Ga naar inhoud

Borrelend geluid


Iritha

Aanbevolen berichten

Hoi BunnyBunchers :)

Als mijn konijnen aan het drinken zijn hoor ik vaak een borrelend geluid, op een meter afstand. En ook als ze gegeten hebben kan ik soms ook een aardig harde borrel horen. Dit hoor ik eigenlijk al sinds ik ze heb, dus 3 weken.

Hun gedrag is gewoon normaal, het zijn niet zulke drukke konijnen, soms even een kort sprintje als ze loslopen maar daarna gaan ze weer liggen. De keutels zijn goed groot en droog, en enige groente dat ik heb gegeven is witlof en klein stukje appel. Ik las dus op internet de symptomen voor gasbuik:

- Harde borrelende geluiden in de buik van het konijn, soms op afstand te horen, of doodse stilte. Normaal geluid is zachtjes continu borrelen als je met je oor aan de buik luistert. -Dit hoor ik dus tijdens het drinken of na het biks eten.

- Het konijn wil met rust gelaten worden, zit vaak met de ogen half gesloten, stopt met eten (weigert zelfs de favoriete lekkernij) en wordt op den duur apathisch. -Als ik biks heb springen ze over en om me heen, ze springen ook gerust op bed of over de ren. Wanneer ik ze vers hooi geef vallen ze ook gelijk aan.

- Het konijn ligt in een ongemakkelijke of ongebruikelijke houding - gedeeltelijk op de zij of juist met de borst op de grond en het achterlijf iets omhoog. Of hij wil helemaal niet liggen, maar geeft de voorkeur om rechtop te zitten in een heel rechte houding. Ook niet, ik zie ze vaak genoeg languit neerploffen

- Vaak zal het konijn rusteloos zijn, steeds een andere plek zoeken en met de achterpoten het stro wegtrappen. Ook niet, ze kunnen heel lang heerlijk liggen.

- Het konijn zal vaak een snelle ademhaling hebben, of telkens knarsetanden met een hard, scherp geluid, beide tekenen van pijn. Ze knarsetanden alleen als ik ze aai en ze er zin in hebben.

- De buik zal heel hard aanvoelen, of juist extreem zacht, vaak geeft het konijn bij het optillen heel slap mee. Ze zijn nog te schuw om op te pakken of over de buik te aaien. Optillen heb ik bij beide één keer gedaan, en dat was veel gespartel.

- Er zijn geen keutels, of natte. Goede droge keutels.

Oftewel.. Ze gedragen zich als gezonde konijnen, dit geluid hoor ik al drie weken, en ze eten / drinken / keutelen zich suf. :mdr: Kan het ook gewoon zijn dat mijn konijnen luidruchtige magen hebben ofzo?

aangepast door Iritha
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou me geen zorgen maken ;)

Ik weet dat het bij drinken normaal is dat er allerlei geluiden ontstaan. Ik had het gelukkig al eens gelezen voordat Maaike kwam, want die kan er wel wat van ;) Ik vind het moeilijk te omschrijven wat voor geluid het is, maar het lijkt wel wat op borrelen of dat ze het achter klotst.

Af en toe ook bij het eten van vochtige groente, maar dit is bij mij zelden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na het eten en drinken kan ik Doerakje ook af en toe van een afstandje horen. Niet iets om je direct zorgen over te maken.

Het is net wat je beschrijft, je hoort alleen het borrelen en verder zijn geen van de symptomen op jouw konijnen van toepassing.

Het 'knarsentanden' wat jij beschrijft is vermoedelijke en zachtjes schaven van de tandjes. Dat doen ze als ze gelukkig zijn, tijdens het luieren etc. Het echte knarsentanden klikt veel luider en intensiever.

Zoals hierboven ook al gezegd werd....ik denk niet dat het ernstig is. Zo lang je nijnen verder niet van hun standaard patroon gaan afwijken of de keutels veranderen is er nog geen reden tot paniek :he:.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank jullie wel! Ik ben blij om te horen dat er geen reden is tot paniek. Ik hoorde ooit eens dat het kan zijn dat ze de ene dag nog rondhuppelen, en dan de volgende dag opeens dood zijn, door gas of iets dergelijks. Maar.. Als dat het geval zou zijn hadden ze drie weken geleden als het loodje moeten leggen. :P Maar als het om de konijnen gaat kan ik beetje paranoïde zijn. :mdr:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar waar kan dat borrelende geluid dan wel aan liggen? Want ik hoor het ook regelmatig als ze gewoon hooi aan het eten zijn, of gewoon liggen. Ik vind ook weleens een klein keuteltje hier en daar, maar dat zijn er echt heel weinig. Vooral als ik in de toiletjes kijk waar het bezaaid is met keutels die allemaal 'normaal' zijn. Dat borrelen gaat ook de hele dag door. Ginny schijnt er geen last van te hebben en springt gewoon nog op bed en op schoot als ik biks heb. Best raar.. Maarja, zo lang ze zich niet ziek gedraagt probeer ik niet paranoïde te doen. :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als jij gegeten hebt, borrelt je maagje toch ook wel eens? Dat hoeft bij jou ook niet altijd direct te leiden tot een gasaanval?:beurk::he:

Gewoon in de gaten houden dat ze blijven keutelen, drinken en normaal gedrag vertonen. Jij als baasje weet dat het beste.

Heb je een konijn met gevoelige maag-darmen, dan moet je een stuk voorzichtiger zijn. Maar paranoïde worden heeft geen zin hoor.

Da's alleen maar slecht voor je hart.

aangepast door Wabbit
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als jij gegeten hebt, borrelt je maagje toch ook wel eens? Dat hoeft bij jou ook niet altijd direct te leiden tot een gasaanval?:beurk::he:

Gewoon in de gaten houden dat ze blijven keutelen, drinken en normaal gedrag vertonen. Jij als baasje weet dat het beste.

Heb je een konijn met gevoelige maag-darmen, dan moet je een stuk voorzichtiger zijn. Maar paranoïde worden heeft geen zin hoor.

Da's alleen maar slecht voor je hart.

Ja je hebt helemaal gelijk, maar dat stressen kwam omdat ik nergens op internet kon lezen dat een maag ook heel hard kan borrelen zonder dat er iets aan de hand is. Bijna alles zegt: Maag borrelt hard? Dierenarts!

En borrelen doet het toch regelmatig :D haha. Vandaar ^-^

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Dank jullie wel! Ik ben blij om te horen dat er geen reden is tot paniek. Ik hoorde ooit eens dat het kan zijn dat ze de ene dag nog rondhuppelen, en dan de volgende dag opeens dood zijn, door gas of iets dergelijks. Maar.. Als dat het geval zou zijn hadden ze drie weken geleden als het loodje moeten leggen. :P Maar als het om de konijnen gaat kan ik beetje paranoïde zijn. :mdr:

Niet zo snel. Tenminste, niet als je ze goed kent en goed in het oog houdt, zoals ik dit weekend heb kunnen ervaren. Onze franse hangoor heeft een stilvallend maagje gehad vorige week vrijdag. Achteraf gezien was hij al een paar dagen iets rustiger, maar je denkt daar niet meteen veel bij natuurlijk.

Vrijdag morgen lag hij op een bolletje, wou niet eten, liever niet bewegen. Hij legde zich neer bij het strelen, maar stond snel terug op, vond zijn draai niet. En vooral: geen keutels.

Niet eten en niet keutelen zijn betere indicaties dan wat darmgeluidjes, net als algemeen raar gedrag, iets wat afwijkt van gewoonlijk. Konijnen zijn niet altijd even actief, in tegendeel, overdag en in het putje van de nacht zijn het langslapers. In de schemeruren krijg je enthousiastere taferelen en uiteraard ook als er eten aankomt.

Net na het eten of drinken hoor ik Ralph's buik in gezonde toestand ook af en toe, dus zoals de vorige posters denk ik niet dat dat iets abnormaals is.

Leer je nijntjes vooral goed kennen, dan zal je snel genoeg door hebben wanneer er iets niet goed zit!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet zo snel. Tenminste, niet als je ze goed kent en goed in het oog houdt, zoals ik dit weekend heb kunnen ervaren. Onze franse hangoor heeft een stilvallend maagje gehad vorige week vrijdag. Achteraf gezien was hij al een paar dagen iets rustiger, maar je denkt daar niet meteen veel bij natuurlijk.

Vrijdag morgen lag hij op een bolletje, wou niet eten, liever niet bewegen. Hij legde zich neer bij het strelen, maar stond snel terug op, vond zijn draai niet. En vooral: geen keutels.

Niet eten en niet keutelen zijn betere indicaties dan wat darmgeluidjes, net als algemeen raar gedrag, iets wat afwijkt van gewoonlijk. Konijnen zijn niet altijd even actief, in tegendeel, overdag en in het putje van de nacht zijn het langslapers. In de schemeruren krijg je enthousiastere taferelen en uiteraard ook als er eten aankomt.

Net na het eten of drinken hoor ik Ralph's buik in gezonde toestand ook af en toe, dus zoals de vorige posters denk ik niet dat dat iets abnormaals is.

Leer je nijntjes vooral goed kennen, dan zal je snel genoeg door hebben wanneer er iets niet goed zit!

Daar ben ik het inderdaad mee eens. De twee dames hadden luidruchtige darmen of magen, maar voor de rest gedroegen ze zich niet als een ziek konijn. We zijn nu een tijd verder en ze zijn nog even gezond als eerst. Er was dus inderdaad geen reden tot paniek. Het borrelen is nu geloof ik wel minder, maar kan ik zijn dat ik het niet eens meer merk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .