Ga naar inhoud

Mestkorrel


Music

Aanbevolen berichten

Hallo konijnenliefhebbers :)

Mijn hangoortje is te dik. Maar lust geen biks of alles wat goed is. Ze laat het dan écht staan. Nu heb ik er twee vlaamse reusjes bij. Zij krijgen mestkorrel als eten. Ik heb mijn hangoortje pepper is een paar van die korreltjes gegeven. Dat eet ze wel! Maar nu is mijn vraag, maakt die mestkorrel niet juist dik? We hebben het voor de reusjes zodat ze juist lekker groot worden.

En ik heb pepper nu op dieet, ze krijgt hooi, gras, witlof, (geen sla ivm bacterie), wortel, en sinds vandaag probeer ik courgette. Maar dat wil ze eigenlijk allemaal niet meer. Gras vindt ze nog wel lekker, en als het móet witlof. Hebben jullie tips?

Groetjes Music!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is mestvoer niet bedoeld om konijnen zo snel mogelijk vet te mesten voor de slacht? Het lijkt me dan niet de meest gezonde korrel.

Dat was ook mijn eerste gedachte.

Ik heb het opgezocht via google, en ja hoor mestkorrels zijn voor mestkonijnen (slachtkonijnen)

Lijkt mij niet de meest geschikte voeding voor een konijn dat te dik is.

Of voor konijnen die als huisdier gehouden worden in het algemeen, het doel van die korrels is om konijnen in zo kort mogelijke tijd zo zwaar mogelijk te krijgen, puur op winst uit.

Mestkorrels zijn niet genoeg uitgebalanceerd om je konijn een lang en gelukkig leven te geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De mestkorrel is inderdaad een slachtkorrel. Dit is niet echt geschikt voor een huiskonijn ook al worden ze groot. Een mestkorrel bevat een erg hoog eiwit gehalte, zodat slachtkonijn snel groeien. Dit is niet in het belang van het beestje maar in het belang van de slager.

Als je toch biks van de welkoop wilt kun je het beste de gewone konijnenkorrel van Kenner (met het gele label) pakken. Dit is ook een betaalbare biks maar van veel betere samenstelling.

Wat betreft je andere konijntje. Heb je al eens naar haar kiezen laten kijken? Vaak als ze bepaalde dingen niet meer willen eten die ze eerst wel aten is er zoiets aan de hand. Echter heb ik nog nooit van een konijn gehoord dat geen biks lust. Het kan zijn dat ze een bepaald merk niet zo lekker vinden (hopefarms en Bunny basics T schijnt niet heeeeeel erg lekker te zijn, toch wordt het wel goed gegeten) maar er is altijd wel een korrel die ze wel lusten.

Hoeveel voer je? Ook onbeperkt voer verstrekken geeft vaak kieskeurige konijnen of konijnen die niet enthausiast reageren op voer. Aangezien je konijn te dik is vermoed ik dat je ook onbeperkt voert.

En echt, een konijn laat zich niet zomaar verhongeren. Als ze weet dat ze dat lekkere voer toch wel weer krijgt zal ze inderdaad wachten op nieuw voer. Maar geef jij een beperkte hoeveelheid biks (20 tot 25 gram per kg gezond volwassen gewicht) en daarnaast voldoende hooi zal hij het wel eten.

Om je konijn er aan te laten wennen kun je rustig overstappen. Je mengt het nieuwe voer door het oude voer en dan steeds minder van het oude voer. Dat ze biks gaat eten is neit alleen belangrijk voor haar gewicht, maar ook voor de voedingsstoffen. In het gemengde voer zit de voeding juist in de korrel. Al het andere is lekker, maar bevat geen broodnodige voedingsstoffen. Je gaat dus op een gegeven moment tekorten krijgen.

Maar zeker als je een verandering in het eetpatroon hebt gezien (bepaalde dingen niet meer willen eten) Laat dan het gebit eens goed bekijken door een goede dierenarts die verstand heeft van konijnen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijn kreeg van de vorige eigenaar paardenmeusli. Hij at verder niks en was moddervet.

Allereerst: veel beweging geven. Bij ons hield dat in dat Jopper geen voer kreeg uit een bakje, maar verspreid door de hele ren. Want anders liep hij geen pas.

De meusli was zoet en er zat van alles in wat hij lekker vond maar wat erg ongezond was. Hij weigerde biks te eten.

Mijn oplossing was om te mengen, en steeds minder van de meusli en meer van de eigen biks te geven. Groenten luste hij al helemaal niet. Dus begon in met een klein stukje appel, en toen daar een klein stukje wortel bij, en een stukje peterselie, en een stukje witlof. En vooral: niet te veel! Als ze maar genoeg hooi eten dan komt het wel goed. Dan blijven die darmen aan de gang en dan gaan ze vanzelf wel andere dingen eten. Want zoals Wupsie al zegt: als je teveel geeft kunnen ze kieskeurig worden. En dat worden ze ook als je te snel opgeeft. Jopper heeft hier ook best wel eens een dag geen brok gegeten. Jammer voor hem dan. Hij at hooi en hij kreeg lekkere dingen voorgeschoteld maar hij koos ervoor om koppig te zijn.

Uiteindelijk is Jopper helemaal verzot geraakt op gewone biks. Hij lust ook alle groenten.

En hij eet nog altijd enorme hoeveelheden hooi.

Maar je moet wel eerst uitsluiten dat het geen fysiek probleem is uiteraard!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Echt waar?! Nee ik ga ze natuurlijk niet slachten!! Ik heb het meegekregen van de boer, hij geeft het ook als ze groot zijn :O Bij mijn vorige reus zijn we na een jaar overgestapt op normaal voer, maar ik zal het niet aan mn kleintje geven :) Vandaag heeft ze lekker gras gegeten en wat hooi, dus gaat wel oke hoop ik :) Beweging krijgt ze wel, ze rent vaak door der hok heen wat erg groot is. Ook heeft ze een zandbak waar ze lekker graaft. Nu maar hopen dat ze gewoon afvalt :P bedankt voor alle tips!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Echt waar?! Nee ik ga ze natuurlijk niet slachten!! Ik heb het meegekregen van de boer, hij geeft het ook als ze groot zijn :O Bij mijn vorige reus zijn we na een jaar overgestapt op normaal voer, maar ik zal het niet aan mn kleintje geven :) Vandaag heeft ze lekker gras gegeten en wat hooi, dus gaat wel oke hoop ik :) Beweging krijgt ze wel, ze rent vaak door der hok heen wat erg groot is. Ook heeft ze een zandbak waar ze lekker graaft. Nu maar hopen dat ze gewoon afvalt :P bedankt voor alle tips!

*opgelucht*

Ik zou eigenlijk direct overstappen op beter voeder, omdat dit voeder is om ze in 3maanden goed vet te krijgen. Er zit een hoop rommel in omdat ze niet naar algemene gezonheid of lange levensduur kijken.

Wat zijn de geslachten? als je de ram(men) castreerd kunnen ze samen :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

*opgelucht*

Ik zou eigenlijk direct overstappen op beter voeder, omdat dit voeder is om ze in 3maanden goed vet te krijgen. Er zit een hoop rommel in omdat ze niet naar algemene gezonheid of lange levensduur kijken.

Wat zijn de geslachten? als je de ram(men) castreerd kunnen ze samen :)

Gewaagd advies Tao. want je vergeet toch wel een heel cruciaal woord in het geval van 2 rammen. en dat is vroeg. Als de rammen vroeg gecastreerd worden (dus zodra de balletjes zichtbaar zijn en voor ze puber gedrag vertonen en territoriaal worden) kunnen 2 rammen samen gehouden worden. Dit schijnt in het buitenland een veel voorkomende combinatie te zijn. Echter is het hier in nederland nog steeds zo dat ram voedster als ideale comninatie wordt gezien. Dit is ook het meest natuurlijk. En wat zit er nog meer in dat voer dan meer eiwitten volgens jou Tao?

Wat er mogelijk nog wel extra in kan zitten is een middel tegen cocidiose. Dit is niet goed om het standaard te geven, omdat het resistentie tegen antibiotica in de hand kan werken, maar het is dan echt niet heel erg als je de zak gewoon op voert. Er zit echt geen gif in zodat ze na 3 maanden zelf het loodje leggen en je ze zelf niet meer hoeft te slachten:p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gewaagd advies Tao. want je vergeet toch wel een heel cruciaal woord in het geval van 2 rammen. en dat is vroeg. Als de rammen vroeg gecastreerd worden (dus zodra de balletjes zichtbaar zijn en voor ze puber gedrag vertonen en territoriaal worden) kunnen 2 rammen samen gehouden worden. Dit schijnt in het buitenland een veel voorkomende combinatie te zijn. Echter is het hier in nederland nog steeds zo dat ram voedster als ideale comninatie wordt gezien. Dit is ook het meest natuurlijk. En wat zit er nog meer in dat voer dan meer eiwitten volgens jou Tao?

Wat er mogelijk nog wel extra in kan zitten is een middel tegen cocidiose. Dit is niet goed om het standaard te geven, omdat het resistentie tegen antibiotica in de hand kan werken, maar het is dan echt niet heel erg als je de zak gewoon op voert. Er zit echt geen gif in zodat ze na 3 maanden zelf het loodje leggen en je ze zelf niet meer hoeft te slachten:p

ja was ik even vergeten sorry.

Er zit echt veel calcium in mestkorrel, evenals suikers en andere slechte dingen, die je liever niet wil geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

heb jij de analyse van de mestkorrel van kenner van't land dan? Elk merk mestkorrel heeft zijn eigen samenstelling. Ik wil de samenstelling van die jij op gezocht heb wel zien. Dan vergelijk ik of de TS em wel met die van kenner van't land. (al hebben wij hem niet meer geloof ik...)

Maar van een korte periode extra calcium (en wat noem jij veel) en een beetje suiker vallen ze niet dood neer hoor. Een te hoog calcium gehalte is pas na langere tijd schadelijk.

Maar kun je de analyse die jij hebt gezien eens over typen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

heb jij de analyse van de mestkorrel van kenner van't land dan? Elk merk mestkorrel heeft zijn eigen samenstelling. Ik wil de samenstelling van die jij op gezocht heb wel zien. Dan vergelijk ik of de TS em wel met die van kenner van't land. (al hebben wij hem niet meer geloof ik...)

Maar van een korte periode extra calcium (en wat noem jij veel) en een beetje suiker vallen ze niet dood neer hoor. Een te hoog calcium gehalte is pas na langere tijd schadelijk.

Maar kun je de analyse die jij hebt gezien eens over typen?

ik had hem overlaatst bekeken van de mestkorrel die we op school hadden voor een taak van Agrarische Technieken Veeteelt, maar heb dit jaar geen ATVE meer.

Ik weet nog wel dat ik een hartaanval kreeg van dat calciumgehalte. was iets van een 2,3 ofzo...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .