Ga naar inhoud

los laten lopen in de tuin


Sanni

Aanbevolen berichten

Hallo!

ik ben nieuw op het forum. Ik heb sinds gisteren twee schatten van konijntjes van 7 weken gekocht, en heb nu een vraagje... We hebben een tuin waar ze echt niet uit kunnen ontsnappen, dus ik wil ze binnenkort in de tuin los laten lopen. Maar er is een lange lijst van planten en kruiden die giftig zijn, maar ik ken niet alle planten die ik in de tuin heb bij naam... Blijven konijnen instinctief af van de giftige planten? Of zal ik toch alle planten in mijn tuin gaan moeten leren kennen?

groetjes,

Sanni

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom hier!

Uit eigen ervaring: tamme konijnen eten alles wat ze maar kunnen pakken. Bij wilde konijnen is het misschien anders, dat weet ik niet. Het is een goed idee om je konijnen uit de buurt te houden van giftige planten.

Ze zijn nog maar 7 weken zeg je, ik zou eerst even wachten tot ze goed gewend zijn in hun hok en aan hun voer. Bouw heel langzaam het groenvoer op, anders krijgen ze snel diarree en dat kan heel fout gaan bij kleintjes.

Als ze gewend zijn aan groenvoer, dan kun je ze eens langzaamaan los laten lopen in de (veilige) tuin.

Lees je goed in hier! Er is veel te vinden over het opbouwen van groenvoer, het wennen aan een nieuwe omgeving, en, ook ERG belangrijk, de geslachten van je konijntjes. (Hoe kunnen ze samen veilig groot worden zonder nestjes of vechten)

aangepast door Rian
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Welkom....;)

super dat je meteen 2 nijnen hebt EN ze de volledige ruimte kan/ wil geven ! TOP

ik zou ze ook eerst even lekker aan de nieuwe omgeving laten wennen IN hun hok (met misschien af en toe een uitloop ren om ff lekker te rennen) maar ook dat ze aan JOU kunnen wennen.

belangrijk natuurlijk dat je zeker weet wat de geslachten zijn om foutjes te voorkomen.....(bij jonge dieren hebben ze het toch ook wel eens mis)

als het 2 vrouwtjes zijn kunnen na een maand of 4 in de puberteit komen en toch elkaar niet zo heel leuk meer vinden, 2 rammen helaas ook geen succes en een voedster EN ram tja die voorlichting heb je vast niet nodig ;)

als je een ram en voedster hebt laat je ram dan casteren en je hebt waarschijnlijk liefde voor het leven !

wat je planten betreft zou ik toch goed kijken naar de soorten ze vinden bijna AL het groen lekker maar niet alles mogen ze en niks ergers dan dat ze zich volgegeten hebben met een giftig soort en je waarschijnlijk met dierenarts kosten zit die je heel eenvoudig had kunnen voorkomen.

veel leesplezier hier en geniet van je 'kindjes' ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik sluit me er volledig bij de bovenstaande posters aan!

Ik wil er nog wel aan toevoegen dat er opgepast moet worden met temperatuurschommelingen. Als je buitenkonijnen hebt, is dit geen probleem natuurlijk, maar binnenkonijnen mogen binnenkort niet meer naar buiten. De temperatuur verschilt dan teveel en daar worden ze ziek van. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

bedankt voor jullie leuke reacties :yes: De twee zitten in een buitenhok van 70 x 65 cm (niet super groot, wel hoog genoeg dat volwassen konijnen op hun achterpoten kunnen staan) en met een vaste ren van 150 x 65 cm dus ze kunnen voorlopig vooruit. Ik wilde ze inderdaad wel eerst aan het hok laten wennen en over een tijdje (wanneer ik alle planten uit de tuin heb geinventariseerd (pffff, haha) in de tuin los laten als ik thuis ben.

ik heb alleen één probleempje nu, want ik heb ze nog niet zien drinken. Er is wel een beetje water uit het drinkflesje maar het kan ook zijn dat het flesje misschien een beetje lekt. Ik heb al een tip gelezen om wat honing aan het tuitje te smeren dus dat heb ik nu gedaan. Ik heb er ook een schaaltje water bij gezet en dat was leeg, maar misschien hebben ze het wel om gegooid. Het is zeker met dit weer wel belangrijk dat ze drinken. ik heb ze ook al een stukje appel gegeven dus daar zit ook al een beetje vocht in.

Ik heb ze bij een kinderboerderij gehaald, dus daar ga ik vanmiddag even kijken hoe ze daar gewend waren om te drinken. Dan tot slot nog een algemene opmerking over de kinderboerderij; ze hebben daar een 'knuffelhoek' waar kinderen met konijntjes tussen 6-12 weken kunnen spelen. Letterlijk 'spelen' wat er is geen toezicht en de kinderen maken zelfs ruzie om de konijnen. Als de konijntjes 12 weken zijn gaan ze wat meer van zich af krabben en laten ze niet meer alles toe, dan gaan ze in een kooitje, en volgt het nieuwe nestje van 6 weken. Ik vind dit eigenlijk niet kunnen, ze hebben momenteel vier nestjes. Maar ik weet niet goed wat ik ermee moet. Ik heb onze konijntjes daar zelf ook gehaald dus eigenlijk doe ik er aan mee, maar ik dacht 'als ik er al twee kan 'redden' dan komen die in ieder geval niet ergens alleen in een kooitje verwaarloosd terecht. Toen ik ze ophaalde werd er ook totaal niks gevraagd, of voorlichting gegeven. Het zijn oudere vrijwilligers die het waarschijnlijk goed bedoelen maar zelf geen achtergrond of opleiding hebben met dierenverzorging. Moet ik hier ergens melding van maken, of...?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .