Ga naar inhoud

Heeft iemand ervaring met knaaghout?


Nicky_the

Aanbevolen berichten

Hoi,

Ik kwam een aantal soorten knaaghoutjes tegen:

- Kiwi

- Kruisbessen

- Linde

- Schors

- Wilg

- Appel

- Hazelnoot

Normaal gesproken koop ik wilgenballen met hooi erin, dit vinden ze super lekker. Maar alleen een takje kan zoek raken of ze hebben er gewoon geen intresse in.. Wat denken jullie? Is het wat?

Hebben jullie er ervaring mee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier zijn ze gek op verse wilgentakken, niet die balletjes uit de dierenwinkel. Eerst worden de blaadjes opgegeten, dan de schors en daarna heerlijk knabbelen op de verse tak.

Perenboom schijnt ook te mogen. Kijk eens op de lijst van veilige planten/ bomen voor meer takken.

Dat is leuk, maar ik heb geen bomen ;) Vandaar dat ik ze dan via bunny bin wilde bestellen. Maar die zullen niet vers zijn. Maar de wilgenballen zullen ook niet vers zijn..

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik doe het af en toe zo: hond, riem, snoeischaar. Maar inderdaad, dan is het wel handig als er bomen langs je route zijn waar je een tak van af mag halen... De grootste kans heb je waarschijnlijk met een berk.

Als je plek hebt: plant een druivestruik. Volgens mij moet dat ook kunnen in een bak op een balkon of zo. Vaak snoeien want het groeit als kool - en dat was nou net de bedoeling!

De paasboom in een pot (die met die krulletjes, da's ook een wilg) binnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij ons was de struik té begroeid om goede druiven te krijgen.. dat beetje zon kwam niet eens tot bij de druif. :rofl:

Paar weken terug was er behoorlijk wat af gesnoeid en hebben de konijnen heel wat gehad, maar daar zie je nu natuurlijk helemaal niets van. ;) Gelukkig kan de struik ook tegen snoeien in elke maand, hij gaat er hier niet spontaan dood aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ervaring is, dat die takjes uit dierenwinkels e.d. niet lekker gevonden worden, maar dat is dan natuurlijk de ervaring met mijn eigen konijnen. Mijn Lani negeerde elke tak uit de dierenwinkel, maar toen ik haar een keertje een dun twijgje van een knotwilg voorhield, viel ze daarop aan. Ze is gek op knot- en treurwilg. Wat ook een probleem is bij Lani.... In de dierenwinkel verkopen ze alleen maar wat dikkere takjes, maar Lani houdt niet van dikke takken, alleen van dunne twijgjes, waar ze op kan kauwen en niet op hoeft te knagen. Ik woon zelf in een flat en heb dus ook geen bomen tot mijn beschikking, dus plunder ik de wilgen in de buurt. Mijn geluk is, dat er hier veel knotwilgen staan en een aantal treurwilgen. Als je dus een wilg in de buurt hebt, kun je daar eens een takje van meenemen, want dat is toch lekkerder, lijkt mij.

Goede tip trouwens hier van die druivenstruik. Dat wil ik ook!!!

Moet ik zeker wel tot het voorjaar wachten voor ik er eentje aan kan schaffen? Of zou dat nu nog kunnen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zag dat de intratuin ze in de aanbieding had, maar volgens mij overleven ze dit weer niet :P

Wij hebben hier in de buurt alleen essen en kastanje bomen. Maar die bomen zijn allemaal te hoog om bij de takken te komen.. Nu las ik wel ergens dat iemand kastanjes aan zijn konijnen geeft.. Mogen ze dit hebben?

aangepast door Nicky_the
Link naar reactie
Delen op andere sites

tja hier vinden ze die kant en klare stokjes verpakt bij dierenwinkel helemaal niks, geef ze een wilgenmand en ze vreten die helemaal op :mdr: ( wel opletten dat er geen laagje overheen zit voor evt lichtere kleur dus puur natuur, donkerbruine kleur)

Dat hebben ze hier met die wilgen dingen dus ook. Maar ik vraag me af hoe dat met die kiwi takken ed van de winkel zit..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik het goed heb begrepen, is het binnenkort weer tijd voor de wilgenbomen bij de tuincentra. Ik heb een tijdje terug gezocht, maar er stonden alleen hele grote te koop. Toen zei iemand mij dat het ook helemaal geen tijd is om wilgen te planten. Dat dat pas in het najaar is. Dus ik zou zeggen, hou het in de gaten ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik leg regelmatig takken soms incl bladeren in de hokken van de konijnen. Ook op de show ligt er een wilgentak in. Knagen ze helemaal kaal, erg gezond. Standaard liggen er hier dennenappels in de hokken.

Psst ik zie een hele leuke banner hier boven voorbij komen, ik zeg niets verder Evelien :mdr:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je mijn banner bedoelt: Hij voldoet aan de regel van 4 regels :)

Ik leg regelmatig takken soms incl bladeren in de hokken van de konijnen. Ook op de show ligt er een wilgentak in. Knagen ze helemaal kaal, erg gezond. Standaard liggen er hier dennenappels in de hokken.

Psst ik zie een hele leuke banner hier boven voorbij komen, ik zeg niets verder Evelien :mdr:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wie in (de buurt van) Leeuwarden wilgen zoekt, mag gerust in onze tuin komen snoeien. In onze gemeenschappelijke binnenstadstuin staan 4 wilgenhagen (die nodig geknot en opnieuw vastgezet moeten worden voor de winter) en een aantal wilgenkindjes daarvan (die gaan er van de winter uit). Je hebt alleen een sleutel nodig om erin te komen, dus laat het wel even weten. Er staan in de tuin ook fruitbomen en er is/ was een druivenrank, maar die doet vanwege het natte weer niet zoveel meer, helaas.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .