moeten doen helaas. ik heb hiervoor babybillendoekjes gebruikt. die zijn lekker vochtig.

legde eers een handoek op mijzelf met daarop een of twee van die doekjes en liet nijin daar min of meer op zitten, om alvast een beetje te weken.

daarna nijn opgepakt op zelfde manier als DA had gedaan en hierbij was ie heel rustig... voorheen ook een en al gespartel. maar pak m dus op. onder buikje en kontje, draai m dan rustig om en houd m met zijn ruggetje tegen mijn borst aan. kan zo heel makkelijk kontje schoonmaken en ook goed zien of alles weg is. lukt t je zo niet alleen gebruik je twee handen om nijin zo vast te houden en laat je iemand anders vegen. maar mijn ervaring met deze manier was heel goed! succes

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik ben alleen erg bang dat ik nijntje dan zo in de stress heb dat ze Coccidiose krijgt en dat is niet de bedoeling ,nu rennen ze allebij door de keuken en likt nijntje der zelf steeds aan ,dus maakt hij het zelf schoon neem ik aan ,het ergste is weg ,hou het wel nog ff in de gaten

Link naar reactie
Delen op andere sites

nou geprobeerd en nog gelukt ook ,denk door de schrik bleef ze sti in het bakje zitten,nu weer allebij lekker schoon en meteen ff gebortseld vonden ze overigens wel lekker geloof ik

denk dat ik nerveuser ben met zo iets dan de beestjes ,ben bang ze pijn te doen denk ik

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ha Anouk.

Ik heb met mijn konijntje ook problemen gehad met plakpoep.

Dit liep zo uit de hand dat ik iedere dag als ik thuis kwam eerst de billen van mijn konijn moest wassen.

Uiteindelijk heb ik dit gedaan om ervan af te komen:

-goed borstelen als ze verharen zodat ze niet teveel haren binnen krijgen.

-niet de hoeveelheid voer geven als dat er op de verpakking staat aangegeven. Ik geef 70 gram per dag 1e helft 's morgens 2e helfd 's avonds. Mijn konijn kon niet tegen teveel krachtvoer.

Maar dat hangt ook af van de maat van je konijn en het wel geleidelijk laten wennen. Omdat konijn van die gevoelie darmen hebben. Verder onbeperkt HOOI geven.

Veel succes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ha Anouk.

Ik heb met mijn konijntje ook problemen gehad met plakpoep.

Dit liep zo uit de hand dat ik iedere dag als ik thuis kwam eerst de billen van mijn konijn moest wassen.

Uiteindelijk heb ik dit gedaan om ervan af te komen:

-goed borstelen als ze verharen zodat ze niet teveel haren binnen krijgen.

-niet de hoeveelheid voer geven als dat er op de verpakking staat aangegeven. Ik geef 70 gram per dag 1e helft 's morgens 2e helfd 's avonds. Mijn konijn kon niet tegen teveel krachtvoer.

Maar dat hangt ook af van de maat van je konijn en het wel geleidelijk laten wennen. Omdat konijn van die gevoelie darmen hebben. Verder onbeperkt HOOI geven.

Veel succes

Dat weet Anouk wel :)

Het gaat om een ziek konijntje met diaree

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .