Ga naar inhoud

En nu?!


Happy10

Aanbevolen berichten

Hallo,

Ik had 3 konijnen 2 mannetjes buiten (broertjes) en een jong vrouwtje binnen.

Straks ging ik buiten even kijken lag een van de 2 rustig in het stro, vond dit appart zijn drukke konijnen.

Wou naar de dierenarts gaan maar voor ik het wist stond die op en ging die rustig wat eten.

Heb toen nog een half uur bij het hok gezeten en ging allemaal goed.

Nu kwam ik om 11 uur buiten om het hok dicht te doen was het konijn dood !!

Ik was/ben ik schok !!

Voel me nu heel schuldig.

Dat andere konijn zat er heel zielig bij te kijken, die heb ik uiteindelijk naar binnen gehaald.

Maar wat moet ik nu...

Heb nu dus 2 konijnen die allebei appart zitten.

Het mannetjes konijn zat zijn hele leven al samen met dat andere konijn.

Nu zit die binnen in een ren met een bak met stro eten en drinken.

Wat moet ik nu doen?

Weet dat het allemaal beetje onhandig is uitgelegd maar weet niet wat ik hiermee moet...

Moet ik met het nog levende mannetjes konijn naar de DA gaan om na te laten kijken?

Moet ik hem alleen laten?

Binnen of buiten?

Hoop dat iemand me kan helpen :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik dnek dat veel mensen wilden helpen, maar ik kan je vertellen dat het niet zo druk is hier rond half een s'nachts.

Ik heb geen idee wat je moet doen. Ik zou wel even uitkijken of de overgebleven ram niets onder de leden heeft omdat die ander ook was gestorven, want anders kan het misschien worden overgedragen naar de voedster. Veel sterkte nog met het verlies!

Link naar reactie
Delen op andere sites

uhmm ik zou de ram aan je voedster proberen te koppelen, maar eerst je ram zsm laten helpen.

En dan moet je snel beslissen wat je wilt... buiten of binnen... wil je ze buiten.. dan meteen ze nu weer naar buiten doen want langer wachten kan echt niet!

En je dode konijn even goed bekijken of je iets raars aan hem ziet.. hoe oud was ie eigenlijk?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor het reageren allemaal.

Sorry voor mijn ongeduldigheid..

Ik zie totaal niks raars aan mijn dode konijn.

Toen die nog leefde lag die nog geen 3 minuten rustig in het stro, daarna ging het gewoon weer eten uit de voerbak gooien en eten.

Kan natuurlijk langer dan 3 minuten zijn want trof hem zo aan toen ik ging kijken maar uurtje daarvoor nog niks mis.

Heb dus wel geleerd als ik ook maar 1 ding zie waarvan ik twijfel ik voortaan meteen naar de DA moet :(

Ik heb totaal geen verstand van koppelen van konijnen.

Dit zijn mijn eerste konijnen.

Ben nu 20.

Maar ik denk dat dat met deze 2 niet kan.

Het mannetje is stukke groter dan het vrouwjtes konijn.

Het mannetjes konijn heb ik nu 2,5 jaar en denk dat hij ongeveer een half jaar was toen ik hem kreeg.

Het vrouwtjes konijn heb ik nu zo'n 4 maanden en kreeg ik als jong konijntje.

In mijn fotoalbum staan foto's van mijn konijnen van ongeveer 4 maanden geleden dus misschien heeft iemand een heel ander idee hoe oud ze zijn :$

Erggg dat ik de leeftijd niet weet.... Kreeg de eerste 2 op mijn 18de verjaardag en die andere heb ik zelf aangeschaft 4 maanden geleden dus.

En nu de binnen of buiten vraag...

Het vrouwtjes konijn heeft altijd al binnen gezeten.

Het mannetjes konijn buiten maar als het te koud werd binnen.

Als het kan wil ik ze het liefst binnen houden.

Staan nu in de woonkamer en daar zit ik toch meer dan buiten :P

Het vrouwtjes konijn heeft een binnehok van ik dachtttttt 1,20/1,40 bij.. naja ik zou zo even een foto maken.

Dan maak ik meteen een foto van hoe dat andere konijn erbij zit

Bedankt voor jullie hulp

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, ik zou mij niet druk maken om grootte, maar het gaat om de karakters en of dat klikt.

Ik vond ook geen geschikt verblijf dat groot genoeg is voor binnen, daarom wonen die van mij in een panelenren van 10 panelen.

Maar anderen hebben een buitenhok, of een hok met meer verdiepingen en vaak uitgebreid met een rennetje erom heen.

Ik zou het zeker een kans geven, als het lukt, heb je twee eenzame konijntjes gelukkig gemaakt en heb jij een koppel :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan prima :) Met panelen kun je er een behoorlijke ruimte van maken. Je weet dat een konijn 1m2 ruimte nodig heeft? En twee dus het dubbele?

Let er wel op dat ze niet kunnen ontsnappen door op de kooi te springen, want dat is echt een makkie voor konijnen ;)

Als je thuis bent ze los mogen, kun je altijd nog de ren weer even opdoeken of invouwen :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Castreren heeft weinig nadelen, er is natuurlijk altijd een risico aangezien het een operatie is, maar castratie van een heer is een relatief kleine ingreep waar ze normaal nauwelijks last van hebben.

Voordeel is dat hij aan een voedster gekoppeld kan worden, de combinatie met de grootste kans op slagen (mits ze goed gekoppeld worden natuurlijk)

Het zorgt er voor dat hij kan samen leven met een ander konijn, wat een absoluut een basisbehoefte is van een konijn.

Je kunt een niet gecastreerde ram niet met bij een voedster zetten, hij zal haar geen moment met rust laten... voortplanten voortplanten voortplanten is het enige wat hij dan denkt.

Bovendien heeft hij geen last meer van hormoontjes.

Maar jou twee rammen zaten samen zonder dat ze gecastreerd waren? Dat is dan wel een mirakel dat het goed gegaan is!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja als ik thuis lopen ze bijna de hele dag los...

Voordat ik het vrouwtjes konijn loslaas moet ik wel de boel eerst afzetten.

Die springt overal naartoe..

Achter de televisie achter de bank noem maar op.

Die kan ook op de bank springen dus denk dat ik dan een hogere ren nodig heb of iid iets erover heen

Thnx allemaal

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar jou twee rammen zaten samen zonder dat ze gecastreerd waren? Dat is dan wel een mirakel dat het goed gegaan is!

Jep.. Waren 2 broertjes zaten hun hele leven al bij elkaar waren net een stelletje haha

Daarom wist ik gister ook niet goed of ik hem meteen bij het dode konijn moest weghalen ofniet..

Vond het zo zielig.

Maar aangezien ik niet wist waaraan hij dood is gegaan toch maar meteen weggehaald.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelfs als het broertjes zijn, is het erg uitzonderlijk. (Men zegt dat konijnen geen familiebanden kennen namelijk).

Weet hij wel dat z'n maatje overleden is? Neem aan van wel, omdat je niet direct door had dat je nijn overleden was?

Ik heb geleerd dat het voor konijnen makkelijker is om ergens over op te springen dan ergens overheen. Die van mij kan ook hoger springen dan de ren, maar toch springt hij er niet over. (Alleen als hun kleed over een hekje hangt, dan kan hij het ineens wel). Het scheelt wel dat hier in huis de boel konijnveilig is, daardoor kan ik wel het risicolopen. Als dat niet zo is, is het inderdaad een optie om voor hogere panelen te gaan of er een net oid over te gooien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja denk wel dat die het weet...

Ikzelf zat 5 minuten voor het hok omdat ik niet geloofde dat die dood was.

Dus zowieso 5 minuten.

Maar kan ook een uurtje zijn.

Heb een uur daarvoor nog gekeken.

Zon net voor de ren heb ik al wel, omdat ik die ren in het gras had staan buiten konden ze elke dag ff buiten op het gras lopen.

Vandaag geen/weinig tijd (gehad)

Heeft iemand ervaring met dierenartsen in elst of de buurt daarvan (gelderland)

Of verhalen oid?

Ben nog nooit bij de dierenarts geweest zitten er hier een aantal in de buurt.

Morgen maar even verder kijken hoe ik dit ga doen.

Ga dus kijken voor castreren...

Bedankt allemaal

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .