Ga naar inhoud

Opvang-nijn met middenoorontsteking.


Vaantje

Aanbevolen berichten

Zojuist is er een dwerg konijntje bij mij in de opvang binnengebracht. De Dierenambulance heeft deze opgehaald bij een dierenarts die aangaf dat het konijn naar de opvang kon. Het konijn is daar sinds 26-05 geweest en behandeld.

Konijn (heeft nog geen naam en ook op geslacht is nog niet gekeken) houdt het koppie afwijkend naar rechts. Zo erg dat zodra je het konijn op de rechterzij neer legt deze dan tot rust kan komen. Als het konijn dan probeert te lopen of te staan rolt hij/zij om. De da gaf aan dat het een middenoorontsteking is.

Voor nu heb ik medicatie meegekregen. Antibiotica Enrofloxoral Drops, deze moet 2x daags 0.45ml gegeven worden. Ook heb ik vloeibare Panacur susp 2,5% en deze moet 1x daags 0.7ml gegeven worden. Behandeling tegen E. Cuniculi wordt er aangegeven.

Het is nog een jong beestje en mooi. Ik hoop dat hij/zij er boven op komt.

Zijn er BB'ers die hier ervaring mee hebben? Ook met de E.Cuniculi?

Hier foto's van het konijn:

vaantje-albums-opvang-picture45706-hier-probeert-konijn-op-staan.jpg

vaantje-albums-opvang-picture45705-rust.jpg

vaantje-albums-opvang-picture45704-koppie-scheef-liggend.jpg

aangepast door Vaantje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ons konijntje Bo heeft een middenoorontsteking gehad maar was er niet zo aan toe en heeft hele andere medicijnen gekregen. Weet je dus zeker dat het een middenoorontsteking is? Bo zijn kopje zakte steeds een beetje weg naar rechts omdat hij geen evenwicht had en duizelig was maar dit corrigeerde hijzelf. Ook liep Bo rondjes achter zijn eigen staart aan en draaide zijn ogen nog rondjes als je hem vast hield zodat hij die rondjes niet meer liep. Dit zijn namelijk hele andere symptonen dan die jij vertelt maar dit zijn natuurlijk alleen mijn ervaringen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Roxanne van der Velden: Volgens de da is het een middenoorontsteking. De Panacur susp 2,5% is tegen E. Cuniculi. Zodra die dit konijntje probeert te staan/lopen rolt hij/zij dus om naar rechts toe. Als je het konijn vastpakt en met de rechterzijde tegen je lichaam of tegen iets anders aan legt, dan blijft deze rustig liggen. De ogen staan dan nog wel naar boven gericht maar worden snel rustig.

Gelukkig eet het konijn wel brokjes en stukjes sla (om vocht binnen te krijgen, drinken gaat nog niet.) Verder lijkt het konijn wel bewust van de omgeving. Toen 1 van mijn honden voor bij kwam, begon het konijn te snuffelen..

Wat voor medicatie heeft Bo gehad.?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb thuis even gezocht maar kan helaas de namen niet meer vinden. Ik weet wel dat Bo Pijnstilling en antibiotica kreeg. De pijnstilling moesten we 5 dagen geven dat was 0,05 ml en de antibiotica zo rond de 3 weken en daar 0,8 ml van. Wij hebben geen Panacur gekregen omdat dat inderdaad voor E.Cuniculi was en Bo dat zeker weten niet had.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb op een andere manier ervaringen met EC & oorontstekingen (weet alleen niet of *Pumbaa* nu een binnen- of middenoor heeft gehad, haal deze altijd door de war...)

Ik heb verhalen gehoord dat konijnen hier goed van kunnen genezen, maar dat het hoofdje wel iets scheef kan blijven staan.

Heel goed dat het behandeld wordt voor EC & Panacur krijgt :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het lijkt inderdaad heel erg op EC, met het rollen en hoe zijn oogjes staan enzo (weet niet of een konijn met middenoorontsteking precies diezelfde symptomen vertoont...)

Mijn konijntje heeft het ook gehad, zo erg dat ze alleen maar kon liggen omdat ze anders ging rollen. 4 weken medicijnen gehad en op een bepaald moment begon ze opeens weer rond te lopen. Nu huppelt ze weer vrolijk buiten, met een kopje wat maar ietwat naar links staat.

Ik weet niet of je advies vraagt ofzo, maar geduld is belangrijk, en rust. Verder hopen dat het beestje goed blijft eten en drinken en anders dwangvoeren. En zorgen dat het genoeg vitamientjes binnenkrijgt :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijntje had dit ook (niet zo extreem:O ), ze zeiden middenoorontsteking, maar nu blijkt ze EC te hebben na meerdere verschijnselen. Goed dat ie ook wordt behandeld met Panacur! Zorgen dat de weerstand oke blijft en verder kan je geloof ik niet veel meer doen dan wachten op resultaat. Misschien kan je wel om de week een foto maken om voor jezelf beter te kunnen vergelijken of ie vooruit gaat of achteruit... Succes !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .