Ga naar inhoud

keutels


bertje

Aanbevolen berichten

hallo allemaal,

een van mijn konijnen heeft de laatste paar dagen nogal misvormde keutel.

soms dan zijn ze heel klein soms niet soms zitten er puntje aan en een keer heb ik gehad dat een keutel in de vorm van een staafje was.

hij poept ook erg wienig, tegenover mijn andere konijn.

ik weet niet of het ernstig is of helemaal niet maar ik vond het een beetje vreemd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ze krijgen 2 keer per dag hooi, ik zou er op letten of hij net zoveel hooi eet als de andere

hij gedraagt zich ook helemaal normaal en rent ook gewoon rond door het hok ( behalve met dit soort hete dagen)

aangepast door bertje
Link naar reactie
Delen op andere sites

ze krijgen 2 keer per dag hooi, ik zou er op letten of hij net zoveel hooi eet als de andere

hij gedraagt zich ook helemaal normaal en rent ook gewoon rond door het hok ( behalve met dit soort hete dagen)

mss ligt het aan het voedsel?

of eet hij dingen op die hij tegen komt bij het loslopen ofzo anders vraag eens raad aan een DA het is gratis om te bellen => voor vrgn te stellen en anders ga eens langs zodat hij ze kan onderzoeken

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op Pinksterzondag met spoed met mijn ene konijn naar de DA geweest, omdat ze opeens niet meer at en die bleek dus last te hebben van een verstopping. De ochtendmaaltijd at ze enthousiast als altijd op en daarna ook nog hooi en 's middags wilde ze niks meer eten en reageerde ze amper nog op me. Toen ik later op internet eens goed rond ging lezen, kwam ik erachter, dat een beginnende verstopping vaak te herkennen is aan kleinere en/of misvormde keutels. En wat bleek achteraf, ik had inderdaad eerder die week grote, vreemdvormige keutels bij haar gezien.

Ik ben echt niet iemand, die meteen roept, dat je meteen naar de DA moet, maar in dit geval raad ik je toch aan z.s.m. contact op te nemen met hem/haar. Ik heb zelf gezien, hoe snel het opeens mis kan gaan. Mijn dame heeft het gelukkig gered, maar als ik eerder de betekenis van die keutels had geweten, had ik eerder in kunnen grijpen. Dat was beter geweest voor haar en voor mijn portemonnee (was €100,- kwijt voor afspraak, foto, prikjes en medicijnen).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die lijkt veel op een beginnende verstopping. Je kunt je konijn natte groenten geven en ook is Prozyme heel goed. Dit middel breekt het voedsel af waardoor de kans op een verstopping kleiner wordt. Vocht is heel erg belangrijk en natuurlijk ook vezels. Lees dit artikel maar eens: http://www.konijnen.nl/ziekten/haarbal.htm

Hier ben ik het mee eens. Ik wil eraan toevoegen dat je direct naar een da moet. Daarbij kun je ipv prozyme verse ananassap gebruiken en met een spuitje achterin het mondje doen. In verse ananassap zit hetzelfde enzym als in prozyme. Alleen moet je de annanas direct 'ontleden' en het sap invriezen. Voor gebruik opwarmen tot een lauwe temperatuur en dan geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .