Ga naar inhoud

Konijn met huppelprobleem, juiste video


Griffel1977

Aanbevolen berichten

Wow dat ziet er heel raar uit zeg! Heeft ze dit altijd al?

Ze lijkt ook wat te slepen met haar benen. Ik zou haar toch eens na laten kijken door een konijnkundige dierenarts.

Ze heeft dit vanaf ze bij de cavia's op het gazon is gaan wonen. Ze is al door onze konijn kundige DA van de opvang nagekeken, alsook iemand die jarenlange ervaring heeft met EC konijnen. Vanavond heb ik een afspraak na spreekuur bij een andere konijn kundige DA.Heb dit filmpje al naar andere DA's gemaild, en niemand heeft dit ooit gezien...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een oud blind konijntje die ook 'loopt'. Het lijkt alsof ze onzeker zijn over waar ze overheen lopen. Maar het lijkt wel of Titi hele slappe achterpootjes heeft, wat de mijne niet heeft, want die trippelt echt net als een cavia.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat het een probleem is met de spieren in haar achterpoten. Die kunnen slecht ontwikkeld zijn, of er kan iets mis

zijn met de aansturing ervan. En dan denk je toch aan iets in de hersenen. Ze lijkt de voetjes wat naar binnen te draaien

terwijl ze loopt, het doet mij denken aan de mensen waar ik mee werkte, in de gehandicaptenzorg. Die hadden lichamelijke

beperkingen en motorische, dit ziet eruit als een motorisch probleem. Maar als je zegt dat het eerder niet zo was, dan zal

het wel niet komen door slecht ontwikkelde spieren (bijvoorbeeld in de baarmoeder misgegaan). Dus het klinkt erg naar

maar ik denk dat ze iets in haar hersenen heeft. Het kan ook zijn dat ze gewoon haar hoofd hard gestoten heeft en dat er

schade is die weer herstelt. Dat ze dus een kleine hersenbloeding heeft gehad bijvoorbeeld.

Maar dat is maar een gok hoor, ik denk even hardop zeg maar. Niemand heeft een idee wat het kan zijn, ik zou naar

Utrecht gaan denk ik, of ben je daar al geweest? Nou ja, als ze verder niet ziek is en levendig, lijkt het me dat je er niets

aan hoeft te doen. Ze redt zich verder prima. Alleen als je het echt wilt weten, dan denk ik dat je in Utrecht moet zijn.

Misschien gaat het wel weer over. Ik weet wel zeker dat ze het gedrag niet heeft overgenomen van cavia's, want dit is geen

natuurlijke beweging voor een konijn en dus zal ze die doen omdat ze niet anders kan. Als het alleen gedrag zou zijn, zou

ze ook wel eens gewoon hoppen. Iemand nadoen is even leuk, maar continue? Nou hoop dat ze niet nog ziek wordt ofzo,

succes ermee!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat het een probleem is met de spieren in haar achterpoten. Die kunnen slecht ontwikkeld zijn, of er kan iets mis

zijn met de aansturing ervan. En dan denk je toch aan iets in de hersenen. Ze lijkt de voetjes wat naar binnen te draaien

terwijl ze loopt, het doet mij denken aan de mensen waar ik mee werkte, in de gehandicaptenzorg. Die hadden lichamelijke

beperkingen en motorische, dit ziet eruit als een motorisch probleem. Maar als je zegt dat het eerder niet zo was, dan zal

het wel niet komen door slecht ontwikkelde spieren (bijvoorbeeld in de baarmoeder misgegaan). Dus het klinkt erg naar

maar ik denk dat ze iets in haar hersenen heeft. Het kan ook zijn dat ze gewoon haar hoofd hard gestoten heeft en dat er

schade is die weer herstelt. Dat ze dus een kleine hersenbloeding heeft gehad bijvoorbeeld.

Maar dat is maar een gok hoor, ik denk even hardop zeg maar. Niemand heeft een idee wat het kan zijn, ik zou naar

Utrecht gaan denk ik, of ben je daar al geweest? Nou ja, als ze verder niet ziek is en levendig, lijkt het me dat je er niets

aan hoeft te doen. Ze redt zich verder prima. Alleen als je het echt wilt weten, dan denk ik dat je in Utrecht moet zijn.

Misschien gaat het wel weer over. Ik weet wel zeker dat ze het gedrag niet heeft overgenomen van cavia's, want dit is geen

natuurlijke beweging voor een konijn en dus zal ze die doen omdat ze niet anders kan. Als het alleen gedrag zou zijn, zou

ze ook wel eens gewoon hoppen. Iemand nadoen is even leuk, maar continue? Nou hoop dat ze niet nog ziek wordt ofzo,

succes ermee!

Ben gisteren naar een andere DA geweest. En die denkt ook iets in de richting hiervan. Mss is het te wijten aan een enorme groeischeut. Titi is op 1 maand tijd verdubbelt van gewicht, aangezien ze dan ook nog eens uit een inteeltnestje komt.

We gaan nu een D-kuur geven 2X/week, 3 weken lang. Normaal moet ik na 10 dagen beterschap zien, zoniet, dan zoeken we toch verder en mss is Utrecht dan een optie!

Er is wél een probleem, Titi wordt deze week normaal geadopteerd..... Maar dat zal niet doorgaan, want ik wil haar probleem op de voet volgen!

Bedankt Dollie om luidop mee te denken :yes:!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Deze avond wordt er een röntgen gemaakt van Titi.

Ondertussentijds zijn we een vitamine D-kuur gestart.

De adoptie is niet doorgegaan wegens een te uitbundig kind, en het probleem van de huisvestiging vond ik niet oké!

Titi kon bij de adoptanten zelf niet gehuisvest worden, enkel bij de overbuur (familie die slachtkonijnen kweekt) of op een weide 5 minuutjes van de deur... Ik had daar helemaal géén goed gevoel bij, dus is de adoptie afgeblazen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Griffel, heb je ook met de DA iets besproken of je het mechanische deel kunt opvangen/zo forceren dat ze goed gaat lopen (hierbij kun je denken aan de manier van verbinden bij konijnen met een splayleg)? Ik ben benieuwd wat er uit de foto komt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sjaak loopt ook vaak, uit ouderdom waarschijnlijk. Maar hij zet wel altijd zijn poten recht onder zijn lijfje, niet met zo'n zwabbel er in.

Als een paard zo zou lopen (en ik weet dat dit bij mensen ook zo heet) zou ik denken aan ataxie, een verstoring in de zenuwen.

Mijn paard heeft ataxie gekregen door een ziekte die het zenuwstelsel aantastte en wij hebben haar er bovenop gekregen door het toedienen van vitamine B. Misschien ook nog een optie om te vragen aan de DA.

Ik weet dat je er eigenlijk niet om mag lachen, maar ze heeft toevallig geen biertje op? ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het lijkt inderdaad op een soort ataxie, ware het niet dat konijnen zo normaal niet lopen, dus het is meer dan alleen 'onhandigheid'. Alleen op basis van het filmpje dacht ik in eerste instantie aan een zenuwprobleem in de onderrug. Misschien toch een keer gevallen? En anders inderdaad een probleem in het zenuwstelsel zelf.

Ben benieuwd wat er uit de röntgen komt. Frustrerend dat je een konijn niet 'gewoon even' in de MRI scanner kan leggen hè... :s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op de röntgen was de skeletbouw volledig oké!

Volgende problemen worden niet uitgesloten trauma (eventueel door val ivm nieuw hok), spieren/zenuwenbegeleiding.

We zijn wel gestart met een behandeling voor E.C, om ook dit te kunnen uitsluiten!

Ik hou jullie op de hoogte!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik dacht direct aan een beklemde zenuw in de onderrug.. Mijn herder liep namelijk ook zo en bleek dus een beklemming te hebben dmv een heel klein haakje die vergroeit was (die daar dus neit hoorde). Bij bepaalde bewegingen haakte dat haakje in de zenuw. Nu (een paar jaar later) lijkt er niets meer aan de hand en loopt hij zo goed als normaal. Hij is wel al 11 jaar en het werd ontdekt toen hij 7 jaar was. Het begon ook vrijwel direct na een val. Hij heeft jaren lang pijnstilling gehad, een hogere dosis als normaal, maar is nu pijnvrij zonder pijnstilling.

Daarna schoot inderdaad EC door mijn hoofd, maar dan zou hij denk ik moeten slepen met zijn achterpoten ipv 'stappen'.

Vervolgens ging ik de berichten hier lezen en las ik dat hij met cavia's heeft samen gelopen en het dus sindsdien doet. Het kan zeker zo zijn dat hij het van de cavia's overgenomen heeft! Mijn poes huppelt net zoals konijnen sinds ze tussen de konijnen heeft gelopen en met de konijnen heeft gespeeld..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, dat is lastig met röntgenfoto's, daar kun je wel botten en in mindere mate wat spier en orgaanweefsel op zien, maar niet echt zenuwen... Ik heb ook ooit uitstralingspijn naar mijn been gehad door een zenuwbeklemming in mijn rug, maar op de röntgen was niks te zien. Zoals ik al zei: balen dat je het konijn niet even voor een MRI scan kan sturen... daar zou je het wel op kunnen zien.

Ik kan me voorstellen dat het konijntje gedrag van de cavia's overneemt, maar dat hij bij andere konijnen (en doordat haar bouw er niet voor geschikt is) toch weer snel gaat lopen zoals het moet.

Dus iets geven wat goed is voor het centrale zenuwstelsel is een idee, (misschien vit B zoals S&F zei of steroïden) verder kan je een tijdje pijnstilling proberen, om uit te sluiten of het daardoor komt, en je kan behandelen voor EC om te zien of dat verschil maakt.. Verder weet ik het ook niet.

Succes ermee en hou ons op de hoogte!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .