Ga naar inhoud

Speedy is niet goed in orde:(


Kimm

Aanbevolen berichten

Hallo,

Ik zou eerst wat over speedy vertellen, speedy zit rond de 2 jaar.. Speedy is echt een leukerd en mijn kleine knapperd hihi. Speedy springt altijd op als hij me ziet, hij vliegt altijd op lekkere dingen af ( andijvie, wortel enz.) Dit heeft hij praktisch altijd gedaan.. Ook krijg ik altijd kusjes en likt hij me altijd..

Maar...

Sinds begin deze week, is de enthousiasme een beetje verdwenen maar hij kwam nog wel, had en dronk ook nog wel.. Dus ik dacht een paar mindere dagen!

Maar sinds gisteravond en vanmorgen ligt hij alleen nog maar in een hoekje.. eet niet, drink niet en hij komt ook niet naar me toe:( Als ik hem optil gebeurt er niks.. hij blijft zitten en liggen en dat is al niks voor hem.. Laat staan dat hij al 1,5 dag niet op zijn mand rijd! Het lijkt wel alsof hij het heeft opgegeven..

Mijn arme Speedy is Speedy niet meer..

Hij is ook al afgevallen..

Ben vanmorgen na DA geweest, die zag er geen probleem in...

Maar iemand tips? Of ideeën.. Want er is duidelijk iets mis met hem!

Link naar reactie
Delen op andere sites

wat raar dat de DA er niks vreemds aan vond. Een konijn wat lusteloos is en niet eet en drinkt daar moeten bij de DA alle alarmbellen beginnen. Hoe zijn de keutels geweest de laatste tijd, steeds kleiner of normaal? Ikzelf zou denken aan gas ( gezien zijn gedrag) of verstopping, heb je dwangvoer in huis want de darmen moeten niet stil komen te liggen. En ook evt toedienen van vocht, dit is een situatie die je niet langer moet rekken. Is hij onrustig en gaat vaak anders liggen of blijft hij stil liggen en beweegt helemaal niet meer?

Heb je wel een konijnkundige DA want ik vind zijn reactie behoorlijk vreemd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ik heb hier in de buurt 2 dierenarts, 1tje waar ik met de caaf's heen ga.. En een met de konijnen..

Nu is het een prima dierenarts, hij heeft zelf ook wel 30 konijnen ofzo.. ( Achter de dierenarts praktijk lopen ).. Hij heeft de tandjes na gekeken waren prima;) En met de keuteltjes heb ik ook niet veel verschil gezien.. En hij ligt in het zelfde hoekje, eens in de zoveel minuten draait hij een rondje en rekt zich uit en laat zich weer vallen..

Ik dacht in eerste instantie aan een tand probleem;) dan heeft een ander konijn ook gehad maar dat heeft hij niet.. De dierenarts heeft hem echt wel 1,5 a 2 uur lopen bewonderen en onderzoeken..

Link naar reactie
Delen op andere sites

en er was geen vermoeden van gas? Ik begrijp niet dat hij er de ernst niet van inziet. Niet eten en lusteloos is nooit goed! echt niet. Als mijn nijnen niet eten of minder ben ik al in een alarmfse, want dan is er altijd iets mis.

Hoe lang heeft je nijn al niet gegeten omdat je aangaf dat hij afgevallen was?

Heb je dwangvoer in huis? anders gewoon met kleine hoeveelheden kijken hoe hij reageert, heb je ook evt iets tegen gas in huis?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, die wist me te vertellen dat me geen zorgen moest maken;) als de andere dierenarst geen problemen zag.. En ik evt. maandag avond langs mocht komen..

Nou ik zou nog wel even snel langs de dierenwinkel gaan en DA.

Link naar reactie
Delen op andere sites

blijf het een vreemde reactie vinden van de dierenartsen, niet om jou ongeruster te maken hoor. Als ik de mijne bel dan wordt meteen gezegd dat ik langs moet komen. Niet eten is een teken van niet goed voelen. Als je gezegd hebt dat je eigen dierenarts het niet als probleem zag dacht die andere misschien ook van zal wel niet zo ernstig zijn. Als je een willekeurige dierenarts opbelt en niet aangeeft dat je al geweest bent dan zul je een verschillende reactie krijgen.

Mijn konijntje at laatst opeens ook niet meer en zij was dus al 200 gram afgevallen van 1,7 kg en dat was veel hoor.

Ik moest meteen met dwangvoeren beginnen.

Houd speedy heel goed in de gaten en proeer hem maar met lekere dingen te verleiden tot eten want hij moet gaan eten! en als ie niet meer drinkt, geef hem dat ook maar met een spuitje.

Misschien dat anderen hier nog een beter advies kunnen geven maar niet af gaan wachten met speedy

Beterschap met hem :yes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap niet dat je nu niet actie onderneemt, en een konijnkundige dierenarts opbelt en begint met dwangvoeren. Als je konijn al meer als 24 uur niet heeft gegeten is de kans zo groot dat de darmen zijn stilgevallen. Daar gaat een konijn dood aan. Wachten tot maandag? Dan heb je waarschijnlijk geen konijn meer om mee naar de DA te nemen. Zelf luisteren heeft nu geen nut, als meerdere mensen zeggen, die ervaring hebben met een konijn, dat dit niet goed is, moet je gewoon actie ondernemen. Heb ik zelf zonet ook gedaan, op advies van andere BB'ers toch zonet medicatie opgehaald bij de DA uit een andere plaats dan waar ik woon. Ik heb het er voorover, want ik wil niet dat mijn konijn door mijn toedoen komt te overlijden omdat ik had kunnen ingrijpen.

Bel een andere dierenarts bij jou in de buurt, ik weet niet hoe oud je bent, vraag anders je ouders voor je te bellen en het verhaal met ernst uit te leggen. Ik zou snel handelen als ik jou was.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijnen waren ook erg slap en wilde niet eten. Iedere dag ging er eentje dood. ze hadden VHS. daar is verder niks aan te doen. Ik hoop dat speedy dit niet heeft, want dan heeft niks meer zin. Maar bij heel veel ziektes zijn dit tekenen, dus het hoeft geen VHS te zijn. dus echt iets doen, het gaat heel snel met konijnen. ze laten pas op het laatste moment zien dat er wat is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

We gaan om 8 uur na Wageningen eerder kon deze dierenarts niet;) Speedy reageert niet eens op zn vriendin:( (Speedy is niet gecastreerd maar niet vruchtbaar) ze leven niet samen, want ze kunnen alleen samen als we erbij zijn omdat de dame af en toe een rotzak is.. Ze sprong zijn kooi in om te kijken waar hij bleef en arme speedy bleef liggen, nu wordt hij gelikt en ze ligt naast hem:( zo zielig speedy doet telkens zn oogjes dicht en dan heel moeilijk weer open:(

En we gaan na Wageningen op aanrader van de dierenwinkel hier, die vertelde dat ze daar meer middelen hebben en apparatuur:(

Link naar reactie
Delen op andere sites

nou die reactie wat speedy geeft op zijn dame, lijkt er op dat speedy pijn heeft.

Zorg dat je pijnstiller krijgt in dat geval, ikzelf heb hele goede ervaringen met metacam ( is officieel niet voor konijnen geregistreerd maar wordt vaak gebruikt).

En zorg voor dwangvoer! En evt voor de toekomst, zorg dat je een EHBO doosje maakt dat als er ooit nog een keer iets met je nijnen is dat je meteen kunt ingrijpen en de eerste stap meteen kunt zetten en niet zo afhankelijk bent van de vrije tijd bij de dierenarts.

Ik hoop dat ze het probleem nu serieus nemen, laat je niet zomaar weer wegsturen met het antwoord er is niks, er is wel degelijk wat mis met speedy en ik hoop dat je hem er bovenop kunt krijgen want nogmaals zijn reactie zoals je het beschrijft is echt niet goed :frown:

Hij heeft het behoorlijk zwaar. laat je straks wel iets weten als je terug bent, ben er best wel bezorgd om :$. houd dit in ieder geval in de gaten en heb je straks geen tijd dan kijk ik morgen wel, ben gewoon benieuwd wat de dierenarts je nu vertelt.

ps: kijk eens voor de inhoud van zo`n EHBO doosje voor je nijntjes. Dan ben je een beetje voorbereid alvast ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .