Ga naar inhoud

sore hocks


Fibitje

Aanbevolen berichten

ik weet bijna zeker dat mijn konijntje sore hocks heeft, ik weet dat je dan naar de DA moet gaan, maar hoe ontstaan sore hocks precies en wat kan ik doen om het in de toekomst te voorkomen???

hij lijkt niet echt pijn te hebben.

alvast bedankt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zere hakjes (sore hocks, Pododermatitis): Het konijn heeft ontstekingen en soms abcessen of zweren aan de voetzolen. Ze kunnen ook open gaan en hevig gaan bloeden. Dit komt voor bij konijnen die voor de slachtindustrie gehouden worden op gaasbodems maar kan ook bij onze huisdierkonijnen voorkomen. Sommige konijnen zijn gevoelig voor harde ondergrond of krijgen er last van door een metalen onderbak in het hok. Een vochtige ondergrond kan ook verwondingen aan de zooltjes veroorzaken, die dan weer geïnfecteerd worden door bacteriën. Ook konijnen met te lange teennagels die daardoor in het voetbed ingroeien kunnen zere hakjes veroorzaken. Verder kunnen veel hard stampen, een verkeerde verdeling van het gewicht op de voetzolen en de vacht van je konijn een rol spelen. Sommige rassen zijn door hun vacht gevoeliger voor zere hakjes, o.a. rexen. Heeft je konijn last van zere hakjes breng dan een bezoek aan de dierenarts en zorg voor een schoon, droog hok met de juiste ondergrond. Paw-wax voor honden kan ook een uitkomst bieden. De was vormt een laagje dat beschermt en zorgt er ook voor dat er zich sneller een eetlaagje vormt i.p.v. de sore hocks. Een bezoek aan de dierenarts is ook noodzakelijk omdat er in sommige gevallen een antibiotica kuur noodzakelijk is. Ontsmetten is nodig, en vaak adviseert de dierenarts nog een zalf en soms het aanbrengen van een speciaal verband (bijv. vetrap).

Hier staat het wel in:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Stenen ondergrond inderdaad en dan vooral bij zware konijnen.

Ik had het hier ook met een vlaamse reus van bijv. 7,5 kilo.

Zeker naar de dierenarts gaan vóór het zo ver is dat het kapot is.

Als het nog dicht is kun je evt. paw-wax bestellen, maar als het open is, is het hiervoor te laat.

Het is een langdurige zaak eer het weer over is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb vanochtend even gekeken, ik kon het niet echt goed zien en ik weet zeker dat er haar overheen zit. ik zag wel vaag een rood plekje, maar Joey bewoog zoveel dat ik het niet goec kon zien. kan het kloppen dat er haar overheen zit?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vergeet niet dat je bijna nooit aan konijnen ziet of ze ergens last van hebben (of het moet wel heel erg zijn natuurlijk). Ze hebben van nature het instinct dat ze niet mogen laten merken dat ze ergens last van hebben. Dus het feit dat ze gewoon doorlopen wil niet zoveel zeggen. Dan kunnen ze alsnog erg veel pijn hebben (waarmee ik niet wil zeggen dat dat bij jou zo is).

Wij hebben de sore hocks ingesmeerd met calendula zalf en inderdaad zachte bodembedekking. Er bestaat van dat cotton spul, heel zacht stro, en meer van dat soort dingen.Als je maar geen stro of zaagsel enzo gebruikt, want je kunt je voorstellen dat dat zeer doet als de huid stuk is.

Succes,

Sander.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .