Ga naar inhoud

Brokjes beu?


Umbrae_

Aanbevolen berichten

Mijn Bas krijgt 2x daags een kleine portie Aveve Select. De laatste dagen echter laat hij een groot deel van zijn brokjes vaak liggen. Zou hij ze beu zijn en kan overschakelen op andere voeding dan helpen?

Hooi en groenten eet hij wel nog goed, is het dan noodzakelijk dat hij daarnaast ook goed brokjes eet?

Vandaag heb ik 's ochtends geen groenten gegeven (ik geef normaal 2x/dag), om te kijken of hij dan misschien meer droogvoer eet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zou ik dan eens moeten laten nakijken!

Maar het zou me verbazen gezien hij wel nog volop aan zijn wilgentakjes knaagt. Zijn groenvoer is ook altijd in 1-2-3 op en hooi knabbelen doet hij ook goed.

Kan ook de warmte van de afgelopen dagen er misschien iets mee te maken hebben dat hij minder zin heeft om te eten?

Als ik straks thuiskom van m'n werk en zijn brokjes zijn weer blijven liggen, zal ik zijn gebit in ieder geval eens laten controleren! :yes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij had wel wat van de brokjes gegeten, maar er lagen er nog behoorlijk veel in. Toen ik 'm er een paar uit de hand gaf, at hij die wel gretig op. Nu heb ik wel gemerkt dat zo goed als alle donkergroene brokjes opgegeten worden en de anderen niet.

Nochtans staat er op de zak dat de korrels op zich allemaal hetzelfde zijn, dat er niet meer kan geselecteerd worden. Blijkbaar dus toch niet helemaal waar? Bij Bessie (mijn voedster) merk ik ook dat die donkergroene er makkelijker ingaan dan de andere.

Hooi eet Bas dus wel nog, want zijn keutels van vandaag waren goed. Rond 18u heeft hij ook groenten gekregen en die heeft hij, net zoals anders, ook allemaal al op.

Daarstraks heb ik eens veel van die donkergroene brokjes gegeven, om te zien of zijn etensbakje dan wel meer slinkt. Mocht dat het geval zijn morgenvroeg, zal ik dus moeten overschakelen op ander voer. Anders zal het DA worden!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog een vraagje, haakjes op de tanden, krijgen ze dat niet als ze wat ouder zijn? Laatst las ik ergens dat dat probleem de kop kan opsteken vanaf de leeftijd van 1 jaar. Is dat ook zo?

Bas is nog geen half jaar oud, misschien toch ook wel een belangrijk gegeven :$

Van die donkergroene brokjes had hij nu wel wat meer gegeten, maar z'n bakje was nog steeds niet leeg. Hooi gaat met 5 sprieten tegelijk naar binnen!

Vanavond toch maar DA?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste,

We zien net je vraag over de brokjes van AVEVE Select. Hierbij nog wat informatie:

De samenstelling van de verschillende brokjes is identiek, enkel de kleuring is anders. Dus naast vorm of kleur kan er in principe nog een voorkeur zijn voor smaak (hoewel de smaak van een kleuring zeer beperkt is). Toch heeft een konijn niets tekort als hij enkel de groene brokjes zou opeten.

Het feit dat je konijn het nu pas laat liggen en voordien wel goed at, doet denken dat er een ander (recenter) probleem is.

De brokjes van select zijn extra hard gemaakt voor de tanden, dus het zou kunnen dat het konijn pijn heeft bij het eten en daardoor minder eet. Bij hooi, wilgentakken en groente zal dit minder pijn doen door het zachte materiaal. Een bezoek aan de dierenarts zal dus zekerheid geven. Zorg ondertussen voor voldoende hooi zodat je konijn zeker niet stopt met eten, want dat is vaak nefast.

Hopelijk helpt dit je al wat verder!

Nog heel veel dierenplezier!

Vriendelijke groeten,

Sophia Van Asselberghs

AVEVE

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de reactie Aveve! :):goed:

Daarnet kwam ik thuis, de nijnen gaan checken en... Bas zijn kommetje met brokjes van vanmorgen was zo goed als leeg! :yes: Zelfs de niet-donkergroene waren opgegeten! :party:

Ik kijk het dus nog even aan, als er morgen toch weer verandering in zijn eetgedrag is, ga ik alsnog naar de DA.

Misschien heeft zijn inenting tegen myx van begin deze week bijgedragen aan zijn verminderde eetlust? Verder is hij nog altijd zijn super-enthousiaste en nieuwsgierige zelve, dus dat zit wel goed. Zijn gewicht is trouwens ook niet gedaald ofzo. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog even een update:

Deze namiddag nog enkele keren stilletjes gaan kijken (als Bas weet dat ik eraan kom, zet hij zich meteen aan z'n deurtje om in de tuin te lopen, vandaar dus stilletjes ;) ) en heb hem toch weer van zijn droogvoer zien eten! :)

Hopelijk blijft het dus zo gaan! :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .