Ga naar inhoud

"verkouden" konijn????


Dahlia

Aanbevolen berichten

Grrrr, het houdt hier maar niet op met de ellende!!! :aww: 1 na de andere nijn mankeerd wat.

Nu heeft 1 nijn weer een soort verkoudheid. Ze niest en ze heeft 1 oor alsmaar naar achter hangen(soms staat ie rechtop, vooral als ze denkt dat ze wat lekkers krijgt:mdr:). Ook haar vacht kan er ik er met bossen uit halen(nou heeft 1 vd andere ko's vachtmijt, die wordt behandeld en andere nijnen hebben ook allemaal injectie gehad). Ze heeft (nog) geen kale plekken. Het "hangoor" is tot zover ik kan zien niet vuil en ook niet rood ofzo. Haar kop hangt ook niet scheef, maar het zit haar duidelijk niet helemaal lekker. Ben bang voor oorontsteking ofzo.

Ze eet en ze drinkt wel en is verder nog wel actief.

Het begon me trouwens gisteren op te vallen, dat oor. Ze is echter niet "slechter" geworden(anders was ik meteen naar de DA gegaan).

Ik schaam me dood om wéér de DA te bellen:$, lijkt wel of ik niet goed voor mijn ko's zorg!! Wat dus wel zo is:yes:

Wie heeft er nog meer ervaring met dit soort klachten? Ben je ook meteen naar de DA gegaan of heb je het nog even aangekeken?

Groetjes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet je niet schamen joh! Ik ben ook weleens een paar keer achter elkaar geweest dat viel wel op ze zeiden: heb je een 10 ritten kaart? :$

Maar als je slecht voor je dieren zou zorgen zou je niet naar de DA gaan, zo is het ook :mdr:

Komt er ook snot uit haar neus?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou zelf wel naar de dierenarts gaan met deze klachten. Want zeker dat veel niezen en dat hangende oor zou ik niet helemaal vertrouwen. Juist omdat ze nu nog wel goed eet en drinkt, en nog actief is kan je beter nu wel gaan, want ze is nu gewoon nog sterk waarschijnlijk, en stel dat ze iets heeft en het komt net op, dan is het ook makkelijker te bestrijden nu.

En ik zou je niet schamen hoor om naar de dierenarts te gaan. Een beetje konijnkundige dierenarts weet denk ik wel dat konijnen toch wel erg vatbaar zijn voor allerlei ziektes. En behalve dat, je betaald hun salaris door te gaan, dat nemen ze je heus niet kwalijk :P

Sterkte en succes met je nijnen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heeft je nijn nog andere klachten naast niezen en haaruitval? Zijn de ogen helemaal schoon? Heeft ze abcessen,ontstekingen of sore hocks?

Zo niet:

Heb je misschien iets aan de omgeving verandert, bijv ander of stoffiger hooi of andere bodembedekking? Niezen zonder snot kan ook een allergische reactie zijn op een bepaalde stof of een te stoffige omgeving.

Wat heb je voor bodembedekking? Van houtvezel bijvoorbeeld gaan ze sowieso al vaak niezen omdat dat veel te stoffig is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Bianca,

mijn ko zit altijd op zaagsel en stro. Daar is ze aan gewend. Dus daar ligt het niet aan. Ze heeft ook geen ander voer gekregen o.i.d. (vanwege de haaruitval).

Ze woont in huis, zit met dit mooie weer ook heel veel buiten in de ren(hele of halve dag, tis op 't moment ff afwisselen met de andere 4 ko's). Ik stofzuig dagelijks, hebben laminaat, dus geen kans op stofnesten die je met tapijt wel creërt. Hadden wel een klein "tochtprobleem", maar dat is opgelost.

Mss komt de haaruitval wel doordat we opeens weer slechter weer kregen en we de kachel weer aan hebben gedaan overdag en ook s'avonds. Maar het kan ook vachtmijt zijn, andere konijn waar ze regelmatig contact mee heeft is drager, maar staat onder behandeling bij de DA(ga binnenkort voor 3e enting). Ze heeft echter nog geen kale plekken en krabt ook niet overmatig. Ook heeft ze een enting gehad(net als alle andere ko's, omdat het zo besmettelijk is).

Ze lijkt alweer aan de betere hand, niet dat ze ziek was, maar had toch het gevoel dat ze niet helemaal ok was. Ik heb oordruppels bij www.de-dierendrogist.nl besteld, op natuurlijke basis, kan ik haar altijd wat geven als ik het niet vertrouw(sowieso handig om in huis te hebben, aangezien het o.a. voor oormijt & oorontsteking is). Ook geef ik haar nu Echinacea/cat's claw druppels voor extra weerstand(de cat's claw is een plant die op de luchtwegen werkt, handig, aangezien ze dus wat niezerig is).

Ik ben wel iemand die naar de DA gaat als het ernstig is of als ik het echt niet vertrouw, maar veel huis-tuin-en-keuken-probleempjes kun je vaak zelf oplossen, dat scheelt heel erg veel geld.

Ik ga nu even afwachten hoe het gaat met de echinacea-druppels en de oordruppels(die ik waarschijnlijk morgen ontvang). Ze is in ieder geval qua gezondheid niet achteruit gegaan, want dan was ik meteen in de auto gesprongen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Door dat tochtprobleem kan je konijn kou hebben gevat, Vraag is of het dan een virale of een bacteriële infectie is, en als het bacteriëel is of het Pasteurella is. Niet elk niesje is meteen Pasteurella, maar het schijnt wel dat 80% van de konijnen de bacterie al bij zich dragen en dat deze bij verminderde weerstand (zoals kou vatten door tocht of van de mijt/mijtmedicatie) ineens de kop op kan steken.

En Pasteurella is niet hetzelfde als 'verkouden zijn' bij mensen. Het is een hele gemene bacterie waar konijnen snel longontsteking van kunnen krijgen en binnen een dag of zelfs enkele uren aan kunnen komen te overlijden.

Hou in de gaten of het niezen erger wordt, of je snot/natte neus gaat zien en of je konijn stiller wordt/minder gaat eten, want dat zijn allemaal tekenen waarbij je toch beter naar je KKDA kan gaan. Als dat allemaal niet zo is, kun je het even aankijken, maar niet te lang, want zo'n aandoening kan heel snel chronisch worden als je niet op tijd met AB behandelt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .