Ga naar inhoud

Hoe lang nog doorgaan met Bo?


Leonie85

Aanbevolen berichten

Hoi,

Bo is al een jaar aan het kwakkelen met haar gezondheid. Ze is een inteelt konijntje en is altijd ook wat mager gebleven.

Een jaar geleden begon ze met niezen en toen heb ik een ab kuurtje gehad voor de voorste luchtwegen. Dit hielp niet en toen heb ik nog een ab kuurtje gekregen die wat dieper werkte. Deze hielp ook niet.

Toen heb ik een tijd gekeken of ze niet alllergisch is voor iets, stro weg gelaten, ander hooi, aubiose ipv vlas, maar niets hielp. Ze was niet echt ziek, maar af en toe hoorde ik haar nog niezen.

Totdat ik een paar maanden geleden zag dat ze heel knijpend ademde.

Toen ben ik weer naar de DA gegaan, weer ab kuurtje gehad die ook lager in de luchtwegen helpt, maar weer geen verbetering.

De DA dacht aan astma en is daarover gaan bellen met Utrecht en naar Duitsland. Dan zou ze misschien een puffertje kunnen krijgen.

Voor de zekerheid heeft de DA een rontgenfoto laten maken en daar schrok ze erg van.

ong 50% van Bo haar longen werkt niet meer door een vaste substantie, waarschijnlijk pus, kon ook een tumor zijn, maar is heel zeldzaam bij konijnen.

De DA is er van overtuigd dat het Pasteurella is.

Dus weer aan de AB, maar weer geeen verbetering.

Daarna heeft ze een penicilline gegeven die goed werkt bij abcessen, maar kon wel haar nieren beschadigen. Deze mocht ik haar ook maar 1 keer in de 3 dagen geven ipv elke dag.

Hierna zag ik eindelijk een beetje verbetering, ze haalde minder zwaar knijpend adem.

Toen heb ik gister weer penicilline gehaald, alleen was dit een andere, dit is Baytril en doorzichtig en die andere was wit.

Heb het nog aan de assistent gemeld, maar ze zei dat deze sterker is dan die andere.

Ik heb haar gister weer gegeven en hoop dat deze net zo goed werkt.

Maar ik heb de hoop eigenlijk al een beetje opgegeven dat ze ooit beter wordt.

Moet ik haar dan laten inslapen? of nog even wachten?

Want aan haar gedrag merk je niks, ze ademt alleen zwaar.

Ze ziet er gelukkig uit, ligt lekker naast Smokey, zijn elkaar lekker aan het wassen enzo, ze eet en drinkt goed.

Vind dit zo moeilijk:beurk:

Groetjes,

Leonie

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat heftig allemaal :(

Als ze verder een blij konijntje is zou ik haar zeker niet in laten slapen..

Maar ja, ik gok dat je wel haar hele leven lang aan de medicijnen moeten blijven.

Die afweging moet je zelf maken.

Maar zolang ze niet stil in een hoekje zit, ongelukkig en met pijn zou ik haar niet in laten slapen hoor!

Ook voor Smokey totaal niet leuk, als ze opeens dr maatje verliest!

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik ben het eens met marg.

een konijntje dat er nog gelukkig uitziet heeft zin om te leven. Ik zou het niet doen en nog afwachten.

De meeste nijntjes laten zelf wel merken wanneer het niet meer gaat.

Ik snap natuurlijk ook wel dat bezoekjes aan de DA en medicijntjes dat dat allemaal kostelijk is.

Het is een keuze die je zelf moet maken maar ik zou het nog niet doen, Bo is nog blij en laten inslapen is een pijnlijk verlies voor jou en Smokey.

Ik hoop dat er toch nog beterschap komt voor Bo want na zoveel inspanningen om haar een goed leventje te geven zou het jammer zijn haar te moeten verliezen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben het ook eens met evy en Marg. Het eerste wat in mijn op kwam is dat het konijntje waarschijnlijk niet beter weet dan zo te moeten ademen, zeker als je ziet dat ze nog vrolijk is.. Daarbij eet ze nog gewoon goed..

Als een konijn niet meer vrolijk lijkt, niet meer eet en er geen beter vooruitzicht is voor het konijntje, dan pas zou ik hem/haar in laten slapen, maar dit is natuurlijk voor iedereen anders..

Sterkte met je beslissing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja idd daarom vind ik het ook zo moeilijk, maar de DA zei dat ik niet haar hele leven AB kan blijven geven.

Ik geef het nu via injecties onder de huid(heb paraveterinair diploma), omdat ze het in haar mond echt niet wilde (ws ook omdat ze al benauwd is) Dus maar duimen dat deze kuur beter helpt...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet dat het moeilijk is en de 2 andere dames hebben ook gelijk.

Maar je moet naar de kwaliteit van het leven voor je konijntje kijken.

Neem aan dat ze door de verstopping wel pijn heeft(hebben wij ook als we goed verkouden zijn of longontsteking of noem maar op)

Ik hoop voor je echt dat het goed komt en dat het aanslaat....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je had in mijn topic nog een paar vragen gesteld ivm dat mijn konijnen misschien ook snot hebben. Hier is het antwoord op je vragen:

Doxoral is een antibioticum.

De naam die Diergeneeskundigcentrum Groningen aan mij door gaf was Diploculine (ik weet niet of ik het goed schrijf). Het zouden dan injecties moeten zijn die de dierenarts om de 5 dagen moet geven. Er moet dan tussen de 40.000 en 42.000 eenheden per kilo lichaamsgewicht gegeven worden.

Let op! Ze vertelden mij uitdrukkelijk dat dit echt het uiterste middel is. Je moet eerst 1 of 2 andere antibiotica (2 weken per soort) gebruiken voordat je dit middel gaat proberen. Zij proberen eerst de antibiotica: Enofloxoral en Silvatrim (nogmaals: ik weet niet of ik deze namen goed schrijf).

Hier heb je hun site nog: http://www.diergeneeskundigcentrum.nl/ziekten-konijn/besmettelijk-snot.html . Die mensen lijken er echt veel vanaf te weten, je kan ze eens bellen voor advies of als je in de buurt woont langs gaan.. Ze staan alleen niet op de kkda lijst op deze site, maar volgens mij wel op een andere site.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou met je verhaal eens naar het Wilhelminapark in Utrecht gaan (mailen). Misschien dat die een idee hebben?

ja misschien, maar heb ze in het begin al een keer gemailed en mijn DA heeft gebeld toen over dat het misschien astma kon zijn, dus ik denk dat mijn DA alles doet wat kan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

zo heb al antwoord terug, das snel!

"Je kunt zeker duplocilline proberen of dit zelfs combineren met metronidazol = flagyl. om de bacterien met een ander antibioticum te beschieten"

dus daar kan ik na deze kuur nog naar vragen, mocht dat nodig zijn

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

ben 2 weken geleden bij de da geweest en ze is zo opgeknapt dat ik met de medicijnen kon stoppen.

de da vond het echt een "wonderkonijn" want ze had niet verwacht dat ze beter zou worden. ze vond het ook geweldig dat ik zo volhardend was.

die 2 anti-biotica tegelijk heeft dus geholpen!

ben echt zo blij!

nu hopen dat het niet meer zo erg wordt...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .