Ga naar inhoud

Lizzy (graag heel verhaal lezen voor het beantwoorden)


stephanie1301

Aanbevolen berichten

Ik heb even een vraag, ons konijn Lizzy (7 jaar) heeft waarschijnlijk ec parasiet en torticollis of hoe je dat ook schrijft.

Ze heeft medicijnen Panacure, cicaral drops, enrofloxaral drops, en novacam.

Eigenlijk op aandringen van mij. panacure heeft ze eigenlijk al een half jaar. Maar nu heeft ze eindelijk de medicatie die ze moet hebben. want ja de dierenarts gaf eerst alleen panacure maar daardoor kan de parasiet niet bestreden worden. Ik ben wel naar 3 verschillende artsen geweest, in de hoop dat 1 haar helpen kon. dagelijks zat ik op internet te surfen want het ging op en af de ene dag beter als ze andere dag. Ik heb zelf het vermoede dat mij konijn binnenooren midde ooronsteking heeft omdat ze met haar hoofdje wel eens schud en ze gele schilfers in de oren heeft. De arts denkt van niet maar ook de oorontsteking gaat samen met de parasiet en de torticollis.

Wat mij onvalt aan Lizzy is dat 1 pootje naar binnen draaid tijden het lopen waardoor ze evenwicht verliest. Dan draaid ze rondjes. Help ik haar dan dan is het goed. Maar dat is niet de bedoeling. Ze verliest evenwicht, staat wiebelig achter. En dat is een symtoom van Ec, torticollis en binnen en midden oorontsteking.

Het gaat nu weer beter maar morgen kan het weer niet goed gaan.

Ze heeft veel op 1 kant gelegen waardoor ze veel klitten had die heb ik weg geknipt. Nu lijkt haar vacht steeds verder los te laten (en word ze kaal) wat kan ik doen.

Wat heeft mijn schatje toch.

Waarom vechten we met haar, ik kan overal aangaan, ze laat alles toe, niks doet pijn (gelukkig), ze is opgewekt en nieuwsgierig, ze eet en drinkt. En de medicijnen lijken keer op keer te werken.

Maar nu de vacht, is er voer wat speciaal voor vacht is (niet die staafjes die lust ze niet) Er zijn ook zo`n dikke staafjes daar zijn de mega gek op maar weet niet of die ook voor vacht zijn.

aangepast door stephanie1301
Link naar reactie
Delen op andere sites

Science Selective zijn inderdaad staafjes. Maar die heb je voor volwassen konijnen en ook voor junior. Junior is wat kleiner, volgens mij.

Ik heb mijn jonge konijnen altijd gewoon het "grote" voer gegeven. Mijn dierenarts gaf complimenten over de vacht: de konijnen glanzen heel mooi. Ik weet alleen niet of dat door SS komt.

Je zou het allicht kunnen proberen. Bij veel dierenwinkels is SS ook te koop uit schepbakken. Dan probeer je gewoon één schepje, slaat het niet aan dan ben je niet meteen een grote zak aan voer kwijt.

Verder is het volgens mij ook met vast voer (biks >> SS dus) zo dat je konijn er langzaam aan moet wennen. Dus meng het eerst door het huidige voer, zodat Lizzy er aan kan wennen. Wanneer ze haar bakje leeg eet, kan je steeds iets meer SS geven en iets minder van je huidige voer. En dus bouw je de huidige voeding af en bouw je de nieuwe voeding op.

Van SS hoef je trouwens niet veel te geven. 25 gram biks per kilo lichaamsgewicht van het konijn.

Is je konijn 3 kilo, mag je konijn dus 75 gram biks per dag.

Je moet biks ook niet zien als hoofdvoeding. Hooi is belangrijker!

Die informatie komt trouwens van BB zelf, bekijk deze pagina eens: http://www.bunnybunch.nl/konijnen/voeding-van-een-konijn.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mijn DA hebben ze iets wat Trovet heet. Is wel redelijk prijzig, maar als ik de verpakking en DA moet geloven is het wel goed spul in de lijn van SS (misschien zelfs nog wat beter). Dit zijn geen staafjes, maar kleine vierkant achtige brokjes van zo'n 0,5cm.

Verder kan ik je niet helpen, maar wil je wel veel succes en sterkte wensen met Lizzy.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .