Ga naar inhoud

Schuin hoofd en vies van onderen


Max2

Aanbevolen berichten

Hallo alllemaal,

Eerder had ik een onderwerp over verkeerde brokken en nu is er weer iets mis met de konijnen. Het vrouwtje heeft sinds gisteren haar hoofd scheef en ze loopt alsof ze dronken is. Ook stinkt ze naar urine, ze laat het gewoon lopen volgens mij onbewust. Kan dit door verkeerde brokken komen?

Het zijn de konijnen van mijn vriendin die nog op vakantie is.

Ik heb de dierenarts al gebeld die denkt dat het blaasontsteking is. Kan ik iets doen in de tussentijd? Ik kan morgen pas terecht.

Alvast bedankt.

Groet,

Max

Link naar reactie
Delen op andere sites

dit klinkt niet als een blaas ontsteking maar als EC! Het beste is om met wat info over deze ziekte naar de dierenarts te gaan. Want hoe eerder het goed aangepakt wordt hoe beter de kans is op herstel. Hier op de site staat een hoop info en anders zijn er vast wel leden die wat links willen geven. Ik ben nu met m'n mobiel even online maar kan het niet makkelijk voor je opzoeken. Succes in ieder geval en probeer als het lukt vandaag nog bij een dierenarts langs te kunnen gaan!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat klinkt inderdaad als EC = Encephalitozoon cuniculi, een protozoa (eencellige parasiet). Hier wat informatie van een kliniek in Utrecht die hier meer ervaring mee hebben. Er staat ook hoe ze het behandelen. Het belangrijkste onderdeel van de behandeling is het geven van het medicijn Panacur (samen met Metacam, een pijnstiller en ontstekingsremmer). En zorgen dat het konijn blijft eten en drinken! En ik zou het konijn naar binnen halen als dat kan, ze kunnen zichzelf als ze ziek zijn moeilijk warm houden.

http://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/cuniculi.html Deze informatie kun je aan je dierenarts laten zien. Het is overigens niet met zekerheid te testen of het deze ziekte is (alleen in weefsel van een dood konijn).

Hopelijk heb je er wat aan. Veel sterkte!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat vervelend voor je! Ik zou inderdaad z.s.m. een dierenarts bellen.

In een ander topic staat ook een uitleg van iemand hoe je een konijn, met een spuitje zonder naald, medicijnen in de bek kan geven (ik hoop dat ik de link zo mag neerzetten, weet niet hoe het anders moet):

http://www.bunnybunch.nl/community/showthread.php?52971-konijn/page2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet langer mee wachten. Hoe eerder je begint met behandelen hoe eerder kans op herstel. Je hebt dan zowiezo Panacur nodig en ook Metacam (pijnstiller). Wordt niet gegeven omdat het konijn pijn heeft maar dat werkt ontstekingsremmend. Sterkte.

aangepast door JoBoris76
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb gisteren de dierenarts gebeld die gisteravond bij mij thuis is geweest omdat ik het konijn niet durfde te pakken. De assistente bleek een verkeerde inschatting gemaakt te hebben. Gisteren rond een uur of 4 begon ze ineens zwaar te ademen en zag ik dat haar ogen dik waren. Doordat ze haar kop zo scheef hield had ik dit niet eerder gezien.

De dierenarts zei dat het inderdaad die ziekte was die jullie zeiden of myxomotose. Hij kon het niet goed beoordelen omdat ze zo hard achteruit ging. Ze zat met haar bek open te ademen en wilde alleen maar liggen. Toen hij haar wilde pakken ging ze uit paniek rondjes rennen, het leek wel of ze vloog. Samen met de dierenarts heb ik besloten haar een spuitje te geven.

Over de kosten, het zijn de konijnen van mijn vriendin waarmee ik samen woon. Pi en Po zouden aanstaande maandag ingeent worden tegen myxomotose en nog een andere ziekte. Helaas te laat, wat een drama.

Bedankt voor jullie snelle antwoorden, daardoor heb ik aangedrongen en heeft ze niet langer hoeven lijden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt allemaal, ze was 10 geworden in april. Haar mannetje zit nu alleen, ik ben zo bang dat hij ook ziek word. Hij oogt nog gezond, hoe groot is de kans dat hij ziek wordt? Hij eet heel goed en ik heb hem een kartonnen doos gegeven tegen de verveling. Hij begon namelijk erg vervelend te worden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .