Ga naar inhoud

Flappie wil niet slikken


evy

Aanbevolen berichten

Hoihoi,

Ben vanmorgen met flappie naar de DA geweest omdat hij sinds gisteren niet meer in zijn normale doen was, hij at en dronk goed maar zijn keutels waren klein en hij zat enorm veel op zijn wc'tje. Nu stelde de DA een blaasontsteking vast en ik heb medicijntjes die ik via de mond moest geven mee gekregen. Nu wilde ik hem die geven maar hij wil ze niet doorslikken, hij laat het gewoon weer uit zijn mondje lopen. Weet iemand met wat meer ervaring wat ik misschien fout doe?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarschijnlijk spuit je het niet ver genoeg achter in zn bekkie. voel maar eens tot hoever zijn kaak doorloopt. zo ver meot die spuit er ook in. de medicijnen zijn niet lekker dus die spuugtie weer uit. Spuit je het helemaal achter op de tong, moetie wel slikken en kan hij het er neit meer uit laten lopen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tabletten?

Of vloeistof?

Bij beide raad ik aan om het door het voer te doen. Je kunt tabletten fijnstampen, en door het voer doen, of door het water. Maar ik raad het voer aan, omdat sommige konijnen niet veel drinken, en dan krijgen ze het niet binnen. Bij vloeistof is het zelfde eigenlijk ;)

Hopene dat ik je hier mee geholpen heb ;)

aangepast door mijnJohanna
Link naar reactie
Delen op andere sites

als het om vloeistof gaat; bij mijn konijnen werkt het goed als ik op de grond ga zitten en mn benen naar me toe trek en dan het konijn op mn benen leg dus tussen mn bovenlichaam en mn benen waardoor hij schuin rechtop zit (hoop dat duidelijk is wat ik bedoel) en dan geef ik via de zijkant van het mondje met kleine beetjes het medicijn en na elk beetje beweeg ik naar links en naar rechts met het spuitje en dan slikken ze het vanzelf af....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok bedankt voor de tips, ga zo meteen nog eens proberen om het verder in het mondje te spuiten en als het dan nog niet lukt meng ik het met het eten. Zo zittend en tussen mijn benen heb ik is geprobeert maar zo blijft hij niet zitten :)

Het zijn vloeistoffen enkel de antibiotica zijn tabletten maar die moest ik platduwen en met water oplossen en dan zo met een spuitje in de mond geven.

Hopen dat het lukt zo meteen :)

aangepast door evy
Link naar reactie
Delen op andere sites

Flappie heeft vanacht een beetje gegeten dus ook een beetje medicijnen maar dus helemaal niet alles, nu heb ik vanmorgen opnieuw gemengd met zijn biks maar nu eet hij helemaal niets meer. Water drinkt hij zo goed als niet en hij heeft vanacht ook niets geplast. Hij voelt zich ook helemaal niet beter, ligt nog steeds de hele tijd in zijn hok. Wat moet ik nu doen? Opnieuw naar de DA bellen of nog even afwachten tot straks.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat je kunt doen, is zijn favoriete kruid nemen, vers, en de druppels daarop doen. Tijm werkt bij mij het best. Moet je wel een flinke

dot nemen zodat de druppels als een dressing werken. Dat eten ze bij mij altijd meteen helemaal op.

Het klinkt of je konijn zich helemaal niet lekker voelt. Dat kan heel snel heel erg mis gaan, daarom zou ik zelf toch weer naar de

dierenarts gaan. Misschien kunnen ze hem een dagje opnemen dat ze daar zijn medicijnen geven. Dit weer helpt natuurlijk ook niet.

Hij zal wel vocht toegediend krijgen dan en een middel voor zijn darmen. Zelf kun je zo niet veel voor hem doen. Ik weet hoe

machteloos het kan voelen als je met een ziek konijn zit wat niet wil eten en dus ook zijn medicijnen niet wil, heel vervelend.

Bel de dierenarts in ieder geval op om te kijken of hij hem op kan nemen, als hij in shock raakt door de koorts, kun je hem zelf

niet helpen en zal hij sterven. En er is haast bij. Nou veel sterkte, hoop dat hij het redt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

net terug van de dierenarts. Ik heb hem moeten achterlaten en dan ging zij hem zijn medicijntjes geven en nog iets extra maar weet niet meer wat dat was. Ze heeft ook geprobeerd hem wat water te geven door een naaldloze spuit en dat nam hij toch redelijk goed aan. Ze zei dat ik me niet al teveel zorgen moest maken omdat ik er toch goed op tijd bij was en zij dus snel kan ingrijpen. Zolang alles goed gaat belt ze me morgenvroeg en dan weet ik meer. Ik mag ook altijd zelf eens bellen vanavond ofzo om eens te informeren hoe het gaat.

aangepast door evy
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het zelf altijd zo vreselijk als ze ziek zijn.. Ik heb ze hier 4 weken lang moeten dwangvoeren en medicijnen geven. Ik was echt kapot toen ze eindelijk weer opknapten. Ik was/ben dan ook vooral kapot van de bezorgdheid, emoties en stress..

Ik hoop dan ook dat jouw konijntje er snel weer 100% bovenop komt.

Welk antibioticum kreeg je konijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kwa omschrijving...lijkt dit wel haken op de kiezen...ik hoop dat je da hem ook infuus geeft, daar knappen ze snel van op.

Normaal als een konijn echt niet meer slikt zit ie wel in de laatste fase van zijn leven.

waar baseer je dit op Cindy? Dat het konijn zijn medicijnen niet vrijwillig doorslikt? Max is niet moeilijk met medicijnen, maar die slikt ze ook echt niet vrijwillig door hoor. (heb nu het geluk dat hij de medicijnen die hij elke dag krijgt lekker vind en ze met trovet of care+ brokjes eet die ik als snoepjes gebruik. met de metacam werkt dit, maar met carprofen kan ik dit echt vergeten)

Dat het konijn zijn voer neit meer wil eten kan ook komen doordat er vieze medcijnen op zitten. Als jouw brokjes ineens heel vies smaken, zou jij ze dan nog blij opeten? Dat hij ook bijna neit drinkt kan ook komen doordat hij minder eet. Van biks krijgen ze dorst en gaan ze meer drinken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

misschien heb je hier nog wat aan als hij terug is of voor een volgende keer.

Op dit filmpje zie je hoe ik mijn konijnen medicatie geef of dwangvoer. op deze manier lukt het eigenlijk altijd bij mij, zolang je de spuit mar goed ver in het mondje stopt(dus echt achter op de tong spuiten)

>http://www.youtube.com/watch?v=pB4Z2V_3Yo0

Link naar reactie
Delen op andere sites

sorry voor de late reactie maar het was nogal druk vandaag. De DA had vanmorgen gebeld dat alles goed met hem ging en dat ik hem mocht gaan halen. Toen hij hier kwam zag je ook meteen de verbetering, hij hupste mij weer overal achterna. Hij eet en drinkt ook terug. Biks nog niet zoveel maar dan krijgt hij gewoon wat meer groenvoer. (denk dat hij bang is dat er nog medicijntjes opzitten ofzo hihi) Zijn keuteltjes zijn nog wat aan de kleine kant maar al veel beter als in het begin. Over een dag of 2 zouden ze terug normaal moeten zijn. De DA heeft mij ineens ook voor gedaan hoe ik hem zijn medicijntjes nu moet geven zodat hij wel slikt, blijkbaar zat mijn spuitje nog steeds niet ver genoeg in zijn mondje (toch bedankt voor het filmpje). Heb dan net zelf geprobeerd zijn medicijntjes te geven en bah dat vond hij vies maar hij heeft ze dit keer wel mooi doorgeslikt. Heb blijkbaar een goed vechtertje.

Om nog even terug te komen op de vraag van de antibiotica: ik denk dat het redex of redent is, iets wat ze honden ook geven. (kan de helft niet lezen, daar plakt een sticker over).

Link naar reactie
Delen op andere sites

De juiste naam is Xeden van het antibiotica. Ik wist niet eens dat er ab bestond speciaal voor konijnen? de hoeveelheid dat ik moet geven is natuurlijk wel aangepast aan het konijn. ik heb ze toch ergens gevonden op internet onder konijnkundige dierenartsen en ze weet er eigenlijk ook echt wel heel van in vergelijking met mijn vorige DA kan zij wel overal op antwoorden dus heb niet echt het gevoel dat ik bij een verkeerde DA zit :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .