Ga naar inhoud

konijn


Valentijn

Aanbevolen berichten

Ja het probleem is met mij, dat als ik in een veilige omgeving ben, of met vertrouwde mensen om mij heen, ik ook een stuk minder bang ben, als dat wanneer ik er alleen voor sta. Het makkelijkst voor mij is, om hem rechtop te hebben staan, zodat ik goed bij zijn bekje kan. Maar op de vloer gaat dat waarschijnlijk niet. Maar bij de dierenarts, is het me wel gelukt. Hij heeft net gelukkig ook weer keutels gelegd gelukkig. Ik heb gewoon teveel zenuwen in me, en die raak ik maar niet kwijt. Het is gewoon een soort angst in mijn hoofd, wat telkens weer de kop opsteekt. Die moet ik de kop indrukken, en dat gaat het wel voor even. Maar de volgende dag, begint het weer van voren af aan. Ik zal zelf in therapie moeten hiervoor eerlijk gezegd, om van die angst af te komen. Het gaat om mijn konijn, en daar hou ik met heel mijn hart van, maar ik moet hem wel die medicijnen geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 68
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Ik snap het hoor die zenuwen en dat onzekere gevoel

Als ik maar denk o er is wat dan schiet ik gelijk in de stress

Het zijn ook helemaal geen makkelijke patienten konijnen

Ik denk ook als er weer een in mijn gedachte ergens last van heeft

Ik begin nooit meer aan konijnen

Ik krijg er de zenuwen van

Maar heb ook twee maal van dichtbij zieke konijntjes meegemaakt

En dat was ook een drama met medicijnen geven

Het stonk en ze wilde het gewoon niet

En dan kunnnen ze zeggen jij bent de baas en hij moet zijn medicijnen maar het is niet zo gemakkelijk

Je bent bang dat je ze pijn doet

Succes je doet je best toch

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, dat is waar jrjsieben, je doet idd. je best. Maar ze willen op dat gebied echt niet meewerken. Ik heb hem net wel zijn medicijnen gegeven, in de gang, en dat ging ook niet zo gemakkelijk als dat ik dacht. Hij weet zich bij mij, altijd los te wreken, en er onder vandaan te kruipen. Waardoor ik hem weer moet vangen, wat weer extra stress geeft. Dan hoor ik hem helemaal hijgen, als ik hem zijn medicijnen nog moet geven. Maar goed, het zit erin en nu moet ik nog 5 dagen. 2x per dag. Dus dat wordt nog wel wat. Ik ben er helemaal gesloopt door. Kan niet meer goed functioneren. Als ze nou eens wisten, dat dit is om ze beter te maken en niet om ze te kwellen, dan zal het al een stuk makkelijker gaan.

Maar hij is slim, als die ziet, dat ik met die medicijnen bezig ben, dan vliegt die al weg. Gemakkelijk is het zeker niet en dat zal het nooit worden ook. Hoe meer je mee moet maken, hoe erger het wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Allemaal heel begrijpelijk en herkenbaar. Konijnen zijn de moeilijkste patiënten, die er zijn. Ik heb ruim 5 weken gevochten voor het leven van mijn kater, maar dat was niet zo vermoeiend als een week lang voor een ziek konijn zorgen.

Kun je anders niet de tip van Toushka proberen. Als je Valentijn op die manier in de handdoek kunt vouwen, kan hij er niet meer vandoor gaan, omdat hij zijn poten niet meer gebruiken kan.

En het maakt het inderdaad lastig, omdat konijnen het precies weten, wanneer je medicijnen komt geven. Ze herkennen de geluiden. Ik maak tegenwoordig altijd de spuitjes klaar in de keuken, zodat Lani het niet hoort en dan kan ik haar nog redelijk verrassen.

Ik hoop zo, dat jij en Valentijn er samen uit gaan komen. Is er ook niemand, die je om hulp zou kunnen vragen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee ik zie het somber in. Ik dacht, dat ik er verstandig aan deed, om nog een keer met hem naar de dierenarts te gaan, omdat die nog last heeft van zijn mond. Maar het tegendeel is waar. Ik moet hem nu 2x per dag medicijnen geven, en dat lukt me niet. Hij blijft bij mij niet rustig zitten. OOk al doe ik zijn handen voor zijn ogen. Niets helpt. En nu ik zelf zo thuis loop te klooien, maakt dat het voor het konijn ook niet beter. Want dan eet die weer niet. Ik ga bellen met de dierenarts, of zij hem willen opnemen. Totdat de dagen weer voorbij zijn en hij weer naar huis kan komen. En anders moet ik iemand van het Knagertje in den haag vragen, of er iemand is die mij wil helpen. Gister toen we thuiskwamen van de dierenarts begon die gelijk van zijn hooi te eten en te drinken, maar dat doet die nu niet. Ik heb hem een klein stukje crackertje gegeven en dat heeft die wel opgegeten. Maar ik krijg er al stress van, als die weer niet eet. Omdat dat slecht is voor zijn darmen. Dus ik hoop, dat er een oplossing kan worden gevonden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik woon zelf in Loosduinen. Het nadeel van het Knagertje, vind ik dat ze nogal hardhandig met de konijnen omgaan in mijn ogen. Dat de dierenarts te duur wordt is ook wel zo. Ik hoop, dat het mogelijk is, dat er iemand bij mij thuis kan komen. Inmiddels, eet die wel weer een beetje hooi. Maar die medicijnen zijn wel belangrijk, dat het goed binnenkrijgt anders heeft het nog geen zin. Bij mij houdt die af en toe zijn mond dicht of het loopt weer uit zijn mond.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat een konijn zijn mond dicht houdt, maakt niks uit. Mijn nijn doet ook niet zelf haar mondje open om de medicijnen te krijgen. wat je het beste kunt hebben, is een spuitje van 1 of 2ml, lekker handzaam, en dan duw je zachtjes het tuitje langs de zijkant van de voortanden naar binnen. Op dat punt zit namelijk geen tand en heeft het spuitje een vrije inloop de mond in. Dan kun je het beste het spuitje nog wat verder in de mond schuiven. Hoe verder je naar achteren zit (maar niet in de keel natuurlijk), hoe beter. Als ik medicijnen geef, die Lani makkelijk doorslikt, doe ik het zo. Maar als het medicijnen zijn, die ze niet door wil slikken, dan werk ik het spuitje zover naar achteren, dat ze zelf haar mondje open doet (nogmaals niet in de keel). Als je dan het medicijn zachtjes in het mondje spuit, slikt ze het vaak wel door. En zorg, dat je niet teveel in 1x erin spuit, want dan loopt het er sneller weer uit.

Zodra hij wat beter gaat eten, zou kunnen proberen de medicijnen op een stukje hardgeworden brood te doen, zodat hij het zonder stress zelf op kan eten (niet alle konijnen trappen er overigens in).

Ik heb het ook allemaal maar zelf uit moeten zoeken en ik vind het natuurlijk niet leuk om te doen, maar het went wel. En als hij nou echt niet stil wil zitten, probeer dan mijn manier en/of de manier met het in de handdoek vouwen. Bij die laatste manier kan hij echt niet wegkomen. En ja, jouw stress en de stress van het geven van de medicijnen is niet best. Maar het is het ene kwaad afwegen tegen het andere kwaad. En in dit geval kunnen de medicijnen hem beter maken, dus is dat het mindere kwaad. Probeer hem zoveel mogelijk te verleiden met lekkere dingen. Peterselie, basilicum, selderij, witlof. Alles wat hij aan eten binnen krijgt, is goed. En als het echt niet lukt, dan zul je misschien toch eens contact op moeten nemen met Het Knagertje. Ik ben niet bekend met hun, maar kan me niet voorstellen, dat zij hardhandig met konijnen omgaan. Persoonlijk denk ik, dat zij normaal met konijnen omgaan en dat jij te gevoelig en zachtaardig bent. Jij bent al bang om je konijn pijn te doen, als je medicijnen moet geven. Dus wat jij als hardhandig ziet, is voor mensen met meer ervaring met konijnen gewoon doodnormaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat je evt. nog kunt proberen (weet niet of het lijkt op wat je al doet?), als andere manieren niet werken voor jou, is op je knieen op de grond zitten, je voeten evt. gekruist, konijn tussen je benen zetten en bij zijn nekvel pakken, (evt.) met zijn oren erbij. In hun nek, achter hun oren hebben ze veel vel/huid (over), zorg dat je een flinke hoeveelheid te pakken hebt. Je hoeft hem niet te knijpen, maar als hij weg wil pak je hem nog even stevig vast en mijn ervaring is dan dat ze toch weer even blijven zitten. Konijn zet je tussen je benen, zodat hij minder makkelijk naar achteren kan wegkruipen. Je kunt dan zelf voorover buigen om het spuitje in zijn mond te doen (inderdaad achter de voortanden zit een ruimte zonder tanden waar je het spuitje tussen kunt duwen, verder niets toe te voegen aan de uitleg van Beestenbende). Omdat je hem dan bij zijn nekvel (+ oren) vasthebt, heb je meteen een beetje controle over zijn hoofdje, mocht hij dat weg willen trekken van de spuit.

In principe gebruik ik liever de handdoek 'methode', maar dit kan ook. Het is inderdaad wel belangrijk/handig dat je doortastend werkt en niet te voorzichtig, dat heeft je konijn heel snel door en dan duurt het alleen maar langer en geeft meer stress. Ik begrijp heel goed dat het moeilijk is, zeker als je onzeker bent, maar misschien proberen jezelf te vermannen en tegen jezelf zeggen dat je het kunt:-) En zoals al gezegd is, goed voorbereiden wat je in welke volgorde gaat doen en evt. in een andere ruimte de medicijnen klaarmaken, zodat hij het nog niet doorheeft, kan ook erg helpen.

En als je evt. moeite hebt hem te vangen, ik weet niet hoe zijn behuizing eruit ziet?, kun je proberen hem in een hoekje te drijven waarnaast je obstakels zet, zodat hij niet makkelijk weer een eind weg kan rennen. Bijv. een doos, mand etc.

En inderdaad weet ik niet of er iemand is die je vaker kan helpen (en evt. ervaring heeft met konijnen)?

Of anders inderdaad tijdelijk ergens onderbrengen waar ze het voor je kunnen doen. Ik ken het Knagertje niet, kan er dus niets over zeggen, weet alleen dat er een keer konijnen naar andere asiels/opvangen zijn gegaan omdat ze er erg veel hadden.

Ik weet in Heemskerk (Noord-Holland) en Driebergen (Utrecht) evt. mogelijkheden (zitten wel kosten aan, maar leek mij mee te vallen), maar dat is niet bepaald in de buurt voor je. Heb je al gevraagd hoe duur het zou zijn bij je DA? Wie weet valt het mee?

Oja, mijn konijnen eten ook vooral 's avonds/'s nachts hooi: overdag denk ik weleens, he ze hebben er bijna niet van gegeten. 's avonds geef ik er wel altijd extra vers hooi bij en de volgende ochtend is de ruif meestal bijna leeg. Ik weet niet of je kunt zien of hij echt niet eet, of inderdaad bijv. vooral 's nachts?

Heel veel succes in ieder geval!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga vanaf morgen, naar de dierenarts voor injecties t/m vrijdag. Als het goed is, komt vanavond mijn vader. We hebben in de hele familie geen verstand van konijnen. Ik zelf trouwens ook niet. Toen ik hem kocht, vond ik het leuk om hem te hebben, maar niet wetende wat er allemaal mee kan gebeuren. Hij eet nog steeds niet zoals vanouds, maar dat zal nog wel komen door de pijn in zijn mond. Wat valt daar nou nog aan te doen? Hij krijgt medicijnen maar blijft toch last houden. Ik wil hem graag weer als de oude zien. En dat hij mij doorheeft, zal vast wel. Ik blijf bang van hem. Het is niks voor mij dit alles, maarja ik ben er wel verantwoordelijk voor. Hij wil ook graag loslopen, maar dat doe ik niet omdat die dan overal aan gaat knagen. Het is wel een konijn met karakter. Die de baas is over mij. Maar dat is vanaf begin vanaf aan al zo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn vader is vanavond geweest, en toen ging het makkelijker. Dan houd hij hem vast en kon ik de medicijnen geven. Hij komt elke avond voor zolang ik hem de medicijnen moet geven. En hij moet het twee keer hebben. Zou ik het dan ook kunnen proberen met een oude kussensloop waar ik hem instop en dan zijn medicijn probeer te geven. Ik weet niet of het werkt maar het is het proberen waard.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij eet nog niet goed. Misschien komt dat door de stress van de medicijnen die die nu nog krijgt. Vandaag voor het laatst. Maar ik weet niet meer, wat ik eraan kan doen. Hij krijgt van alles wat die lekker vind. Hij wil het liefst heel de dag rondlopen. Maar dan eet die ook niet veel. Dan maakt die me meubels stuk en mijn elektricteitskabels. Dus het is een heel apart maar moeilijk konijn. Want hij heeft alles super door. Als je medicijnen voor hem klaar maakt, dan begint die al te stampen. Als die dan ook maar wist, dat die moet eten. Weet niet meer hoe ik hem dat kan aanleren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De stress van de medicijnen kan het niet willen eten veroorzaken, maar het hoeft ook niet zo te zijn. Toen mijn inmiddels overleden konijn haar pootje gebroken had en moest leren leven met die kreupelheid, at zij ook opeens steeds slechter. Omdat ik toch wilde, dat zij zou blijven eten, heb ik tijdelijk ander voer voor haar gekocht. Ik heb haar toen overgewend op dat andere voer en jahoor, mevrouw ging weer eten. Toen ze zichzelf weer goed kon redden en ze genoeg was aangekomen, heb ik haar weer op haar eigen biks overgewend. Misschien zou je dus eens kunnen proberen om tijdelijk ander voer te geven.

Meubels en zeker ook elektriciteitskabels kun je heel goed beschermen tegen knagende konijnen en dat zou ik dus zeker ook doen. Je zegt, dat hij alles krijgt, wat hij lekker vindt? Wat bedoel je daarmee? Bedoel je daarmee voer, snoepjes, e.d. Want als hij je meubels en kabels sloopt, lijkt hij mij een knaaggraag konijn en die kun dan dingen geven, waar hij zijn knaagbehoefte op kan botvieren. Denk aan wilgentakken of bv een kartonnen doos.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met iets lekkers, bedoel ik dan dingen, die die eigenlijk niet mag. Dat zijn zijn snoepstaafjes en brokjes. Het is nou eenmaal geen hooieter. En met vers fruit en groente, moet je ook oppassen, omdat zijn darmen daar niet gewend aan zijn. Het is idd. een knagertje, maar om hem nou een kartonnen doos te geven, lijkt mij ook niet zo verstandig, want dat eet die dan ook op. En wilgentakken, vind die niet zo bijzonder. Hij doet het liever aan mijn boekenkast, rietenpoefje, rietenstoeltje mijn muren en dat soort dingen. Ik zou er geen probleem van maken, als het allemaal geen kwaad kon voor hem, maar dat kan het wel. En in de gang, alleen rondlopen, vind die niks aan dus dan gaat die alsnog weer terug zijn kooi in. Hij houdt nou eenmaal van snoertjes en kabels. Hij heeft er tot nu toe nog niks aan overgehouden. Godzijdank.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij heb ik het al eerder tegen je gezegd, maar zolang jij je konijn rotzooi blijft geven, gaat hij echt geen hooi eten!!! Stoppen met die rotzooi dus! Mijn inmiddels overleden konijn stopte op een gegeven moment na 2 gasaanvallen ook met hooi eten, maar ik ben haar vervolgens echt niet vol gaan proppen met rotzooi. Ze kreeg van mij iets meer SS om op gewicht te komen, maar meer ook niet. Als jij je vol eet met snoep heb je ook geen trek meer in je brood 's middags.

Je schreef op een gegeven moment, dat je ander hooi gekocht had, eet Valentijn daar ook niet van? Heb je al meerdere soorten geprobeerd? Heb je ondertussen al geprobeerd het hooi op diverse manieren aan te bieden? Een konijn moet hooi eten, maar daar moet je soms wel wat moeite voor doen. Probeer verschillende smaken, probeer verschillende manieren van aanbieden, ververs het hooi een paar keer per dag, maak het hooi wat nat zodat er meer geur vrij komt, meng bijvoorbeeld eens 2 smaken, enz. Ik heb jarenlang alleen maar van dat strakverpakte goedkope hooi van Multifit gegeven tot ik losverpakt kruidenhooi ontdekte en mijn nijnen opeens veel meer hooi gingen eten. Ik heb je in een eerdere reactie al meerdere merken hooi genoemd, waar je eens voor zou kunnen kijken. Probeer eens bergweidehooi, kamille, paardebloem, brandnetel, pepermunt, hooi van de boer.

Als je konijn geen groente gewend is, moet je inderdaad oppassen en niet meteen in 1x een heel blad witlof geven bv. Maar je kan je konijn dus wennen aan groente. Je begint met een stukje ter grootte van een postzegel en als dat goed gaat, kun je de volgende dag een stukje geven ter grootte van 2 postzegels. Zo bouw je het op. Je kunt zo per groente opbouwen, dus pas een andere soort erbij gaan geven als je op de gewenste hoeveelheid van de eerste groente zit. Of als je na een paar dagen merkt, dat de eerste groente gaat, dan kun je beginnen met het geven van een postzegeltje van een andere soort.

Een kartonnen doos kun je gewoon geven. Op elke goede konijnensite staat karton als goed speelgoed aangegeven voor konijnen. Karton kan namelijk niet veel kwaad, maar je moet er wel voor zorgen, dat je konijn niet een hele doos per dag opvreet. Ik heb jaren wc-rolletjes en keukenrollen gegeven tot mijn nijnen erop uitgekeken raakten. Ze hadden toen ondertussen een permanente ren en dus de ruimte, dus kregen ze van mij een kartonnen doos. Lani is er helemaal weg van. Ze kan erin zitten, erin graven en eraan knagen en trekken. Zo'n 1 of 2x per dag leeft ze zichzelf even flink uit en voor de rest laat ze alles heel. En ja, zo'n kartonnen doos verdwijnt uiteindelijk in het niets, omdat hij opgegeten wordt, maar nogmaals: Een kartonnen doos kan geen kwaad. Er worden op sites zelfs tips gegeven om complete doolhoven en bouwwerken te maken van dozen.

Als hij zo weg is van snoeren en kabels zou ik al die dingen z.s.m. wegwerken. Levensgevaarlijk namelijk. Hij heeft er dan tot nu toe niks aan overgehouden, maar als hij een keer een elektriciteitskabel doorbijt, waar stroom op staat, dan is hij gruwelijk de ***.

Watvoor wilgentakken geef je? Ik kocht ze namelijk eerst in de dierenwinkel en daar wordt niet naar omgekeken. Een tijdje terug nam ik eens een vers takje knotwilg en treurwilg mee (even een boom geplunderd) en dat gaat er wel in. Ik neem nu regelmatig takjes mee van buiten. Lani houdt niet van dikke takken, dus die krijgt dunne twijgjes, waar ik de bladeren vanaf gehaald heb en die ik eerst goed onder de kraan heb afgespoeld.

Geef hem dus dingen, waar hij wel aan mag knagen en probeer hem af te leren aan andere dingen te kangen.

Ik heb ondertussen wel geleerd, dat het houden van konijnen moeite kost. Ik heb jaren lang ook alleen maar de basiszorg gegeven en soms vond ik het maar saaie beesten. Tot ik meer leerde over konijnen en meer voor mijn dames ging doen. Hoe meer moeite ik deed voor mijn konijnen, hoe meer plezier ik in ze kreeg en hoe sterker de band met ze werd. Ik heb er nu het grootste plezier in om nieuwe dingen voor haar te verzinnen. Nieuwe manieren om het hooi aan te bieden, nieuw speelgoed voor in de ren, proberen van doodnormale produkten dingen voor konijnen te maken. Ik ga met plezier naar haar toe, ben absoluut niet bang voor haar, omdat we elkaar vertrouwen (zelfs als ze 3 of 4x per dag medicijnen moest krijgen, was ze tussendoor nog blij om mij te zien). Konijnen houden kost moeite, maar ik heb er het grootste plezier in. Ben nu weer bezig om van een oude krabpaal wat te maken voor haar en ik ben aan het verzinnen, wat ik voor leuks kan maken van een oud wasrek.

Begrijp je, wat ik nu bedoel? Ik bedoel dit niet lullig of aanvallend (ik ben immers hetzelfde geweest), maar je lijkt wat te gemakzuchtig. Valentijn eet geen hooi, dus geef je snoep i.p.v. op zoek te gaan naar ander hooi en/of andere manieren van aanbieden. Valentijn sloopt van alles, maar je zoekt niet naar alternatieven, zoals kartonnen dozen. Ik ben echt precies hetzelfde geweest als jij, geloof mij maar, dus ik val je absoluut niet aan. Ik ben zelf veranderd in de omgang met mijn konijnen en ik merk echt, dat ik nu meer plezier beleef aan ze (nou, beleef aan Lani) en dat de band tussen ons echt sterker is geworden. Sinds mijn ogen zijn geopend door BB en andere goede konijnensites is Lani's leven er enorm op vooruit gegaan. Ik kan ondertussen niet eens meer normaal door winkels als Hema, Action en Blokker lopen zonder overal konijnendingen in te zien. Ik geniet echt van Lani en mijn fantasie en creativiteit zijn continu in de weer om nieuwe dingen te verzinnen voor Lani om haar leven spannend te houden. Ze zit nu immers (nog) alleen, dus wil ik haar leven zo afwisselend mogelijk maken.

Nou ja, ik heb ondertussen al een hele lap tekst getikt, dus ik ga er maar wer eens mee stoppen. Maar ik hoop wel, dat ik het je een beetje duidelijk hebt kunnen maken, hoe ik ben veranderd en wat die verandering voor positieve uitwerking heeft gehad.

aangepast door Beestenbende
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .