Ga naar inhoud

hoe veel hooi is normaal en hoe groenvoer opbouwen


Hangoorpluis

Aanbevolen berichten

Ik heb mijn konijn op straat gevonden dus ik weet niet wat hij gewend is qua voer. Hij eet hooi en biks maar niet heel veel heb ik het idee. Maar ik weet ook niet precies wat normaal is voor een konijn, ik heb wel gelezen dat ze vooral hooi moeten eten en biks niet te veel (20-25 g/kilo), dus ik heb een ruif vol hooi gegeven en een half bodempje biks in de voerbak (weet niet hoe veel gram bij gebrek aan weegschaal).

Wat is nu een normale hoeveelheid hooi wat een konijn op een dag eet? Wat hij nu in een 1,5 dag op heeft is denk 2 handen vol ongeveer. Van de biks heeft hij ca de helft opgegeten. Ik weet niet hoe zwaar het konijn is, het is een middelmaat qua formaat.

Hij lust wel graag paardebloemblaadjes, vers gras, weegbree en worteltjes heb ik ontdekt. Maar ik weet niet of hij dat gewend was en durf hem er niet zo veel van te geven. Gister 1/3 worteltje, 1 paardebloemblad en 1 weegbreeblad gegeven en vandaag hetzelfde plus een klein beetje vers geplukt gras.

Welke hoeveelheid kan ik veilig geven en hoe snel kan je dat opbouwen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wou je als tip geven als je je konijn net in huis hebt ( ik weet niet precies hoelang hij al bij jou is) kun je hem het beste alleen maar hooi geven de eerste 3 dagen om diarree te voor komen , hooi moet een konijn onbeperkt kunnen eten

aangepast door bertje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hooi is het hoofdvoer dus dat mag onbeperkt, groen en biks zijn het bijvoer. Biks en groen kun je het beste rustig opbouwen. Een goede graadmeter of je teveel biks geeft is het weinig hooi eten en het laten liggen van de blindendarmkeutels (kleine trosjes die je als het goed is nooit ziet omdat het direct uit de anus wordt opgegeten). Teveel groen resulteert vaak in natte keutels.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet het ook niet, maar we hadden op mijn werk een konijn en als je die een pluk hooi gaf viel ie er gelijk op aan en vrat alles direct op. Pluis daarentegen zie ik er maar af en toe aan knabbelen. Hij neemt ook af en toe een hapje stro zag ik, maar ook niet in grote hoeveelheid. Ik had al niet veel biks gegeven maar nu dan nog wat minder, kijken of ie dan meer hooi gaat eten.

Het groen wat ik gaf viel wel goed blijkbaar, keutels zijn nog keurig netjes. Vandaag ook klein plukje gras gegeven, blaadje melkdistel en paardenbloem. Ik heb heel veel kruiden in de tuin die konijnen mogen eten, daar gaat ie nog veel plezier van hebben!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is erg verschillend per konijn. Als je een konijn hebt die al een tijdje vrij rond huppelde, is de kans groot dat hij niet gewend is om hooi te eten en daarom niet veel hooi zal eten.

Mijn ram at eerst bijna geen hooi en mijn voedster wel wat meer, maar ook niet veel. Nu zijn ze beiden hersteld van een ernstige ziekte en eten ze zich suf aan het hooi. Mijn ram nogsteeds minder dan mijn voedster, maar beiden eten echt onwijs veel.. Vannacht hebben ze samen een halve hooibal, een hele hooi ruif, nog 3/4 hooi ruif en nog 3 of 4 handen hooi op gegeten.. Dat is echt heeel veeel!! Voorheen was het niet aan te slepen.. Nu ben ik al bijna door mijn hooi voorraad heen..

Het soort hooi kan ook nog al van invloed zijn..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gok zomaar dat ie nog maar net op straat gezet was, hij was best flink/dik, zag er goed uit en het was de 1e dag van de vakantie dat ik hem vond.

Ik kan wel eens proberen met een ander soort hooi, ik heb maar willekeurig wat gekocht bij de dierenwinkel. Maar biks eet hij ook niet veel, alleen groenvoer gaat er super in maar dat durf ik niet te veel te geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Groen hooi, wat lekker ruikt (desnoods beetje nat sproeien) gaat het beste. Waar ik vooral goede berichten over hoor is kenner kruiden hooi (500 gram zakjes in de smaak rozenbottel of kamille) en JR Farm bergweide hooi 2,5 kilo. Hoop dat het werkt..

Je kunt trouwens ook nog hooi thee proberen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .