Ga naar inhoud

hooi


helena

Aanbevolen berichten

Nee, hooi is niet hooi ;) Er zijn heel veel verschillende soorten en merken en net zo veel verschillende smaken. Zelfs het merk geeft nooit hetzelfde hooi.

Gewoon kijken welk merk/soort hij wel wil eten. Kruidenhooi gaat vaak wel goed, maar is weer wat prijziger dan 'gewoon' hooi. Het is gewoon uitproberen.

Verder... veel konijnen eten slecht hooi omdat ze veel te veel biks krijgen. Krijgen ze veel biks, laten bijna alle konijnen het hooi staan.

Ofwel: hoeveel biks voor je?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan vermoed ik dat er teveel brokjes worden gegeven. Biks zijn die groene staafjes toch?maar in het voer van vlekje zit meer o.a maïs, tarwekorrels die laat vlekje gewoon staan, de rest van de ingrediënten zoals schijfje harde banaan en die ronde groene balletjes en oranje balletjes eet hij heerlijk op en de biks natuurlijk.

Ik moet meneer dus op dieet gaan zetten wil ik hem terug aan de hooi krijgen want vlek at in het begin wel hooi. Ps zijn die schijfjes harde banaan wel goed voor konijnen moet wel zeggen dat hij er hooguit 2 per dag

in zijn voerbakje vind.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gemengd voer is sowieso niet erg gezond voor een konijn, plus dat ze ook nog eens selectief gaan eten. Die biks, inderdaad die groene staafjes, zijn het gezonde de rest is puur snoep enzovoorts.

In principe hoeven ze maar 20 a 25 gram biks per kilo volwassen konijn. Maar da's ook afhankelijk van je konijn en hoe je konijn het er op doet. Ik weet van mijn ventje, toen hij nog gemengd voer kreeg, hij ook iets meer nodig had, maar dat was ook een stuk minder voedzaam dan wat hij nu krijgt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad overstappen op een goede biks (langzaam overwennen) en als hij dan nog niet echt gediend is van hooi, dan moet je gewoon eens ander hooi proberen. Er zijn zoveel verschillende soorten hooi, dat er genoeg keuze is.

Hooi is absoluut niet gewoon hooi. Er zijn verschillende soorten hooi (bergweide, alpenweide, dun hooi, dik hooi, kort hooi, lang hooi), maar ook nog verschillende droogprocessen (drogen op het land, drogen in een schuur, geautomatiseerd drogen). Elk verschil maakt ander hooi. Het ene konijn is kieskeurriger dan het ander. De een zal met smaak hooi van de boer eten, terwijl een ander alleen maar duurder kruidenhooi wil eten.

Je eerste stap is dus overstappen op biks en een afgepaste hoeveelheid gaan geven. Daarna kun je eventueel, als het nodig is, nog op zoek gaan ander hooi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die van mij eten het hooi uit de supermarkt ook niet. Ik moet dat wel eens halen, omdat ik een verkeerde inschatting maak ("daar red ik het wel mee van het weekend" > mooi niet dus).

Maar ze laten het liggen.

Die van mij eten alleen kruidenhooi. En het maakt ze niet uit wáár ik dat haal (lees: welk merk ik gebruik), áls het maar een smaakje heeft. Ze zijn er gek op!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou je niet kunnen zeggen, of Melba toast kwaad kan of niet, maar ik zou het gewoon sowieso niet geven. Het is niet voor konijnen bedoeld en het konijn heeft er ook echt helemaal niks aan. Wil je je konijn verwennen, geef hem dan een stukje fruit, een schijfje winterpeen, een rozijntje. wat verse kruiden of gewoon heel simpel een biksje van een ander merk dan het hoofdvoer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat krijgt vlek ook fruit en groente zeer beperkt althans een stukje witlof blokje appel 2/2 cm ect ect ok duidelijk de toast gaat er ook af. Thx voor het meedenken. Die schijfjes harde gedroogde banaan heb ik nog geen gericht antwoord op gehad geven of valt dat ook weer in de categorie snoep?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Banaan en zo goed als al het fruit en wortel zitten vol suikers en daarom wordt geadviseerd om met mate te geven. Veel suiker is niet goed voor hun darmflora.

Mits je konijn er goed tegen kan, kun je best veel groente voeren.

Hier staat een lijst met wat veilig is voor konijnen: http://www.bunnybunch.nl/konijnen/giftige-en-veilige-planten-voor-konijnen.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jaja vlekje is vandaag begonnen al zij het met een opgetrokken neus aan wat hooisprietjes.Meneer was wel verwend hoor maar moet het nu toch doen met alleen wat biks en klein beetje snoepgoed afbouwend tot alleen de biks zometeen. Rozijntjes vliegen er in als koek 3 per dag nu. Banaan schijfjes zijn er ook af,verse banaan schijfje is ie dol op. Vandaag stukje knolselder meneer komt het ophalen alsof ie het ruikt:mdr:en gaat het dan opeten op zijn favoriete plekje in de tuin want vlek loopt de hele dag gewoon in de tuin.Geen mogelijkheid om te ontsnappen dus waarom dan niet alle vrijheid. Nu hopt ie lekker op en neer tussen tuin en zijn ren,wat zeg ik paleis.JA volgens mij heeft ie nu een beetje zijn ritme te pakken mbt het dieet en de hooi. Nu nog een beetje beter humeur,en het baasje kan tevreden zijn want vlek laat echt wel merken dat ie het niet eens is met het dieet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .