Ga naar inhoud

Suikerziekte bij konijnen


Mysterymeis

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

Een tijd geleden heb ik ooit beloofd iets over suikerziekte neer te planten en belofte maakt schuld. Dus hier een mail met tekst van mij over suikerziekte bij konijnen.

"Een hoge bloedsuikerwaarde duidt op suikerziekte. De glucose die het lichaam opneemt (in de darm) komt met hulp van insuline op de juiste plek terecht: in de lichaamscellen. (Insuline wordt gemaakt in de eilandjes van Langerhans die gelegen zijn in de de alvleesklier) Als er te weinig insuline wordt gemaakt komt de glucose niet in de cellen maar hoopt het zich op in het bloed. Vandaar die hoge waarde. Teveel suikers in het bloed worden via de nieren afgescheiden met de urine.

Symptomen van suikerziekte zijn oa veel drinken (veel plassen) en vermagering. Het kan uiteindelijk leiden tot nierfalen. Ik neem aan doordat de nieren steeds hard moeten werken om de suiker af te scheiden. Het lijkt me dat de nieren hun werk niet goed kunnen doen als ze zo druk zijn met het afscheiden van al die suikers in het bloed en de rest van het lichaam zal ook niet meer goed functioneren omdat de cellen niet over voldoende glucose kunnen beschikken! Dat zal dan de reden van vermagering zijn. (Note: Maryo zegt vermagering door de ziekte) Belangrijk is dat de suikerspiegel in het bloed constant blijft, dan gaan de nieren weer doen wat ze horen te doen. Dit bereik je door gelijkmatig te eten. Mensen krijgen dan een diëet voorgeschoteld maar dat kan met konijnen niet. Dus is de oplossing hooi en groen voeren zodat een konijn de hele dag door honger heeft maw: de hele dag door steeds wat eet! Door het regelmatige eten wordt de bloedsuikerspiegel constant. De vermagering zou dan langzaam maar zeker moeten verminderen. Een voordeel van dit menu voor een konijn is ook nog eens dat het erg vezelrijk is zodat de darmen lekker snel werken. Dat helpt om wat sneller op gewicht te komen.

Wanneer een konijn goed reageert op deze 'therapie' kun je proberen om wat biks te voeren als je dat persee wilt maar dan zou je aan elk uur een korrel moeten denken ofzo om het constante eetpatroon niet in de war te brengen! Misschien kan het ook om de 2 of 3 uur maar dat is een kwestie van proberen en overleggen met de da. Je loopt het risico dat je alles weer verstoort dan.. Konijnen kunnen heel goed leven zonder biks zolang je maar heel gevarieerd groenvoer geeft en zorgt dat het hooi van goede kwaliteit is. Dat een konijn weer zindelijk wordt op zo'n nieuw menu is logisch. Dit komt omdat hij minder drinkt en omdat de nieren hun werk weer goed kunnen doen. (Blaas- en nierproblemen bij konijnen gaan eigenlijk altijd gepaard met onzindelijkheid)."

Bronnen: Maryo van den Berg

Sylvia's Kattensite

Tekst: Lies

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoi ik heb even een kleine vraag alleja bemerking. Suikerziekte hoeft niet altijd gepaard te gaan met mager zijn hoor. In tegendeel net als bij mensen kan je nijn ook erg veel overgewicht hebben door suikerziekte.Er betaan namelijk twee grote onderverdelingen. Je kan suikertekort hebben en suikerteveel. Beide vallen onder de noemer suikerziekte en beide hebben dus als oorzaak dat er iets fout gaat bij het opnemen van de juiste suikers in het bloed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later...

Ook ik heb een konijn met suikerziekte (althans mijn vermoeden). Mijn konijn Djura red het in onze konijnen knuffelhoek niet om op gewicht te blijven. Ze krijgen daar 1 x per dag biks en wat hard brood en smiddags een flinke groente ronde. Toch bleef ze in de groep maar afvallen.

Zit ze gewoon in een hok apart, krijgt ze dus regelmatig voer (kan dit op haar gemak opeten zonder dat andere konijnen mee eten) en komt dat wel prima aan.

In de konijnengroep zakte haar gewicht tot 900 gram (dit moet 1500 min zijn) . In een hok apart komt ze wel weer op haar streefgewicht en gaat eigelijk alles prima.

Ze drinkt ontzettend veel en ook eten gaat haar prima af. Vandaar dat dit mij liet denken aan suikerziekte. Het hok was dan echt heel snel erg nat!

Ik heb haar nu weer in een hok apart en ze zal niet meer in de groep komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .