Ga naar inhoud

dwangvoeren...


Pippa

Aanbevolen berichten

Mijn lieve Pippa is net terug van de dierenarts.. Maandag kwam ik erachter dat ze sinds zondagavond niet meer gegeten had. Volgens de dierenarts direct komen. Konijntjes die niet eten gaan dood was de boodschap. Geloof me ik heb alles bijelkaar geraapt en was bijna Pippa vergeten door de stress.

Pippa werd nagekeken en alles leek in orde behalve haakjes op de kiezen. Omdat ik een sterilisatie op de agenda had staan heb ik gevraagd of ze meteen gesterisliseerd kon worden. Nu is ze terug en het is maar een zielig hoopje.

Het probleem is dat tijdens de operatie bleek dat de haakjes wel mee vielen. Ze is wel gesteriliseerd en de kleine haakjes zijn verwijderd. Maar ze blijkt een longaandoening te hebben waarvoor Anti biotica. Die heb ik mee gekregen zoals ook pijnstilling.

Dwangvoer is nu mijn vraag. Het lijkt een hele slachting als ik haar moet dwangvoeren. Ik ben maar alleen en het is lastig om haar met 1 hand volledig onder bedwang te houden en met de andere hand te dwangvoeren met een spuitje. Heeft er iemand hele handige tips hiervoor??

Mochten naar aanleiding van mijn verhaal nog andere tips, suggesties of opmerkingen zijn dan hoor ik dat ook graag.

Liefs Maud en Pippa

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moest met Milo ook steeds een heel gevecht aan om hem pijnstilling binnen te krijgen en met dwangvoer zat ik meer onder de groene en oranje smurrie dan hij binnenkreeg ;)

Wat ik deed was Milo op schoot zetten, ik er overheen gebogen, arme langs 'm en met m'n linkerhand z'n bekje/hoofdje vasthouden (voor zover dat gaat) en met de rechterhand het spuitje schuin achter de voortanden (daar zitten geen tanden/kiezen)

Wat je ook zou kunnen doen is Pippa in een handdoek wikkelen, zodat ze niet zo kan spartelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Elvje,

Dank je voor je reactie, die handdoek is misschien wel een idee. Ze heeft natuurlijk een buikwond en ik vind het zo eng als ze zo te keer gaat en ik moet haar echt tegenhouden met die wond. Ik moet een zakje per dag. deed jij elk uur een beetje?? Het is voor mij nog even uitzoeken hoe en wat. De anti biotica en pijnstilling gaat nog wel omdat dit maar heel weinig is en dus een seconde duurt.

Dank voor je reactie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb niet echt gedwangvoerd met dwangvoer. En na die rampzalige poging is Milo van schoot gesprongen en in één rechte lijn naar z'n pak geracet om te gaan eten. (Heb een eigenaardig beestje)

Over dwangvoer weet ik het niet precies, maar volgens mij moet je inderdaad steeds kleine hoeveelheden dwangvoeren en dus elk uur.

Maar precies weet ik het in ieder geval niet ;) Hopelijk krijg je nog advies van iemand met wél dwangvoer-ervaring

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vindt de dierenarts waar je geweest ben niet erg konijnkundig overkomen

Een konijn wat niet eet en dan zo een operatie laten ondergaan

Terwijl ze ook een longaandoening heeft

Ik vindt het een groot risico

Maar van zo een operatie moeten ze vaak wel een week bijkomen

Maar pijnstilling is heel belangrijk

Een konijn wat pijn heeft eet niet

En een konijn wat niet eet nou dat weet je al

Zorg dat ze geen pijn heeft en hou der lekker warm

Succes en beterschap

Mocht het nodig zijn om weer naar een da te gaaan kijk hier even op de lijst voor een konijnkundige dierenarts

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Maud,

je verhaal over die longaandoening en het dwangvoeren komt me bekend voor, helaas. Ik ben al anderhalve week aan het dwangvoeren en nu blijkt mijn mannetje Joël ook iets aan zijn longen te hebben. Weet je ook al wat het is? Ik ben namelijk ook al 10 dagen met antibiotica in de weer, maar ik zie geen verbetering. Verder ben ik het met Jrjsieben eens, dat een sterilisatie heel zwaar is, en niet goed voor een al verzwakt konijn.

Wat betreft je dwangvoer vraag: ik heb helaas inmiddels ervaring, al is dat wel met grotere konijnen (4,5 en 6 kg).

Mijn grootste konijn klem ik min of meer tussen mijn benen als hij op de grond zit. Op mijn knieën met hem ertussen, een voet tegen het achteruit lopen en dan zowat met mijn hoofd op de grond en voeren net achter de voortanden.

Hij is inmiddels wat benauwd, daarmee moet je oppassen, niet teveel in 1 keer in de bek spuiten.

Die handdoek werkt bij kleine konijnen ook goed: goed strak inwikkelen, inclusief oortjes. Mijn vrouwtje kruipt alleen achteruit de handdoek in als ik dat probeer.

Wat hoeveelheid betreft: mij is ooit aangeraden om zo'n 5x per dag te dwangvoeren, met tussenpozen van ongeveer 3 uur. Wat je dan aan tijd overhoudt kun je slapen. ;-)

Probeer anders ook wat gras en paardebloemblaadjes te voeren, dat eet 'ie misschien makkelijker en dan hoef je iets minder te voeren.

En heel belangrijk: kijk naar de keutels! Wat komt er uit, hoe ziet dat eruit, hoeveel is het en hoe voelt zijn buikje aan? Buikmassage werkt trouwens ook best goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn vorige konijn moest ook in een soort houtgreep gedwangvoerd worden.

Helaas heeft ook Vlok er ook al ervaring mee, maar hij vindt de critical care zo lekker dat 'ie t gewoon van een lepeltje af eet. Weinig "dwang" dus en je hoeft het zo ook niet zo heel erg aan te lengen.

Als je een spuitje gebruikt werkt een klein smal spuitje (1ml), waar je de punt vanaf knipt, het beste.

Als 'ie niks anders eet moet je toch minstens denken aan een half tot één (klein) zakje critical care per dag.

Eventueel voor de afwisseling wat wortelpuree erbij. Liefst zelfgemaakt (vers), maar babyvoeding (absoluut zónder andere toevoegingen, dus geen aardappels erin of zo) kan ook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .