Ga naar inhoud

Konijn perst darmpje naar buiten


Arual1272

Aanbevolen berichten

Sinds vorige week zondag is mij Vlek niet in orde, ze perst haar darmpje steeds een stukje naar buiten. Af en aan naar DA geweest, medicijnen voor maag/darm infectie leken aan te slaan en ze heeft antibiotica, paar dagen goed gegaan.

Nu is ze opeens weer bezig met die persneigingen ... ik weet niet meer wat ik moet doen. Ze is ruim 8 jaar.

Wil haar ook niet te lang hiermee door laten sukkelen. Nogmaals sinds vorige week woensdag ging het beter, ze at, dronk en poepte weer wat.

Sinds vanavond opeens weer een terugslag dus... Heb geprobeerd het darmpje terug te duwen, DA ook zien doen. Toen ik vorige week dinsdagavond de dienstdoende DA belde zeiden ze "afwachten" .. dus bellen heeft weinig zin. Morgenochtend meteen naar eigen DA?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach, wat sneu en vervelend voor jou ook...

Geen idee of je een goede konijnkundige dierenarts hebt, maar bedenk dat niet iedere dierenarts dat is....

We hebben wel een lijst met dierenartsen die onze leden konijnkundig vinden/vonden....misschien kan je er iets mee: http://www.bunnybunch.nl/community/gezondheid/19037-lijst-konijnkundige-dierenartsen-vernieuwd.html

En ik moest zelf meteen denken aan de dierenarts van Lianne:

Dierenziekenhuis Alkmaar

WHG Dierenziekenhuis Alkmaar (voorheen Dierenkliniek Bron)

Vondelstaete 500

1814 MH Alkmaar

T 072 - 511 2133 • F 072 - 515 6616

www.whgdierenartsen.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vroeger heb ik ook een konijn gehad, die dit ook ineens kreeg.

*Rakker* was een albino vlaamse reus die 10 jaar oud geworden is. Hij was een ongecastreerde ram.

Op latere leeftijd kreeg hij ook dit probleem.

Vanuit zijn anus zag je steeds een rood stuk mee naar buiten gaan.

Alleen was ik toen nog niet bekend met konijnkundige dierenartsen.

Ik was er wel mee naar de dierenarts gegaan & kreeg als optie om hem te laten opereren.

Ze zouden dan dat stukje darm verwijderen & het nieuwe uiteinde weer aan de anus vastmaken.

Omdat *Rakker* al behoorlijk op leeftijd was, heb ik hem niet meer laten opereren.

Om ervoor te zorgen dat hij makkelijk kon keutelen, ben ik hem flinke groentenschotels gaan geven.

Voor de darmwerking zou hooi ook supergoed zijn, vanwege de vezels.

Helaas was *Rakker* totaal geen hooi-eter & als ouder konijn kreeg ik dit ook niet meer aangeleerd bij hem ;)

Uiteindelijk heeft hij hier nog een paar jaar mee kunnen leven. Maar je moet het wel heel goed in de gaten houden & schoonhouden i.v.m. vliegen & maden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijntje heeft dit ook gehad...

Het heeft echt maanden geduurd voor het helemaal genezen was vanbinnen, dus je zal wel veel geduld moeten hebben.

In het begin was het ontstoken en werd het iedere dag uitgespoeld door de DA (ik denk met isobethadine), om te ontsmetten.

Zelf moest ik het iedere dag insmeren met Flammazine, een zalf tegen brandwonden. Dit zoveel mogelijk aan de binnenkant zodat ze het niet af kan likken (een beetje overrollen om het erop te doen).

Blijkbaar brandt konijnenurine enorm op zo'n wonde en dat was om het een beetje te verzachten...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie reacties. Intussen zijn we alweer wat verder. Vlek is wel wat beter, maar nog niet 100%. Haar maagje bleek opgezwollen, daar heb ik medicijnen voor gehad. En ik gaf al antibiotica. Toen het na 2 weken nog steeds voorkwam heb ik voor de momenten dat ze dus ging zitten persen pijnstillers gevraagd (het gebeurde meestal s'avonds; en vervangende dierenartsen hebben niet mijn voorkeur) en gekregen. Vorige week had ik weer controle en toen was haar maagje in orde, nu heb ik medicijnen voor haar darmpje. Ik hoef de antibiotica niet meer te geven. Ze lijkt verder ok, eet, drinkt en keutelt ook, niet overdreven, maar ze doet het wel. Vorige week dinsdag zat ze weer even te persen, en afgelopen zondagavond. Dus het komt nog af en toe terug. Daar buiten lijkt het ok.

Vlek is ook geen hooi-eter, dus de dierenarts hoopte dat deze darm medicijntjes helpen. Geen idee nog hoe lang ik ermee door moet. Ik moest het nu een week aankijken, hoe de medicijnen aansloegen en even bellen.

Dus, in ieder geval niet slechter, maar we zijn er nog niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

O die heb ik al gehad dat voer, de korrels zijn alleen te groot voor vlek (kiesjes). Ik heb nu speciaal voer van Trovet, ook bij DA vandaan. Kleinere korrels. Eten ze als een tierelier :-)

Hier doet Trovet wonderen, ik wou toch eens dat meer mensen het kende.

Iedereen raad altijd maar SS aan bij slechte hooieters, maar pas toen ik Trovet ging gebruiken ging het hier de goede kant op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat klopt, maar als ik zie dat ik hiermee uitgerekent heb dat ik per jaar 3 x haakjes weghalen bespaar van 65 euro.....:yes:

Dat is weer een andere kant. Ik kan me in jouw geval dat heel goed voorstellen dat je je konijnen Trovet blijft voeren :)

Mijn konijnen hebben (nog) geen gebitsproblemen, waardoor ik die kosten er niet uit zal halen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .