Ga naar inhoud

konijn met plakpoep die geen hooi wil eten


jolanda1965

Aanbevolen berichten

mijn konijn heeft elke keer plakpoep, nu weet ik dat een paar dagen op water en hooi goed kan helpen, maar ze eet geen hooi, dus ze eet eigenlijk niks dan

vorige keer dat ik het probeerde kreeg ze gelijk een verstopping , dus op water en hooi is niet zo een optie

nu heeft ze met die verstopping metocloral gehad en daarna is de plakpoep weer begonnen, kan het daarmee te maken hebben

ik word hier wel een beetje moedeloos van

Link naar reactie
Delen op andere sites

nee ze heeft normaal weinig last van plakpoep alleen met andijvie of andere nieuwe dingen, ze kreeg de laatste paar dagen haar gewone biks en alleen wat hooi maar misschien gaat het morgen beter, ik maak me alleen zorgen dat ze helemaal niks eet nu, hooi laat ze gewoon liggen

Link naar reactie
Delen op andere sites

welnee ze is gewoon heel vervelend met hooi, ss moet ze ook niet, terwijl de meeste konijnen dat heerlijk vinden, geef haar nu toch maar iets biks en piepkleine stukjes brood voordat de boel stil komt te liggen

oh wat kunnen ze toch eigenwijs zijn, maar ik denk misschien is er iemand met een goede tip

ik ga wel even hooithee maken

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zat erover na te denken want ik heb ook zo'n konijn die weinig hooi eet. Ik had daarvoor een idee: je knipt gewoon hooi

met een schaar in kleine stukjes van 1 cm ofzo, en die meng je door de biks. Doe je gewoon half om half. Dan moeten ze

wel hooi binnen krijgen. Ik had nog een idee maar dat is wat bewerkelijker. Je kunt biks wellen in warm water, en er een

papje van maken. Dan meng je door dat papje klein geknipte stukjes hooi, half om half. Dan doe je plastic handschoenen

aan en kneed van het papje met de hooi erdoor, weer nieuwe biks. Dus staafjes, mogen wel wat groter zijn dan gewone biks.

En dan laat je die drogen op een rekje. Zal wel een dag duren denk ik. Is wel iets wat ik zelf nog niet geprobeerd heb.

Nou hoop dat je er wat aan hebt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Irritant die plakpoep!! had ook zo'n konijn. Van iemand over genomen, voerde verkeerde voer en geen hooi! Na veel konten wassen en ondertussen laten wennen aan science selective is ze er af gekomen. Ze blijft echter nog wel een gevoelig konijn. Mag niet teveel "extra's". Ze eet nu ook hooi, heb hooi van de welkoop, kenner kruidenhooi. Vind ze heerlijk!

Mss kun je ook een keer kamillethee proberen als haar darmen weer zo van streek zijn. Kun je kopen bij de supermarkt, van Zonnatura. Goed laten trekken(moet "urinekleur" hebben ;-) ), en af laten koelen, als het lauw/koud is mag je het aan je konijn geven(in flesje of bakje). 1 van mijn andere konijn was tot 2x toe aan de diarree(jong konijn die nog aan nieuwe voeding moest wennen). Die vond de thee heerlijk! Daarnaast ook 24 uur alleen op water en hooi gezet. Daarna was het over. Moet er wel bij zeggen dat je na die 24u (of mss langer), de brokjes heel langzaam weer moet opbouwen! Dus het is dan beter als je een paar keer per dag een klein beetje geeft. En ook de eerste week niks anders dan brokjes, hooi en water.

Kijk bij darmproblemen uit dat je konijn niet uitdroogt! Ookal zijn ze nog zo aan de diarree, dán drogen ze juist heel erg hard uit. Water is dan net zo belangrijk als hooi!! Geef naast de kamille-thee ook gewoon water, want sommige konijnen lusten geen thee, dan weet je in ieder geval zeker dat ze vocht binnen krijgt.

Heel veel succes!

aangepast door Dahlia
Link naar reactie
Delen op andere sites

PS; eet ze wel stro? of heeft ze dan niet als bodembedekking? Mijn konijnen eten dát namelijk ook. Dit zijn ook vezels. Wil natuurlijk niet zeggen dat ze geen hooi meer hoeft te hebben. Mss een idee om wat hooi door het stro te mengen, de meeste konijnen rotzooien wat af met het stro in hun hok, dan eet ze mss onbewust ook wat hooi. Wel hooi blijven aabieden in een hooibal of ruifje.

Ook een mogelijkheid; probeer er iets leuks mee te doen; prop een wc-rol vol met hooi, mss gaat ze daar wel mee spelen en eet ze het hooi op.

aangepast door Dahlia
Link naar reactie
Delen op andere sites

gisteren begon ze weer een beetje aan haar hooibal dus er is nog hoop, ik denk dat de hele boel behoorlijk van slag is geweest na haar verstopping en dat ze nu weer een beetje een normaal eetpatroon gaat krijgen, ze eet nu ook wat ss gemengd door haar biks dus dat is ook wel positief, dat is natuurlijk ook weer voer met meer vezels

maar ze heeft geen stro als bodembedekking, omdat ze zo abonormaal langharig is dus alles draait in haar vacht vast, maar kan het misschien wel eens proberen

maar hooi in de wc rol heb ik al geprobeerd maar ze eet zoveel karton op dus dat vind ik een beetje eng

zat net wel te denken dat ze van die hooistaafjes hadden bij c1000 misschien ga ik die eens proberen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Jolanda,

goed dat ze toch beetje hooi begint te eten! Ja, stro is idd niet zo'n goed idee met een langharig konijn. Mijn konijn die dus last had (en soms nog heeft) van plakpoep heeft ook lang haar, tenminste, rond de kop, de borst en de kont. Ik knip het haar rond de kont gewoon weg. Dan blijft er zo min mogelijk poep in plakken. Het helpt wel. En als ze dan weer eens een vieze kont heeft hang ik haar in een bakje met warm water + babyshampoo, even wassen, afdrogen en klaar! Wonder boven wonder laat ze het nog toe ook. Toevallig 2 andere konijnen van mij ook. Moet je altijd maar afwachten wat ze er van vinden als je ze in bad stopt, haha!

Link naar reactie
Delen op andere sites

toevallig had ik dat van de week gedaan , in een lauw badje, dacht ze zal wel overspannen worden maar nee het viel reuze mee

maar het gaat aardig goed hoor, wel op aanraden van de da alleen ss voeren als ze helemaal goed is en de rest een tijdje achterwege laten

volgens de da komt er volgende maand nieuw voer op de markt voor konijnen met dit soort darmproblemen dus daar ga ik dan ook maar eens achteraan, het blijft vervelend die plakpoep , zowel voor haar als voor ons

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, dacht ik ook, dat mijn konijnen overspannen zouden worden, maar ze gaven geen kik! Ik zet het bakje water in de gootsteen, is lekker makkelijk werken. En als ze dan toch gaan spartelen ist niet zo heel erg als het nat wordt.

Idd heel vervelend, al het werk wat je er steeds mee hebt, spreek uit ervaring. Ik roep weleens: "heb je geen kids, dan wel konijnen!"

Mijn konijn ziet me nu wel als de boeman, zodra ik haar uit de kooi wil halen(al is niet eens voor wassen of controle) begint ze uitzinnig te piepen en te grommen, zelfs aanvallen als ze echt uit haar hum is! maar ze is donderdag gesteriliseerd, hopelijk heeft ze dan in ieder geval minder last van haar hormoontjes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .