Ga naar inhoud

Dwangvoeren


Zonnebloem

Aanbevolen berichten

Mijn vlaams reusje van 5 maanden, ram, heeft diarree. Ik heb hier eerder een topic over

geopend onder "diarree" en "kan ik probiotica geven?". Excuses voor het derde topic

over hetzelfde konijn maar dit is toch weer iets anders. De diarree is nog niet gestopt

maar wordt wel steeds dikker. Hij heeft meerdere keren probiotica gehad bij de

dierenarts, is een dag opgenomen geweest gisteren en is sinds gistermiddag weer

lekker hooi aan het eten en sinds vandaag zelfs weer biks. Hij drinkt ook erg veel.

Ik heb de bdk's van een ander konijn door zijn dwangvoeding gedaan, dat schijnt

te helpen dus ik denk wel dat het goed gaat komen met de diarree.

Nu is alleen mijn vraag, wanneer stop ik met dwangvoeren? Als de diarree helemaal

wegblijft? Want hij eet nu weer, als ik steeds zijn buikje volstop, krijgt hij zelf toch

geen zin in eten? Ik heb de tijden van dwangvoeren maar wat verder uit elkaar

gedaan, nu om de vijf uur, eerst om de drie, aangezien hij een lekker vol buikje

heeft. Het klotst ook niet meer. En ik zie hem steeds eten, geen proppen vol, maar

toch steeds een sprietje hooi. Ik heb trouwens iets ontdekt wat ik nog niet eerder

heb gehoord hier. Als konijnen eten, slijten hun tanden af. Maar als ze een paar

dagen niet zelf gegeten hebben, zijn ze een beetje lang! Gisteren dacht ik waar

komt dat gepiep nou vandaan, de cavia's? Bleek dat ik zijn voortandjes hoorde

piepen tegen elkaar, want die waren natuurlijk niet goed afgesleten. Zal wel

geen lekker gevoel zijn, maar om nou een nagelvijl erbij te pakken en het voor

hem te doen, brrrr, nagels over het schoolbord! Maar goed, hij maalt

lekker door.

Dus, wat zal ik doen, 10cc om de 5 uur blijven geven? Of stoppen? Vind ik wel

een beetje eng, moet ik zeggen, omdat hij natuurlijk een paar dagen gestopt

was met eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het dwangvoeren doe je echt op gevoel. Als jij het eng vind om hem helemaal neit meer te dwangvoeren, dan kun je idd rustig aan minderen door de tijden verder uit elkaar te zetten. Toen ik zag dat ze weer gingen eten heb ik ze alleen 's middags 10 of 20 ml per konijn gegeven.

Dwangvoeren is voor veel konijnen erg stressvol. Ik merkte toen ik van om het uur naar 1x per dag ging, zij dus veel meer gingen bewegen en eten (minder stress). Bewegen = beweging in de darmen = ontlasting = meer eten.

Daarbij is het natuurlijk ook zo dat alles wat jij er met dwangvoeding in stopt, je konijn niet meer hoeft te eten.. Dus als je elk uur zou blijven dwangvoeden en je konijn zit vol, dan zal hij ook niet gaan eten..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja precies dat dacht ik al. Ik denk dat ik het inderdaad even op gevoel ga doen. Ik ga hem zeker nog een keer dwangvoeding

met bdk's erdoor geven voor de diarree. Misschien geef ik een extra rondje groente voor de rest, mijn eigen bdk oogst,

hahaha, dan laten ze namelijk misschien een keer iets liggen. Ik vond gelukkig één klein trosje ergens. Ik vind dat hij

niet erg veel beweegt maar het is ook niet het tijdstip voor ze om actief te zijn, dat begint hier meestal later op de avond.

Als ik hem dwangvoer, springt ie meestal wel een paar keer van de bank af maar goed. Ik doe hem niet in een handdoek

maar leg de handdoek op zijn kont en ga achter hem zitten, zodat ie daar niet weg kan. En dan is het mikken, het is net

een steigerend paardje dan, maar op deze manier "geeft" ie zich over op een gegeven moment en dan kan ik de rest er

heel makkelijk ingieten achter elkaar. Vlaamse reuzen hebben wel karakter hoor! Meneer is namelijk een lekkerbek, ik

moet de groente en fruit voor de rest van mijn konijnen heel stiekem geven want dan gaat ie tegen de ren opstaan en

gek doen! Wat ik ook zo leuk vind, zijn oren groeien maar door terwijl de rest stilstaat, ik heb hem dan ook vernoemd

naar Mickey Mouse. Ze zijn echt topzwaar en hij kan er heel gek mee draaien en schudden, echt lief.

Ik ga meneer eens even in bad doen want die kont is nog steeds een ramp. Ik zag hem vandaag trouwens ook nog

zijn eigen bdk's eten! Zo gek met hem, het is zo'n mager frummeltje en en klein, maar wat een spirit. Hij wast

zichzelf ook steeds dus alle gemorste dwangvoeding krijgt ie ook binnen. Ik hou gewoon van hem!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb gelezen, ik weet niet of dat hier was, dat konijnen van hun moeder leren dat ze hun bdk's moeten opeten. Als ze te jong

bij hun moeder weggehaald worden of er is een groot nest, kan dat misgaan en leren ze het nooit goed aan. Dus volgens mij

hoeft het niet altijd een teken van ongezond zijn te zijn als ze hun bdk's niet opeten. Als ze het echt nooit doen of gedaan

hebben, kan het wel eens aan de opvoeding liggen. Ik weet ook precies bij welk konijn ik moet kijken of er een bdk ligt

want sommige doen dat gewoon af en toe. En ze hebben allemaal pasteurella, al zijn ze nu niet ziek meer. Ik heb ook twee

voedsters die los in de woonkamer rondlopen, de rest zit in een ren. En juist die twee laten er wel eens een liggen, zodat

je erin stapt, echt vies! En van degene die in een ren zitten, eten de dames alles keurig op en de heer laat er wel eens een

liggen. Als ik ze wat meer groente geef, bijvoorbeeld omdat de andijvie in de aanbieding is, zie je hier en daar wat bdk's

maar het meeste eten ze wel op. Bij mij eten ze ze direct uit de anus maar het kan ook dat ze ze even laten liggen.

Misschien zijn ze koud lekkerder, eeuuh.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha.. Koud lekkerder? :P

Mijn voedster eet ze ook tussen haar benen vandaan. Mijn ram laat ze nu dus liggen. Normaal at hij ze wel op.. Hij zit ook niet meer aan de medicijnen..

Maar ik maak de groente die ik heb op en daarna ga ik en periode zonder groente. Eens kijken wat er dan gebeurd..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn weer keutels gesignaleerd! Nog wel afgewisseld door papperige poep maar dat is net klei. Maar hij kan dus weer keutelen,

ik had het niet meer durven hopen. Hij is wel sterk vermagerd, en eet niet meer zoveel hooi als gisteren. Ik doe dus bdk's van

andere konijnen in zijn dwangvoer en dat helpt dus volgens mij het best, tenminste bij diarree na gebruik van antibiotica.

Heb ik nog wel een vraag, hoe dwangvoer je water? Want het loopt zo de longen in als je niet uitkijkt. Hij drinkt nu niet

zoveel meer namelijk. Ik hoop maar dat het doorzet, maar ik moest het even kwijt. Ik moest toch dwangvoeren dus vandaar

het tijdstip!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oxbow bevat electrolyten die zouden moeten helpen tegen het uitdrogen (ze houden het vocht vast ipv dat ze het uitplassen). Daarnaast maak je de dwangvoeding aan met water.

Toen mijn konijnen gestopt waren met eten en drinken heb ik alleen maar dwangvoeding gegeven. Eerst deed ik hun brokken met gekookt water oplossen (uiteraard afkoelen!!) en deed ik daar wat electrolyten doorheen en het wortelpapje van olvarit. Later ging ik vanwege de probiotica over op oxbow. Mijn konijnen hebben in die 4 weken dat ze ziek waren geen infuus gehad en zijn ook niet opgenomen geweest bij de da (mijn konijnen kunnen zeer slecht tegen verandering van omgeving).

Maar.. Dit betekend natuurlijk niet dat je niet op hoeft te passen voor uitdroging.. Jouw konijn is namelijk ook nog eens aan de diarree en dat hadden de mijne pas toen ze laxeer middel hadden gehad..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou flink balen, Mickey is weer opgenomen bij de dierenarts, sinds gisteren ging het weer wat slechter en hij is uitgedroogd

geraakt. Toch ging het wel beter, daarom geef ik het nog niet op. Maar je kunt geen water dwangvoeren, dat loopt zo de

longen in. Dus krijgt hij weer probiotica prikken. Ik had hem zaterdagavond in bad gedaan en heb hem toch niet goed

genoeg afgedroogd, of het was te inspannend denk ik. Daarna ging het weer mis, zo stom. Ik wilde al die derrie even

eraf wassen. Hij zit dan wel binnen en we hebben hier bijna geen vliegen, maar je weet maar nooit want het is zomer.

We mogen om half vijf bellen of we hem op mogen halen. Ik heb hem de beste kans op overleven gegeven dus nu is

het aan Mickey. Ik hoop maar dat hij het redt. Wel hoopvol vind ik dat zijn hartslag en ademhaling steeds prima zijn.

En hij slikt ook goed. Ik denk niet dat er orgaanschade is zoals de dierenarts zei want hij is in staat om normale

keutels te fabriceren. Het is gewoon erg veel allemaal voor die kleine smurf. Misschien ben ik wel te koppig hoor

of hij, hahaha, we willen allebei niet loslaten geloof ik. Zolang hij niet opgeeft, doe ik het ook niet want hij is nog

zo jong, hij heeft zijn hele leven nog voor zich.

Maar goed, we wachten het af...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geef je hem toevallig gemengd voer? Daar kan diarree / plakpoep vandaan komen. Van brood ook..

Ik zou hem even niet wassen. Zeker niet als hij toch al binnen staat. Je kunt anti myasis spray gebruiken. Dat kun je in de meeste dierenwinkels kopen. Je kunt ook gewoon lekker citroenmelisse planten om het hok zetten. Verder zou je een hor net over zijn hok kunnen leggen zodat er geen vliegen in zijn hok kunnen komen..

Maar wat ik gemerkt heb is dat een ziek konijn het snelste opknapt als je hem zo veel mogelijk met rust laat. Dus wel medicijnen en indien nodig dwangvoeding geven, maar verder niet te veel aanstaren of erbij gaan staan (wel af en toe kijken hoe het met hem gaat natuurlijk).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee het komt door de duplcilline. Hij krijgt ss, net als de rest. De dierenarts ging alles proberen zei hij, probiotica, vitamines.

Ja, ik heb hem wel met rust gelaten verder, al heeft ie ook een paar uur bij mijn vriend onder de deken gelegen, maar je

moest eens zien hoeveel plakpoep eronder hing. Ik schaamde me gewoon om hem zo bij de dierenarts in te leveren, maar ja.

We wikkelen maar steeds een handdoekje om zijn kont want hij hopt sinds gisteren nauwelijks meer. En toch vind ik wel dat

hij gegroeid is. Hij loopt wel achter, maar je kunt wel zien dat hij ouder dan drie maanden is.

Ik ga maar eens een dutje doen geloof ik, ik heb hem om de twee uur gedwangvoerd vanaf gisterochtend dus reken maar uit

hoeveel slaap ik heb!

Bloem, wat ben jij een bezig bijtje! Ik zie dat je in bijna een maand al drie keer zoveel berichten hebt staan als ik, en ik zit

hier dik een jaar. Maar ik doe eigenlijk ook nooit mee met spelletjes, misschien dat het daardoor komt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik doe ook geen spelletjes hoor ;) Ik vind het gewoon leuk om mensen te helpen en zet zelf ook best vaak topics open. Maar ik werk ook thuis, dus dan zit je ook makkelijker even snel op bb.

Ik dwangvoerde vanaf dat ik wakker werd totdat ik naar bed ging. Ik vind namelijk wel dat je je slaap nodig hebt omdat je anders minder allert en erg emotioneel bent, wat natuurlijk niet ten goede komt van de konijnen.. Bij de EHBO is ook het motto: denk om jezelf en dan pas om een ander: als jou wat overkomt, kun jij die ander niet meer helpen..

Ik hoop wel dat het snel weer beter gaat met je konijn!

Maar om eerlijk te zijn: ik vond ook wel dat hij erg snel opknapte.. Mijn konijnen zijn 4 weken lang echt goed ziek geweest, maar nu nog altijd opknappende.. Dat is toch al zeker 3 weken..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mickey krijgt een spuitje want zijn nieren doen het niet meer. Bij de dierenarts knapte hij wel op van het infuus, maar dat was

omdat het als een soort van dialyse werkte. De dierenarts zegt dat dat waarschijnlijk al vanaf het begin zo was bij hem,

vandaar dat hij niet opknapte van dat abces. Het is wreed maar konijnen krijgen geen niertransplantaties, zo ver gaan ze

niet. Ik ga hem heel erg missen en ik zal vaak aan hem denken, want wat een levenslust en een vechtlust had dat kleine

mannetje. Hij had niet veel tijd om te leven, maar leven heeft hij gedaan. Hij heeft echt indruk gemaakt op ons.

Bedankt voor alle reacties, misschien dat iemand nog eens een konijn met diarree heeft en dit topic na kan lezen,

en er wat aan heeft. Het was nogal een achtbaan de afgelopen dagen, ik had er allang rekening mee gehouden dat

hij kon sterven maar het komt natuurlijk toch hard aan. Gelukkig weten we wat er aan de hand was met hem, dat

scheelt weer in de verwerking, en we hebben echt alles voor hem gedaan wat mogelijk was. Nou ik ga even een potje

janken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja en het ging zo goed. Hij was ook weer opgeknapt van het infuus, dus weer helder. Zo wreed kan het leven zijn soms. Wel

een les geleerd weer over konijnen. Want mijn andere konijn heeft ook duplocilline gehad maar die heeft niet eens plakpoep

gehad. Maar die is ook 10 maanden oud, dan kan het lichaam het wel hebben. Het probleem was dus niet eens zijn darmen.

De dierenarts zei dat zijn nierwaardes door het plafond gingen, en de rest was goed. Voor hem vallen de puzzelstukjes nu op

zijn plaats want we zij al meerdere keren met hem geweest en het klopte gewoon niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ow wat vreselijk!! Ik wil je heel veel sterkte wensen met dit verlies.. Ik geloof echt dat je alles hebt gedaan, wat je kon doen...

Je kunt ook een stukje in het forum 'regenboog brug' plaatsen. Dan krijg je vast nog meer steun.

Ik heb je foto er even bij gepakt:

dolly-albums-dolly-picture47916-mickey-800x482.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .