Ga naar inhoud

Konijntje is erg rustig en zit maar in een hoekje te kijken


Slager

Aanbevolen berichten

Hallo,

1 van mijn konijntjes is al de hele dag rustig, en zit maar in een hoekje te kijken.

Kheb hem net er ff uit gehaald en vond hem aardig mager, kon zijn ribbetjes en ruggengraad goed voelen. Heb hem toen wortel gevoerd en dat at die wel redelijk.

Zet ik hem weer terug int hok word ie door zijn broertjes en zusjes schoon gelikt en zelf zat ie er maar bij.

Vind dit wel een beetje raar, normaal is die levendig.

Hij is nu een week of 5 en het was altijd wel 1 van de grotere maar is nu niet echt meer.

Heeft er nog iemand tips of suggesties??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Denk dat je maar 1 optie hebt en dat is langs de DA. Het is niet normaal dat een konijn zomaar afvalt.

En daar sluit ik me helemaal bij aan... Afvallende konijntjes, lusteloosheid, in een hoekje zitten, zijn allemaal signalen van een konijn dat het echt niet goed gaat. Op naar die dierenarts als je het mij vraagt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Slecht teken bij zo'n jong konijntje, die is zeker ziek. Wat het is, weet je pas als je naar de dierenarts gaat natuurlijk. Het kan nu

lijken of hij wel eet, maar vaak nemen ze dan een paar hapjes en willen dan niet meer. Als ze te lang niet eten, kunnen de darmen

komen stil te liggen. Dan kan dodelijk zijn. Het zou kunnen dat hij last heeft van zijn gebit, ook daarmee kan alleen een dierenarts

je helpen. Maar goed, tot die tijd wil je iets voor hem kunnen doen, ik ken de frustratie. Ik zou andijvie in de buurt leggen, en andere

zachte groente zoals witlof. Ik zou hem zelf even apart zetten, hij is nog erg jong dus een koppeling komt niet echt in gevaar. In een

binnenhok met handdoeken. Zo kun je checken of hij wel keutelt. Je zou zijn temperatuur kunnen checken met een oorthermometer.

Niet zo betrouwbaar als rectaal maar als je niet weet hoe dat moet, kun je het beter overlaten aan de dierenarts. Als je konijntje

koud aanvoelt, zou ik hem ook een warme kruik geven. Je schrijft het bericht om 21:30 dus ik weet niet of je nog naar de dierenarts

kunt gaan. Er is wel meestal een spoedkliniek in de buurt, maar ja, niet iedereen heeft de gelegenheid om daar op dit tijdstip naar

toe te gaan. Wel kan het heel snel achteruit gaan met een ziek konijn. Vandaar dat er al is aangedrongen dat je naar de dierenarts moet

gaan. Zoals je het beschrijft, kan het echt van alles zijn qua ziektes, dus daar is niks over te zeggen. Als hij geen biks en hooi wil eten

maar wel groentes, zou hij last kunnen hebben van zijn gebit, bijvoorbeeld haken, maar hij kan dan ook last hebben van zijn darmen.

Zegt niks dus. Nou hoop dat je naar de dierenarts kunt gaan, veel sterkte!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad apart zetten zodat je goed bij kan houden hoeveel hij eet/drinkt/keutelt. Leg er een fles heet water in een handdoek bij (of een Snugglesafe kruik als je die hebt) zodat hij warm kan blijven.

Eet en keutelt hij niet meer dan meteen naar een DA, al is het midden in de nacht. Ophouden met eten is gas/verstopping/stille darm en dat is binnen 24 uur er op of eronder, maar vooral de eerste paar uren kunnen het verschil uitmaken (hij moet dan pijnstilling en darmstimulatie per injectie krijgen, evt ook een vochtinfuus en daarna goed warmgehouden worden. Bij verstopping evt simethicone=laxeermiddel en regelmatig hele kleine beetjes dwangvoer, en bij gas in de maag: de buik masseren)

Heeft hij zachte poep of diarree, dan onmiddellijk de keutels/diarree laten controleren op coccidiose (mestonderzoek = ongeveer 20 euro) want dat is een beruchte ziekte en kan binnen een dag soms al dodelijk zijn voor zulke jonge konijntjes. Snel afvallen is een van de symptomen. Beste en snelstwerkende medicijn daartegen is Toltrazuril druppels.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 jaren later...
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .