Ga naar inhoud

Haakjes en verstopping, 3 1/2 week later weer haakjes en gas :(


Snuffie09

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

Even de stress van me aftypen.

Zo'n 3 1/2 week geleden zei mijn zoontje 's ochtends dat hij Snuffie nog maar geen eten had gegeven omdat de bix van de avond ervoor nog allemaal in zat.... Alarmbellen!

Flesje water leek onaangeroerd, geen keutels of plasjes.... nog meer alarmbellen!

Hij zat ook heel raar als een bolletjes inéén gedoken en schoof langzaam weg als je naar hem toe kwam. Wilde ook geen stukje appel ( normaal wordt hij daar helemaal wild van, zelfs als ie het alleen maar ruikt... ) of wat anders.

Ondanks dat het zondagochtend vroeg was had ik zo een dierenarts aan de lijn, gelukkig had de dierenarts bij ons in de wijk weekenddienst en een uur later was ik bij haar.

Snuffie kon ik zo oppakken wat ook al geen goed teken was, want hier houd ie absoluut niet van.

Dierenarts alles verteld en zij heeft hem uitgebreidt onderzocht, had wat last van verstopping en beginnende haakjes. Pijnstiller en Ciseral door DA toegediend en Critical Care dwangvoeding meegekregen en de haakjes weggevijld.

Bij de DA liep hij ineens te huppelen wat alweer een goed teken was.

Thuis gekomen natuurlijk alles gedaan wat moest, Ciseral, dwangvoeding, groenvoer, nat hooi, op letten dat/ wat hij drinkt, etc.

Bijkomende stressfactor: dit was zondag en dinsdag zouden we op vakantie gaan... Ondanks dat ik vaak beren op de weg zie en al meteen ga bedenken wat te doen ( dan maar geen tussenstop, gezin vast vooruit en ik kom wel later,..... ) geprobeerd rustig te blijven, stress heeft Snuf ook niets aan.

Die zondag ging het al beter, likte op een gegeven moment de CC van het pipetje en dronk weer zelf uit de fles. Eind van de middag werd er ook weer gekeuteld en geplast, pffff... het ergste leed was geleden. Hij rende gelukkig ook weer rond en kwam bij ons zitten om geaaid te worden.

Maandag telefonisch contact gehad met DA, zij vond ook ( nav wat ik aangaf ) dat het goed ging met hem. Omdat hij weer zelfstandig at en dronk konden we de CC achterwege laten, maar wel doorgaan met de Ciseral.

Dinsdag toch op vakantie gegaan na uitvoerig overleg met en uitleg aan de oppas.

DA gaf ook aan dat er meteen gebeld moest worden als het ineens toch niet mocht gaan ( wat wij beiden eerlijk gezegd niet verwachten, maar ja... het blijft een konijn ) en dat Snuffie evt. in de praktijk kon blijven voor de tijd die nodig was.

Gelukkig is alles goed gegaan, hij heeft nog een week Ciseral gehad ( langzaam afgebouwd ) en alles ging prima.

Ik moet eerlijk zeggen dat mijn hart thuis was, het was ook niet zo'n ontspannen vakantie dan anders en ondanks dat we veel plezier hebben gehad was ik blij om weer thuis te zijn ( ondanks de goede oppas ).

Gisteren was het weer mis. Dinsdagavond wilde meneer zijn bix niet, als we naar bed gaan krijgt ie een portie bix waar hij dan normaal meteen op aanvalt, nu niet.

De rest van de dag was verder wel prima verlopen, dus ik maakte me nog niet heel erg zorgen.

Gisterochtend bleek dat alle bix er nog stond, er geen of heel weinig water uit d efles was en geen keutels erbij.. Oh nee hé, niet weer!

Favoriete voer erbij gehaald, nee hoor.. neusje werd weggetrokken. Ging onrustig iedere keer verzitten.

Ciseral gegeven en wat dwangvoer en de DA opgebeld. Kon 's middags langskomen.

Wilde eerst de afspraak afzeggen want de doerak ging ( gelukkig ) weer wat hooi eten en water drinken ( met hulp, lijkt of hij ineens de waterfles niet meer begrijpt. Heel erg vreemd).

Gelukkig toch gegaan, want er zaten haakjes ( nu aan andere kant en aan de kant van vorige keer een beetje ).

Dacht dat hij bijna zou bezwijken, want hij hijgde en piepte, vreselijk.

Gelukkig gaat het nu weer beter met hem, maar tjonge... wat een stressvolle dagen zijn dat.

Ergste vind ik nog dat hij er zo van slag van is. Door het oppakken ( toedienen Ciseral en dwangvoer ) wou hij niets van me hebben en hij stampvoette soms echt door de kamer ( nog nooit bij hem gehoord, hij is echt een goedaardig schattige pluizebol ).

Gisteren ging hij ook ( voordat ik bij de DA was geweest ) overal aan knagen, wat hij anders echt niet doet. Misschien door de pijn vd haakjes?

Vwb de haakjes, ik las dat sommige het voer veranderd hebben. We gebruiken nu bix van Puik, maar van de Da heb ik eens een zakje SS gehad. Is dit echt beter voor de tanden en het darmstelsel?

Verder is het niet zo hooi- eter, heb al verschillende merken geprobeerd. Is ook best kieskeurig, als het een dag staat en wat droger is wordt het volkomen genegeerd.

Sorry voor het lange verhaal, maar moest het echt effe kwijt. En bij wie kun je dat beter doen bij mede konijnenliefhebbers ( die niet denken dat je koekoek bent omdat je liever niet of later op vakantie wilt gaan ).

Link naar reactie
Delen op andere sites

In dit geval probeer ss voer, en kruiden hooi, zijn zijn haakjes wel onder narcose verwijderd?

Hij moet dagelijks goed eten om haken te voorkomen, pijnstilling wil dan nog wel eens helpen.

Ik weet niet hoe oud hij is, blijven de haken terug komen heeft hij een foute stand in zijn gebit( kan een oorzaak zijn)

Je moet nu eerst zorgen dat ie voldoende eet om daar achter te komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een soort biks kan wel degelijk uitmaken en ook de hoeveelheid. Geef je namelijk veel biks zal hij minder hooi eten, waardoor je dus meer kans hebt om haken te ontwikkelen. Daarnaast is hooi ook erg belangrijk voor de darmen.

Een afgepaste hoeveelheid goede biks zou dus kunnen helpen. Maar net zoals BRC zegt, als je konijn een verkeerde stand heeft van het gebit/kaak dan heb je een ander probleem. De tanden kunnen dan simpelweg niet goed afslijten, en daar help je met goed voer niks aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kodi is ook nooit een fanatieke hooi-eter geweest. Hij heb wel zijn hele leventje op de SS gezeten. In de 10 jaar dat ik hem had, is hij slechts twee keer geholpen aan haakjes, dat was toen hij op latere leeftijd was.

Je zou het met de SS kunnen proberen. Misschien verschillende kleine zakjes hooi van verschillende smaken uitproberen.

Als het echter een gebitsafwijking is, dan zul je er waarschijnlijk wel last van blijven houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt allemaal voor het meedenken.

Hij eet momenteel weer goed. Heb SS brokken gegeven en zijn witlof en appel heeft ie ook op.

Het rare is juist dat ik hem van de week meer van zijn hooi zag eten en dacht: dat gaat de goede kant op.

Hij is trouwens van mei 2009 en heeft nog nooit eerder last hiervan gehad tot zo'n maandje terug.

Wel is ie ontzettend aan 't verharen, hele borstels halen we eraf en nog blijven er pluizen afkomen. Het verbaasd me dat ie nog niet kaal is :).

@BRC: hij is niet verdoofd geweest.

Achteraf bedacht ik me dat hij vorige keer eerst een pijnstillinginjectie heeft gehad, kan even niet meer herinneren welke, maar nu niet.

DA zij wel dat als de haakjes erger werden, dit onder verdoving zou moeten gebeuren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een update:

Snuffie eet/drinkt/keutelt en plast weer helemaal goed.

Heeft wel wat schade in te halen want hij eet als een dijker en lurkt aan zijn flesje ( wat soms niet snel genoeg naar zijn zin gaat, pootjes gaan er dan omheen ern er wordt eens even duidleijk gemaakt wie de baas is :) ).

Ben meteen op de SS overgestapt in de hoop dat hierdoor de haakjes wegblijven/ minder snel terug komen.

Ook eet hij ineens véél meer van zijn hooi ( zelfde soort/ merk als eerst ).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het in het hoekje van het hok gehangen. Mijn konijnen weigerden van de een op de andere dag om uit de flesjes te drinken.. Hele dagen bleven de flesjes vol, wat ik ook deed.. Toen ik een bakje water neer zette vlogen ze er beiden opaf.. Zo doende hebben wij ook geen flessen meer.. Ik hoop dat er ooit een fles op de markt komt met een klein waterbakje eronder. Zooplus heeft er 1, maar dat is gelijk 1,5 Liter..

Ze drinken hier ook meer dan ooit te voren..

aangepast door Nicky_the
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een soort biks kan wel degelijk uitmaken en ook de hoeveelheid. Geef je namelijk veel biks zal hij minder hooi eten, waardoor je dus meer kans hebt om haken te ontwikkelen. Daarnaast is hooi ook erg belangrijk voor de darmen.

Een afgepaste hoeveelheid goede biks zou dus kunnen helpen. Maar net zoals BRC zegt, als je konijn een verkeerde stand heeft van het gebit/kaak dan heb je een ander probleem. De tanden kunnen dan simpelweg niet goed afslijten, en daar help je met goed voer niks aan.

Ook dan kan voeding wel helpen. Meneer heeft een verkeerde stand van de kaak, maar door erg op zijn voeding te letten hoeft hij veel minder vaak zijn gebit te laten doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat is ook zo, maar je kunt de oorzaak er niet mee oplossen.

Pico heeft ook een scheve kaak. Door verandering van voer heeft hij nu al ruim 2 jaar geen behandeling aan haakjes hoeven te ondergaan. Dus goed voer speelt zeker een rol. Maar er is grote kans dat hij opnieuw problemen krijgt of zelfs een abces.

Ik had het misschien wat anders moeten neerzetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Precies, daar moet ik je toch écht gelijk in geven.:yes:

En ik doe ook graag mee in deze discussie ;). Voeding goed afstemmen kan ook bij een afwijkende kaakstand of terugkerende gebitsafwijkingen zeer belangrijk zijn. De oorzaak los je er inderdaad niet mee op, maar je kunt de symptomen en gevolgen wel proberen in de hand te houden door wat dingen aan te passen.

Snuffie, het is echt verstandig om een gebitssanering door een goede dierenarts onder narcose uit te laten voeren. Mijn dierenarts slijpt alle kiezen weer tot ze netjes op elkaar passen (mijn konijn heeft naast haken ook verticale puntvorming wat erg vervelend is). Het is minder stressvol, de tijd dat het wegblijft is aanzienlijk beter en alle kiezen kunnen zo gedaan worden. Het enige nadeel is de narcose, daar zit altijd een risico aan vast, vooral als een konijn wat zwakker is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@lianne: bedankt voor de tip.

Zal even afwachten hoe het gaat. Eet nu ineens veel beter en meer van zijn hooi en de SS vind ie superlekker. Had eerst bix van Puik, ook wel harde brokjes, maar de SS "hoor" ik toch meer tussen zijn tanden kraken :).

In sept/ okt voor inenting naar DA, zullen dan ook weer naar gebit kijken. Mocht het dan weer mis zijn overweeg ik denk ik een andere DA om hem te laten helpen. Deze DA is zeer vriendelijk en hulpvaardig, maar niet 100% konijnkundig heb ik het idee.

Deze DA doet narcose dmv injectie. Toen ik vroeg waarvoor niet met gas, zei ze dat ook dit een risico is. Met injectie kun je hem ook weer injectie geven om snel bij te komen hieruit. Tsja... valt ook weer wat voor te zeggen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .