Ga naar inhoud

hoelang laten liggen


bibi75

Aanbevolen berichten

misschien een rare vraag.

maar hoelang kan je verse groente in het hok laten liggen, ik geef ze s'avonds en 's morgens altijd iets van verse groente of fruit, maar als dat dan de volgende keer niet helemaal op is haal ik het er weer uit en gooi het weg.

kan je dit eigenlijk gewoon laten liggen of moet het er dan ook uitgehaald worden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat was bij mij "vroeger" ook het probleem, Niek.

Ik gaf mijn konijnen veel te veel biks. Daardoor bleef er wel eens een stukje groente liggen.

En ik vond dat erg raar. Groente was toch een lekkernij? Waarom aten ze dat niet helemaal op?

Totdat er iemand bij mij langs kwam om een hok af te halen voor een opvang / kinderboerderij en zei: "jouw konijnen krijgen echt veel te veel biks!" We zijn toen gaan afwegen en toen bleek ik ongeveer 5x zoveel te geven als "toegestaan".

Sinds ik minder geef (nog steeds ietsjepietsje te veel, hoor) vallen ze écht aan op het eten.

Ik leg standaard eerst een grote pluk hooi in het hok. Hoppa: aanvallen alsof hun leven er van af hangt.

Vervolgens komt de biks. Ik geef ze allemaal een brokje uit mijn hand, vooral om te kijken of ze kúnnen eten. Dan weet ik zeker dat er geen zichtbare problemen zijn met tandjes enzo. De biks is binnen 2 minuten op.

En een kwartier later volgt de groente. Ook dat is binnen een paar minuten op.

En voordat ik aan het werk ga, geef ik nog een hele lading hooi. Dan kunnen ze de dag door.

's Avonds herhaal ik het ritueel.

En ze laten nooit meer wat liggen. Zelfs hooi komt op. Terwijl ze dat "vroeger" amper aanraakten.

Tegenwoordig gaan er minimaal 2,5 á 3 zakken van 500 gram kruidenhooi per week door heen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

let op... het is 25 gram biks per kilo konijn of 10-15 gram SS per kilo konijn mits het konijn voldoende groente krijgt; 50 tot 100 gram groente per kilo konijn...

En ieder konijn gaat anders met zijn energie om etc... als die van jouw niet te dik worden of te smal en geen blindedarmkeutels laten liggen en hooi eten zit je misschien al goed met je brokjes..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef de 2 konijnen van mij in totaal 200 gram winterwortel per dag, zal dus neer komen op 50 gram per kilo konijn. als ik meer geef heeft 1tje altijd plakpoep.. en gaf eerst 65 gram SS per dag en nu ben ik over aan het gaan naar hope farms.. maar ze krijgen nu zowieso veel meer brokken want 1tje is te smal.. en moest van de DA echt meer gaan voeren, dit probeerde ik ookm steeds maar ze heeft dan telkens last van plakpoep.. maar misschien met de hope farms niet meer.. dus ik ga de gok gewoon aan.  uiteindelijk zal het met de hopefarms erop neer komen dat ze een 160 gram krijgen.. en dus meer dan nodig.. maar ik moet.. dus bekijken altijd wat je konijnen nodig hebben.. maar let op.. ze kunnen goed bedelen.. en daar moet je niet intrappen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .