Ga naar inhoud

konijn


Valentijn

Aanbevolen berichten

Pas is die geholpen aan haakjes, en heb te horen gekregen, dat die meer hooi moet gaan eten. Ik heb het vanaf begin aan fout gedaan, door hem ook brokjes, snoepjes en snoepstaafjes te geven. Inmiddels is die hier aan gewend geraakt en weet die niet beter. Ik heb geprobeerd, hem meer hooi te laten eten, maar daar eet die maar weinig van of hij knabbelt er alleen maar aan. Hij vind het dus niet lekker. Dus geef ik hem wel wat, wat die lekker vind, om hem geen honger te laten lijden. Hij heeft nog steeds wel wat last van zijn mondje, maar hij kan wel eten dus zie dit niet als een reden, om maar weer gelijk naar de dierenarts te gaan. Maar misschien dat ik het toch nog wel een keer moet laten doen. Want hij kan ook niet meer drinken uit zijn drinkflesje, alleen maar uit een bakje. Ik ben de afgelopen week vaak bij de dierenarts geweest, voor een pijnstillende injectie bijna iedere dag. En toen hij aan zijn haakjes is geholpen, moest ik hem zelf dwangvoeren zijn medicijnen geven en dat was een hel. Zowel voor mij, als voor het konijn. Hij komt ook niet echt goed door de rui heen. Kan dat ergens aan liggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 68
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Het maakt niet uit, dat hij gewend is geraakt aan snoepjes en snoepstaafjes. Dat spul is slecht en het is dus beter voor je konijn om er per direct niks meer van te geven. Als hij gewend is om steeds snoep te krijgen, dan is hij het inderdaad niet gewend om hooi te eten en de enige manier om hem dat te laten doen, is hem min of meer dwingen. Als een konijn echt honger heeft, gaat het vanzelf hooi eten. Doet het konijn dat niet, dan moet je gewoon eens ander hooi proberen. Niet elk konijn lust elk soort hooi. Je hebt makkelijke hooi-eters en moeilijke hooi-eters. Met een beetje pech heb jij een moeilijke en zul je veel moeite moeten doen om een lekkere smaak hooi te vinden, maar dat is dan wel in het belang van de gezondheid van je konijn.

Als jij steeds snoep geeft, omdat hij geen hooi eet en jij denkt, dat hij honger heeft, dan zal hij nooit hooi gaan eten, want hij weet gewoon, dat jij vanzelf weer wat lekkers zal komen brengen. Konijnen zijn echt wel slim hoor. Dus gewoon stoppen met snoep geven en als je konijn echt geen hooi gaat eten, dan moet je eens langs de dierenwinkel om ander hooi te halen. Toen mijn ene nijn na haar gasaanavllen geen hooi meer wilde eten, heb ik stad en land afgezocht naar hooi, dat ze wel zou willen eten. Op een gegeven moment had ik iets van 16 verschillende soorten hooi in huis. Zo ver hoef jij dan niet te gaan, maar ga zeker andere soorten hooi uitproberen. Wat geef je nu? Je hebt zoveel verschillende soorten, dat er vast wel iets bij zit, wat jouw konijn wel lekker vindt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef hem nu BARN-I Kruidenhooi Goudsbloem & Brandnetel. Ik zou niet weten, wat voor soort hooi ik voor hem moet kopen, wat die lekker vind. Hij is idd. een moeilijke hooieter. En dat die slim is, zal best wel. Want hij wacht net zo lang om niet te eten, totdat ik weer met wat lekkers voor hem aan kom. Want ik wil ook voorkomen, dat die weer te weinig eet. Inmiddels eet die ook wat groente, en wat ananas, maar dat is natuurlijk niet goed voor zijn haakjes. En dat wil ik dus juist voorkomen, dat die weer haakjes gaat krijgen. Een wilgentakje, heb ik ook wel maar die knabbelt die wat aan, en dan is het genoeg. Dus het is echt een moeilijke eter. En ook met loslopen, is het niet makkelijk. Hij knabbelt overal aan, aan mijn muren, bank en dat soort dingen. Wat kan ik daar aan doen, om te voorkomen dat die daar van gaat eten. Want hij krijgt eten genoeg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat hooi van Barn-i is erg goed

Alleen hier vinden ze de rozenbottel lekker en de kamille

Nu heb ik pas rozenbottelkruidenhooi van Hopefarms en dat vinden ze nog lekkerder

Welke biks geef je en hoeveel ?

Misschien overstappen op Hopefarmssupertrio

En zeker die snoep dingen niet meer geven

Heb je geen ren om de kooi dan kan hij niks kapot maken

een wilgenbrug vinden ze ook lekker om op te knagen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij krijgt nu Beaphar Care+ en ik geef hem SS. Maar daar schijnt veel calcium in te zitten. Dus dat lijkt me ook niet zo goed voor zijn blaas. Vroeger gaf ik hem een bakje vol, van Beaphar Care, en dat had altijd dezelfde dag op. Maar nu geef ik hem een handje, en de ene keer, eet die wel en de andere keer eet die niks ervan. Dus ik vind het echt moeilijk worden nu, om hem een juiste voer te geven, wat die lekker vind, en wat goed voor hem is. Heb net een tweede zak hooi erbij gekocht, en als die dat niet eet, kan het weg. Wel een beetje zonde. Maar wat zou die wel mogen als tussendoortje. Wat geen kwaad kan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet je konijn even wegen en dan 15 gram per kilo dat hij weegt van SS

Van andere biks mogen ze meer 20-25 gram per kilo

Hoe oud is je konijn

Als ze teveel biks krijgen laten ze het hooi zeker liggen

Ik heb de Barn-i en daar zitten rozebotteltjes in en die geef ik als iets lekkers

En ik heb de hartjes van hopefarms daar krijgen ze er een van per dag

Link naar reactie
Delen op andere sites

BARN-I hooi kan wel goed hooi zijn, maar als je konijn het niet lust, heb je daar weinig aan (bij mij vonden ze het niet te vreten). Je kan nog kiezen uit VitaKraft, Versele-Lage, Pet's Own Choice, Mucki, JR Farm, Puik, Witte Molen, Happy Home, enz.

Tja, het is zonde als je konijn een hooisoort niet lust, maar dat is het risico van het hebben van een konijn. Je konijn MOET hooi eten! Ik heb zelf al sinds eind december vorig jaar zo'n 30 kilo aan hooi aan het asiel kunnen geven, omdat het hier niet (meer) gegeten werd. Zonde van het geld, ja, maar voor mijn konijnen heb ik het over.

En wat inderdaad ook kan helpen, is de manier van hooi aanbieden. Hoe geef je het? Ik heb namelijk ook gehad, dat mijn konijn minder hooi ging eten en toen bleek, dat ze de manier van aanbieden zat was. Ze ging van ruif, naar hooiballen, naar op de grond, naar in een aardappelbak en tegenwoordig krijgt ze het in ovenschaaltjes en in kittentoiletjes. Sommige konijnen vinden het gewoon geweldig om in het hooi te kunnen zitten, als ze ervan eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja erin kunnen zitten is hier ook favoriet

Ik denk dat het teveel biks is en niet het lusten van het hooi

BARN-I hooi kan wel goed hooi zijn, maar als je konijn het niet lust, heb je daar weinig aan (bij mij vonden ze het niet te vreten). Je kan nog kiezen uit VitaKraft, Versele-Lage, Pet's Own Choice, Mucki, JR Farm, Puik, Witte Molen, Happy Home, enz.

Tja, het is zonde als je konijn een hooisoort niet lust, maar dat is het risico van het hebben van een konijn. Je konijn MOET hooi eten! Ik heb zelf al sinds eind december vorig jaar zo'n 30 kilo aan hooi aan het asiel kunnen geven, omdat het hier niet (meer) gegeten werd. Zonde van het geld, ja, maar voor mijn konijnen heb ik het over.

En wat inderdaad ook kan helpen, is de manier van hooi aanbieden. Hoe geef je het? Ik heb namelijk ook gehad, dat mijn konijn minder hooi ging eten en toen bleek, dat ze de manier van aanbieden zat was. Ze ging van ruif, naar hooiballen, naar op de grond, naar in een aardappelbak en tegenwoordig krijgt ze het in ovenschaaltjes en in kittentoiletjes. Sommige konijnen vinden het gewoon geweldig om in het hooi te kunnen zitten, als ze ervan eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe wat met de tips die je heb gekregen :yes:

Het kan ook een kartonnen doosje zijn als hj er maar niet van gaat eten :bounce:

En hoeveel biks krijgt hij :P

Weeg je het af of niet

Ik heb het nu in een bal hangen, aan zijn kooi. En af en toe, trekt die er wat uit. Maar lang niet zoveel, als zijn andere eten.
Link naar reactie
Delen op andere sites

@ jrjsieben

Ik betwijfel, of het een teveel aan biks is, omdat Valentijn schrijft: "Maar nu geef ik hem een handje, en de ene keer, eet die wel en de andere keer eet die niks ervan" en "En van zijn brokjes en SS eet die nu ook niks."

Ik begrijp, dat het konijn sowieso een slechte hooi-eter is en normaal wel goed biks eet. Toen kreeg hij haakjes en moest hij meer hooi eten. dat lukt niet en nu wil het konijn ook geen biks meer eten. Zelf krijg ik dan het vermoeden, dat de haakjes terug zijn. Snoepjes zal het dan vaak nog wel aannemen, omdat dat natuurlijk heel erg lekker is. Zelf zou ik dus de dierenarts raadplegen en eventuele haakjes weer laten verwijderen. En dan geen snoep meer (of misschien 1x in de week 1 Lofty, meer niet) en dan hooisoorten uitproberen, zodat het beestje lekker hooi gaat eten. Je kunt dan wel voor de zekerheid en veiligheid je konijn natuurlijk even wegen en dan volgens de richtlijn gaan voeren, zodat je ook zeker weet, dat hij niet teveel biks krijgt. want teveel biks kan inderdaad wel betekenen, dat er minder/te weinig hooi wordt gegeten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Naast alle adviezen (misschien zijn de haakjes idd teruggekomen, maar ik weet niet hoe lang geleden hij geholpen is en hoe snel het terugkomt). Misschien nog een ideetje: Wij hebben meestal hooi van een boerderij, dat op het land gedroogd is ipv in een grasdrogerij. Dit ruikt heel anders en vinden die van ons over het algemeen veel lekkerder. Soms heb ik hooi uit de winkel, omdat het andere op is en dan eten ze gelijk veel minder hooi. (Wat ze wel lekkerder vonden was kruidenhooi met kamille.) Ik begrijp dat dat ws. lastiger te krijgen is, maar soms zie ik het wel in de winkel: landhooi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben inmiddels, bij een andere dierenarts geweest. Die heeft antibiotica voorgeschreven en pijnstilling. Ze heeft me wel voorgedaan, hoe ik op de grond, de medicijnen kan geven aan Valentijn, maar heb nu al de zenuwen. Sinds we terug zijn, heeft die al wel wat meer hooi gegeten. Zijn darmen waren goed. Dus dat is een geluk. Hopen maar, dat het geneest. Maar die medicijnen geven, vind ik het vreselijkste wat er is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hou er rekening mee, dat jouw stress-gevoelens over kunnen slaan op je konijn. Probeer dus zo rustig mogelijk te zijn, als je medicijnen gaat geven. Hoe rustiger jij bent, hoe beter het is voor het konijn.

Zelf vind ik het vreselijk moeilijk om medicijnen te geven, als het konijn op de grond zit. Ik kan het bekje niet vinden en de helft vloog er altijd uit. Toen mijn inmiddels overleden konijn haar voorpoot gebroken had, was het met haar nog moeilijker om het op die manier te doen. Sindsdien hou ik een konijn altijd als een baby op de rug in mijn linkerarm en dien dan de medicijnen heel langzaam toe. Mijn konijn laat dat gelukkig toe. Ze is blij, als ze weer met 4 poten op de grond staat, maar raakt er gelukkig niet erg van in de stress. Is mijn voor makkelijker en voor mijn konijn dus sneller gedaan en naderhand maak ik het gelijk goed met een lekker biksje van een ander merk dan haar normale eten.

Je zult dus zelf even moeten uitzoeken, wat voor jouw konijn en jouzelf het beste werkt. De tip van jrjsieben kan ook werken en is dus ook zeker het proberen waard.

Waar heeft Valentijn de antibiotica en pijnstilling eigenlijk voor gekregen? Wat mankeert hem volgens de dierenarts?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelf rustig blijven helpt inderdaad wel denk ik. Wat ook kan helpen (heeft mijn DA eens voorgedaan toen ik medicijnen in de bek moest geven) is het konijn in een handdoek wikkelen: je legt de handdoek op de grond, zet het konijn erop en wikkelt de handdoek om hem heen (slaat de 'uiteinden' over elkaar om hem heen), zo dat hij helemaal is ingewikkeld, maar alleen het kopje (liefst oren in de handdoek) er nog uitsteekt. Als het goed is blijven ze dan iets rustiger en kunnen minder makkelijk wegspringen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, er zijn zoveel manieren mogelijk, om hem medicijnen te geven, maar ik ben het zenuwachtigst. Omdat ik bang ben, dat ik hem pijn doe. Elke manier heeft zijn voor en nadelen. Ik heb het ook wel eens op de eettafel geprobeerd. Maar hij springt, gewoon uit mijn armen. Dat was voor mij een makkelijke manier, maar het konijn kan van de tafel vallen. Ik heb het bij de dierenarts ook zelf even geprobeerd, en dat ging goed op de grond. Maar daar ben je dan ook met zijn tweeen en hier ben ik alleen. Hij heeft antibiotica gekregen, voor zijn wond in zijn mond. En ook nog een pijnstiller.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oké, en is die wond in zijn mond een overblijfsel van de weggehaalde haakjes of heeft hij weer nieuwe haakjes, die de wond veroorzaken?

Ik denk gewoon, dat je jezelf veel te druk maakt en dan kan het bijna alleen maar fout gaan. Je konijn gaat jouw stress voelen en daardoor over de toeren raken. Ik zou het inderdaad niet op een tafel doen, want als het misgaat, kan je konijn zich lelijk bezeren. Doe het zoals je bij de dierenarts hebt gedaan, als je denkt, dat dat goed zal gaan. Toushka's tip was ook een goede. Mijn manier gaat als volgt: Ik leg een handdoek of theedoek op het opstapje in de ren (kan dus ook een stoel of iets zijn). Ik pak Lani en zet haar vlak voor het opstapje op de vloer. Ik hou haar lichtjes vast en trek dan de handdoek/theedoek over haar heen. Dan pak ik haar met handdoek/theedoen en al voorzichtig op met 2 handen op haar falnken, rond haar buik. Ik draai dan 1 hand langzaam wat verder naar haar buik en schuif haar dan met die hand langzaam richting de elleboog van mijn andere arm. Zo komt ze op haar rug op mijn linkerarm te liggen, met haar kopje in mijn elleboog. Ze ligt dan dus tegen mijn buik aan. Haar kopje steunt in mijn elleboog, haar ene flank hangt tegen mijn buik, mijn linkerhand heb ik onder haar ter hoogte van onderrug/kont. Heel lastig om dit uit te leggen, zeker omdat die bewegingen automatisch gaan bij mij. Bij deze manier moet je alleen heel goed uitkijken, dat je de medicijnen heel langzaam en voorzichtig in het bekje spuit, want het konijn ligt op de rug en kan zich dan makkelijk verslikken. Ik persoonlijk vind dit de makkelijkste en snelste manier, maar dan kan ook aan mijn konijn liggen natuurlijk.

En geloof mij, veel zelfvertrouwen heb ik ook niet. Maar dit moet gebeuren en liefst op een manier, die zo prettig mogelijk is voor je konijn. Denk gewoon eerst goed na voor je eraan begint. Bedenk welke mogelijkheden er zijn, bedenk hoe je konijn is, bedenk wat voor jou het makkelijkst is. Als je duidelijk weet, welke methode je wilt gebruiken, dan kun je duidelijk uitwerken voor jezelf, hoe je het gaat doen. Als je al die duidelijkheid hebt, zou het al een stuk makkelijker moeten zijn voor je.

aangepast door Beestenbende
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .