Ga naar inhoud

Hooi eerste maai en kuilgras vraagje.


Tao_Gini

Aanbevolen berichten

Ik heb van een vriendin gehoord dat je moet oppassen voor hooi van de eerste maaibeurt omdat dit gifstoffen bevat(???) en dat je beter wacht tot de 2de maai.

Is dit waar??? Want ik heb dringend een nieuwe baal nodig en ik denk niet dat boerlief helemaal vanachter in zijn schuur wil duiken voor een baal van vorig jaar...

En mag je eigenlijk kuilgras geven of is dit gevaarlijk ivm gisten? En je moet het wel snel opmaken blijkbaar?

Ik heb ze daarstraks een paar sprietjes gegeven en ze vinden het reuzelekker. Dus als ze het mogen zou dat wel handig zijn...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb van een vriendin gehoord dat je moet oppassen voor hooi van de eerste maaibeurt omdat dit gifstoffen bevat(???) en dat je beter wacht tot de 2de maai

dan is het gras te kort gegroeid,te veel eiwitten.

kuil bevat zuren,alleen goed voor koeien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

image.php?u=9124&dateline=1301332511

Tao_Gini

user-offline.png BB trouwe ziel im_aim.gif

Geregistreerd 21 augustus 2010 Locatie wuustwezel (belgie) Berichten 1.860 Weblogartikelen 1

icon1.png

wij geven inderdaad ook kuil aan de paarden, schapen, geiten, ezels en ook de eenden en een wilde gans eten mee... daarom leek het me handig.

Dat kuil zuur is weet ik, ik doe nu al 3jaar landbouwschool;)

ik heb al 44 jaar met koeien(vee) te maken haha

Link naar reactie
Delen op andere sites

De hele samenstelling van de eerste snede is anders. Het hooi bevat veel meer voedingsstoffen dan de tweede of derde snede. Dus je moet niet ineens van je oude hooi overstappen naar hooi van de eerste snede. Met langzaam wennen zou het naar mijn idee geen probleem moeten zijn. Al moet je wel weten dat hooi van de eerste snede vooral veel extra fructaan (suiker) bevat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan gewoon prima hooi van de eerste snede geven.

Vaak is er niet eens een 2e snede hooi maar wordt dat ingekuild of ingepakt omdat het dan later in het jaar is en al te nat.

Wat belangrijk is, is dat je hooi een maand laat liggen voor je het geeft. Dus je laat het maaien, schudden, persen en dan haal je het van het land. En dan moet je het nog een maand laten liggen.

Wat betreft eiwitten en suiker: daar weet je alleen wat van als je weet of het gras en waarmee het gras is bemest. Of het meer voedingsstoffen bevat weet je ook alleen als je weet of en waarmee het is bemest. En dan nog zou je een analyse moeten laten maken om te weten wat er in zit.

Dat van die fructaan (suiker) is ook eigenlijk niet helemaal waar. Dat hangt weer af van de tijd van maaien en de tijd van inpakken. Een hoog fructaangehalte krijg je op het moment dat je koude nachten hebt, en warme ochtenden. Dus als de temperatuur ineens stijgt. Dan groeit het gras namelijk niet in de nacht en slaat het fructaan op. Als je het laat op de dag laat maaien en inpakken is je fructaangehalte dus al lager.

Eiwitten zitten vooral in kuil of voordroog. Hoe langer en hoe droger het gras hoe minder eiwitten. Hoe meer je gras aanvoelt als "gazongras" hoe meer eiwitten er in zitten.

Dat je dus in de eerste maai gifstoffen hebt en in de 2e maai niet is een fabeltje. Als je gras maait krijg je processen. Die moet je zijn gang laten gaan, je moet het de tijd geven om het gehele proces te doorlopen.

Dus haal met een gerust hart hooi van de eerste snede. Dit is het beste hooi wat er is naar mijn idee. Het is mooi lang, de pluimen staan er vaak in en de stengel is mooi hard. Je moet alleen even vragen wanneer het gemaaid is, en daar 4 weken bijtellen. Dan kun je het gewoon voeren.

Overigens: heb jij je wel eens afgevraagd welke snede er in een pak zit dat je koopt bij de dierenwinkel? ;)

aangepast door sjaak en floortje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan gewoon prima hooi van de eerste snede geven.

Vaak is er niet eens een 2e snede hooi maar wordt dat ingekuild of ingepakt omdat het dan later in het jaar is en al te nat.

Wat belangrijk is, is dat je hooi een maand laat liggen voor je het geeft. Dus je laat het maaien, schudden, persen en dan haal je het van het land. En dan moet je het nog een maand laten liggen.

Wat betreft eiwitten en suiker: daar weet je alleen wat van als je weet of het gras en waarmee het gras is bemest. Of het meer voedingsstoffen bevat weet je ook alleen als je weet of en waarmee het is bemest. En dan nog zou je een analyse moeten laten maken om te weten wat er in zit.

Dat van die fructaan (suiker) is ook eigenlijk niet helemaal waar. Dat hangt weer af van de tijd van maaien en de tijd van inpakken. Een hoog fructaangehalte krijg je op het moment dat je koude nachten hebt, en warme ochtenden. Dus als de temperatuur ineens stijgt. Dan groeit het gras namelijk niet in de nacht en slaat het fructaan op. Als je het laat op de dag laat maaien en inpakken is je fructaangehalte dus al lager.

Eiwitten zitten vooral in kuil of voordroog. Hoe langer en hoe droger het gras hoe minder eiwitten. Hoe meer je gras aanvoelt als "gazongras" hoe meer eiwitten er in zitten.

Dat je dus in de eerste maai gifstoffen hebt en in de 2e maai niet is een fabeltje. Als je gras maait krijg je processen. Die moet je zijn gang laten gaan, je moet het de tijd geven om het gehele proces te doorlopen.

Dus haal met een gerust hart hooi van de eerste snede. Dit is het beste hooi wat er is naar mijn idee. Het is mooi lang, de pluimen staan er vaak in en de stengel is mooi hard. Je moet alleen even vragen wanneer het gemaaid is, en daar 4 weken bijtellen. Dan kun je het gewoon voeren.

Overigens: heb jij je wel eens afgevraagd welke snede er in een pak zit dat je koopt bij de dierenwinkel? ;)

bedankt ^^

enneh... nee :P ik geef geen dierenwinkelhooi is veel te veel rotzooi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En het is ook nog eens belachelijk duur!

Hoewel ik er niet altijd aan ontkom wegens ruimtegebrek. Dat is dan wel weer heel jammer!

kan je geen deal sluiten met iemand? of een plaatsje vrijmaken in eventueel een kast? Wel eerst gewoon een pluk proberen, want stel dan koop je uiteindelijk een baal en dan vinden ze het niet lekker...

Ik haat dat dw hooi omdat het meestal niet echt de beste kwaliteit is, het mega fijn is, veel te duur voor wat het is (gemaaid gras) en het is (bij het hooi dat ik had dan toch) op snedes van 10cm gesneden, dus een sprietje was niet veel groter dan dat en je zat met een halve zak stukjes van -5cm, die door de bodembedekking raakten etc.

je kan dan ook nog niet eens fatsoenlijk zien en ruiken (geur is heelbelangrijk) of het hooi van redelijke kwaliteit is...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .