Ga naar inhoud

voedster 6 jaar oud, mama tumor


Janneke

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

Ik lees al een tijd mee op het forum, waar ik al veel informatie heb opgedaan. Nu heb ik me uiteindelijk toch geregistreerd omdat ik met wat vragen zit.

Kootje is een voedster van ruim 5 jaar oud. Ik heb haar 23 maart uit de konijnopvang in Ridderkerk gehaald als maatje voor mijn ex-ram van 6 jaar. Ze is toen volledig gezond verklaard door de dierenarts van de opvang. Wel werd mij verteld dat ze in januari bij een eerste koppeling door een andere voedster in haar kop was gebeten, dit is toen gehecht en op een scheef bekje na heeft ze hier niets aan overgehouden.

Na een maand zag ik echter een witte vlek in haar rechter oog (de kant waar ze ook gebeten is). De dierenarts voelde onder het oog een verharding en de witte vlek zag er stabiel uit. Voor de zekerheid moest ik na een aantal weken terug voor controle, dat was vandaag. De vlek is niet veranderd en waarschijnlijk dus littekenweefsel. Hier ben ik dus wel over gerustgesteld echter toen ik bij de dierenarts was voelde ik een bult onder haar buik. Ze is geen knuffelkonijn dus ik had het eerder niet gevoeld. De dierenarts heeft uiteraard gelijk gekeken en vermoed dat het een mama tumor is. De bult is ook al open.

Ik heb nu een zalf meegekregen om de vliegen weg te houden en ik word vamniddag nog gebeld over een prijsopgave van een operatie en een datum.

Het is een heel verhaal geworden maar ik zit dus met de vraag, hoe groot is het risico dat een verder levendig, goed etend en spelend konijn van ruim 5 jaar oud zo'n operatie niet doorstaat? Ze gedraagt zich als een gezond konijn, in ieder geval niet anders dan 3 maanden terug en lijkt geen last te hebben van die bult, daarom voelt het nu dubbel om haar te laten opereren maar een open wond brengt ook weer risico's met zich mee. Ik zou graag advies van jullie hebben over wat jullie zouden doen en tips voor na een eventuele operatie.

Alvast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

welkom hier?

even een vraagje wat is een mama tumor?

in principe als ze goed eet etc, lijkt me het herstel wel goed te komen.

maaaar hoe zwaar is de operatie, wat is de overlevingskans etctec, dat is iets wat alleen de dierenarts je kan zeggen,

super dat je zo snel hebt gehandeld, hopen dat het helemaal goed komt,en je lang van je meisje mag genieten!!

veel succes!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat houd de operatie precies in? Wordt ze ook gecastreerd? Zo'n tumor is namelijk vaak ontstaan onder invloed van hormonen of zelfs primair in de baarmoeder.

Hoe is vastgesteld dat het om een mammatumor gaat? Is er een echo gedaan, weefsel afgenomen? Of alleen met de handen gevoeld?

Link naar reactie
Delen op andere sites

welkom hier?

even een vraagje wat is een mama tumor?

in principe als ze goed eet etc, lijkt me het herstel wel goed te komen.

maaaar hoe zwaar is de operatie, wat is de overlevingskans etctec, dat is iets wat alleen de dierenarts je kan zeggen,

super dat je zo snel hebt gehandeld, hopen dat het helemaal goed komt,en je lang van je meisje mag genieten!!

veel succes!!

Mamma is een ander woord voor borst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de snelle reacties!

Er is nog geen verder onderzoek gedaan behalve gevoeld. De bult is echter zo groot en hard dat het niet veel andere dingen dan een tumor kunnen zijn. Wanneer je de vacht opzij duwt is duidelijk te zien dat het open is maar er komt geen troep uit want de vacht is mooi schoon.

Toen ik haar uit de opvang haalde woog ze 2.1 kg nu nog 1.7 dus ze is wel afgevallen in bijna 3 maanden maar dat kan net zo goed zijn doordat ze meer ruimte en beweging heeft, denk ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren nog met de dierenarts gesproken, er zijn eigenlijk maar 2 opties:

1) Laten opereren, de tumor wordt dan verwijderd, ze zal niet gecastreerd worden want de dierenarts denkt dat dit te zwaar wordt voor haar, operatie kost ongeveer €140,-

2) Op dit moment blijven zalven tegen de vliegen (wat Kootje absoluut niet prettig vindt) en wanneer het niet meer gaat haar in laten slapen.

De tweede optie vind ik wel een hele harde en met een open wond durf ik niet goed de zomer met haar in, volgende week gaan de temperaturen alweer omhoog. Aan de andere kant ben ik bang dat als ik haar wel laat opereren de tumor weer snel terug zal komen, aangezien deze tumor er 3 maanden geleden ook niet zat volgend de dierenarts van de opvang.

Moeilijk om een keus te maken...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar als je haar niet castreert en de tumor zit primair in de baarmoeder, blijft ze kanker houden en heeft de operatie om die bult die je nu voelt geen zin.. Of er moet blijken dat er echt niks zit in de baarmoeder door middel van een echo, dan zou ik de operatie wel overwegen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .