Ga naar inhoud

Vraag over eten


knelsina

Aanbevolen berichten

heb een vraag (al gezocht maar kan het zo niet goed vinden)

we hebben een dwergkonijn en een vlaamse reus.

hoe veel voer moet ik ze geven.

dwerkonijn is 1,5 kilo en 8 maand

vlaamse reus is 3,5 kilo en 3 maand.

nu geef ik 2x 75 gram voer.

verder hooi en wat groente.

is dit genoeg of moet ik meer geven omdat de vlaamse reus nog jong is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je dwergkonijn is met 8 maanden ongeveer uitgegroeid dus dat gewicht moet je voor dat konijn aanhouden. Voor je Vlaam moet je het uiteindelijke gewicht aanhouden, dus niet wat het nu weegt. Als je gewone biks geeft is dit te weinig, als je ss geeft dan zou het wel kloppen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Normaal reken je voor gewone biks 25g per kilo lichaamsgewicht, dus 1,5 kg dwergkonijn en 6,5 (?) kg volwassen(*) vlaamse reus is dan samen: 8 kg X 25g = 200g biks voor de konijnen samen.

(*)Je mag altijd zoveel geven als het gewicht van de vlaamse reus zal worden, dus ookal weegt hij/zij nu nog maar 3,5 kg moet je toch het volwassengewicht nemen voor de berekening. Kan ook wel meer zijn dan 6,5 kg hoor, het zou makkelijk zijn moest je de gewichten van de ouders kennen, dat is meestal wel een aanwijzing van welk gewicht je mag verwachten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

oke bedankt.

ga dus maar wat meer geven.

Omdat de kinderen ook tussendoor graag wat willen geven.

en ik dus niet goed weet wat ja gras of groente.

heb ik bedacht om ze gewoon 2x 75a80 gram te geven gewone bix.

en heb SS gekocht dan zet ik een bakje in de keuken met 30 gram wat de kinderen extra kunnen geven.

vandaag gedaan en gaat heel goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

oke bedankt.

ga dus maar wat meer geven.

Omdat de kinderen ook tussendoor graag wat willen geven.

en ik dus niet goed weet wat ja gras of groente.

heb ik bedacht om ze gewoon 2x 75a80 gram te geven gewone bix.

en heb SS gekocht dan zet ik een bakje in de keuken met 30 gram wat de kinderen extra kunnen geven.

vandaag gedaan en gaat heel goed.

Goed idee kunnen ze meteen een goede band opbouwen met elkaar (de kinderen en je vlaampje bedoel ik)

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja dat weet ik met de groente en zo daarom kan ik de kinderen ook niet altijd dat laten geven.

elke middag krijgen ze een bakje groente (2a3 soorten) wat ik savond weer weg haal ook al is het nog niet op.

maar dat doe ik meer omdat ze anders snachts met het bakje gaan schuiven en dat maakt erg veel lawaai.

(bakje is van metaal)

smiddags ss voeren gaat helamaal top.

kinderen vinden het geweldig. elke week moet hier 1 van de kinderen voor de konijnen zorgen dus daar hoort nu smorgens ook een bakje ss vullen bij (en alles gaat op de weegschaal)

ik was alleen bang dat het dwergje te veel zou gaan eten, maar dat valt wel mee.

heb er vanmorgen even bij gestaan en hij eet een tijdje en gaat dan lekker tegen de ander aan zitten wachten toe ze klaar is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .