Ga naar inhoud

Open wond op heup . bijt wond Wat te doen!!!


kusmarjo

Aanbevolen berichten

Ik heb een konijn wat onlangs een bijt wond is opgelopen.

Het gaat om een wond ter grootte van ong. 1 euro cent en is geheel open.

Het bloed niet, het is niet opgezwollen, stinkt niet en het konijn gedraagt zich normaal.

ik weet dat konijnen pijn niet snel laten merken, maaar het dier is nog zeer actief,

likt er niet veel aan, eet goed drinkt goed en voor de rest niets op te merken.

Rond de wond zit geen bloed, ik heb de haren zo veel mogelijk weggeknipt bij de wond en goed

behandeld met spel om de bacteriën te doden die er eventueel met toch likken in kunnen komen.

Ik heb het dier bij de rest vandaan gehaald en het in een schone kooi gezet op een paar handdoeken, ( niet op een andere bodem bedekking om dat die beter niet ind e wond kan komen.

Ik weet niet wat ik nu nog voor haar kan betekene, morgen is de ze eerste bij de dierenarts

Ik ben toch erg geschrokken, kan iemand me vertellen wat ik nog eventueel kan doen ? ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze trilt heel licht, likt af en toe haar wond ( ik heb net nog wat haren weggeknipt zodat er gwn echt bijna geen haren in de wond komen, ik vond het eng omdat ze toch veel bewoog, verder nog even geprobeerd te ontsmetten. Net at ze goed, maar nu weigert ze alles, ik heb haar veel aangeboden maar wou niks, dus heb haar voor de zekerheid wat dwangmatig gevoerd, dat ging er prima in, ze at het vanaf een lepeltje zelf dus ik weet nu teminste, dat ze iets heeft gegeten deze avond, ik heb er anders minder kijk op, wel een stukje opgedroogd brood, met wat worteltjes, en een ruifje met vers gras in de kooi gelegd, gelukkig doet ze haar behoefte op het toiletje ( ze keutelt en plast in iedergeval dus : D ) en zo blijft de kooi mooi ( geen ontlasting op de handdoek waardoor er bacterieen bij haar wond kunnen komen, ik hoop dat het goed komt. De wond meot waarschijnlijk gehecht worden, als ik dat vaker had gedaan, kon ik het zelf, maaar ik vind het eng om de haren te verwijderen omdat de huid zo dun is, dus ik laat het aan de da over.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, warm houden is belangrijk voor konijntjes. Je kunt een kruik vullen met warm water ( niet te heet). Als je dat niet hebt, kun je ook een frisdrankfles vullen met warm water en die dan in een theedoek wikkelen. Daar kan je konijntje dan tegenaan liggen.

En 's nachts nog even regelmatig bij haar kijken en haar wat proberen te voeren.

Als het echt slecht gaat met je konijn zijn er ook veel dierenartsen bereid om 's nachts naar de praktijk te komen.

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel goed gedaan hoor, je hebt uitstekend gehandeld door het konijntje op handdoeken te zetten en naar binnen te halen. Ik weet niet of je metacam in huis hebt? Dat zou je haar kunnen geven, is ontstekingsremmend en pijnstillend.

Ik denk niet dat ze de wond gaan hechten , ze halen dode huid weg, en je zal het denk ik moeten gaan spoelen. Maar goed dat zal de Da je uitgebreid vertellen en voordoen hoe dat moet. Het mag niet afgesloten worden, daardoor gaat het juist ontsteken. Het moet van binnen uit naar buiten toe dichtgroeien. Maak je niet te veel zorgen, je konijntje eet en drinkt, dat is een goed teken. Morgen gelijk naar de DA, het komt goed!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze trilt heel licht, likt af en toe haar wond ( ik heb net nog wat haren weggeknipt zodat er gwn echt bijna geen haren in de wond komen, ik vond het eng omdat ze toch veel bewoog, verder nog even geprobeerd te ontsmetten. Net at ze goed, maar nu weigert ze alles, ik heb haar veel aangeboden maar wou niks, dus heb haar voor de zekerheid wat dwangmatig gevoerd, dat ging er prima in, ze at het vanaf een lepeltje zelf dus ik weet nu teminste, dat ze iets heeft gegeten deze avond, ik heb er anders minder kijk op, wel een stukje opgedroogd brood, met wat worteltjes, en een ruifje met vers gras in de kooi gelegd, gelukkig doet ze haar behoefte op het toiletje ( ze keutelt en plast in iedergeval dus : D ) en zo blijft de kooi mooi ( geen ontlasting op de handdoek waardoor er bacterieen bij haar wond kunnen komen, ik hoop dat het goed komt. De wond meot waarschijnlijk gehecht worden, als ik dat vaker had gedaan, kon ik het zelf, maaar ik vind het eng om de haren te verwijderen omdat de huid zo dun is, dus ik laat het aan de da over.

Ik wil je er even op attent maken dat een wonde binnen de 6 uur gehecht moet worden.

Dus ik zou zeker niet wachten tot morgen om naar de DA te gaan.

Er is altijd een dienstdoende DA te bereiken.

Dat ze niets meer wilt eten en dat ze trilt is geen goed teken.

Probeer nu nog maar een DA te bellen.

Succes!

Edit: Ik lees net in je beginpost dat je konijn ONLANGS een bijtwonde heeft opgelopen. Wat bedoel je met onlangs?

aangepast door zwarte panter
Link naar reactie
Delen op andere sites

O dat van die 6 uur had ik nog nooit van gehoord. Dat lijkt mij nogal overdreven. Ik denk niet dat een dierenarts gaat

weigeren om de wond te hechten als die al ouder is dan 6 uur. Ik zou me niet teveel zorgen maken, bij de dierenarts

krijgt ze vast pijnstilling en antibiotica en dan zal het wel snel genezen. Als je pech hebt, ontstaat er een abces. Dat

moet dan gedraind en gespoeld worden maar dat hoor je dan wel weer van de dierenarts. Ik heb het ook eens gehad

met een voedster, die moest ik ook drie dagen dwangvoeren en medicijnen toedienen en toen was ze weer de oude.

Op zich is de wond niet zo groot, wie weet hoeft het niet eens gehecht te worden want ze gaan vaak knagen aan hechtingen

en dan gaat dat weer ontsteken. Er is een spray voor open wonden te koop, wordt geloof ik normaal gebruikt bij koeien

maar kan bij alle zoogdieren worden gebruikt, die heet Acederm, te koop bij de welkoop. Dat ontsmet en zorgt voor een

snellere genezing, die zou je kunnen gebruiken. Nou beterschap en sterkte ermee!

Link naar reactie
Delen op andere sites

mijn moeder heeft haar gebracht, ik ga er zo heen voor de afspraak, als het een crisis geval was, hadden ze haar al behandeld, want ze is al om half 9 ongeveer bij de dierenarts gebracht, ik moet nog naar school, over een halfuur hoorik hoe nu verder. het gaat beter met haar, ze eet en keuteld in iedergeval, de wond zag er vanochtend wat minder 'open' uit, was al aan het helen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

O dat van die 6 uur had ik nog nooit van gehoord. Dat lijkt mij nogal overdreven. Ik denk niet dat een dierenarts gaat

weigeren om de wond te hechten als die al ouder is dan 6 uur. Ik zou me niet teveel zorgen maken, bij de dierenarts

krijgt ze vast pijnstilling en antibiotica en dan zal het wel snel genezen. Als je pech hebt, ontstaat er een abces. Dat

moet dan gedraind en gespoeld worden maar dat hoor je dan wel weer van de dierenarts. Ik heb het ook eens gehad

met een voedster, die moest ik ook drie dagen dwangvoeren en medicijnen toedienen en toen was ze weer de oude.

Op zich is de wond niet zo groot, wie weet hoeft het niet eens gehecht te worden want ze gaan vaak knagen aan hechtingen

en dan gaat dat weer ontsteken. Er is een spray voor open wonden te koop, wordt geloof ik normaal gebruikt bij koeien

maar kan bij alle zoogdieren worden gebruikt, die heet Acederm, te koop bij de welkoop. Dat ontsmet en zorgt voor een

snellere genezing, die zou je kunnen gebruiken. Nou beterschap en sterkte ermee!

Een goede DA wel omdat je niet weet wat er in de wond zit. Als het gat zo groot is dat er echt gehecht moet worden moet eerst het buitenste weg gesneden worden zodat er als nog gehecht kan worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb destijds geleerd dat:

Een wond ouder dan zes uur is al aan het genezen. De randen van de wond zullen dus niet meer 'samengroeien' door de hechting.

De wond moet worden 'opengesneden' zodat er vers vlees is wat wel zal samengroeien. Daarnaast is natuurlijk ook de 'besmetting' van de wond een factor. Een vervuilde wond geeft grotere kans op infectie. Is dit redelijke wijs nog schoon te maken of is de wond oppervlakkig al dicht?

Een oppervlakkige wond wordt niet altijd gehecht. Dit ivm de spanning op de huid. Te veel spanning kan scheuren veroorzaken wat erg pijnlijk is. Daarnaast is het de vraag of er gehecht gaat worden. Tegenwoordig is er spray of huidlijm of gewoon een 'vlindertje' (= hechtpleister).

Liefst met een open wond zo snel mogelijk naar een (dieren-)arts om te laten bekijken. Zij zullen uiteindelijk wel bepalen of er gehecht moet/kan worden en hoe het zit met eventuele ontsteking. Hoe eerder je met de wond bij de arts bent, hoe meer kans op genezing zonder litteken.

TS, ik hoop dat je nijn gewoon lekker hersteld van de wondjes zonder al te veel problemen.

aangepast door Wabbit
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .