Ga naar inhoud

Onvruchtbaarheids-chip?


Rune

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Mijn voedster heeft twee rammetjes op de wereld gezet, en om inteelt te voorkomen wil ik de voedster laten helpen omdat ik de rammetjes niet zo jong wil laten helpen, en de voedster al volwassen is. Nu heb ik gehoord dat er ook een chip met hormonen bestaat waardoor de voedster (tijdelijk) onvruchtbaar is. Heeft iemand van jullie daar ervaring mee? Het werd mij aangeraden bij mijn andere voedster omdat zij een klein en al ouder konijn was, is een chip niet zo risicovol als een operatie.

Ik hoor het graag :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb er nog nooit van gehoord, maar waarom ben je tegen het vroeg castreren van je rammen? Het lijkt me niet leuk voor moeders als ze steeds wordt lastig gevallen door haar zonen.

Rammetjes zijn al vanaf 3 maanden vruchtbaar. Maar pas na 4-5-6 maanden zijn de ballen ingedaald, en kan je ze laten castreren.

Ik heb er nog nooit van gehoord. Is het geen optie om je rammen apart te houden tot ze gecastreerd kunnen worden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is natuurlijk tijdelijk, die chip werkt maar een periode, maar er is weinig over bekend dus ik denk dat ze maar gewoon onder het mes gaat ;)

Een van de rammen gaat verhuizen als hij 9 á 10 weken is, en de andere blijft, degene die blijft laat ik wel castreren maar ik ben van mening dat het eigenlijk op 6 maanden vroeg genoeg is, liefst nog iets langer wachten aangezien Vlaamse reuzen wat langer doorgroeien. Als de ram moeders gaat hinderen is er ook mogelijkheid om ze te scheiden maar wil het zolang het kan op one happy family houden ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een geslachtsrijpe ram bij een geholpen voedster is ook niet fijn voor de voedster! De ram denkt alleen maar aan voortplanten, gedreven door zijn hormonen. Hij zal bezig blijven en dat is gewoon zielig voor de voedster.

Mijn ram is ook met een maand of drie gecastreerd, hij was goed voorzien, zullen we maar zeggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .